Har funderingar på geäva jordvärme. Och har åker mark men då måste jag gräva de över dels gårdsplanen som skottas på vinter samt en grusväg oxo. Blir lite extra krångle med att det måste isoleras plus att vägen måste stängas av.

Ko då på att jag har en sly rönn halv skog bakom ladugården som jag tänkte kanske gräva jordvärmen på. .

Frågan är om det spelar någon roll om det kommer växa skog på marken där, fungerar det endå???

Marktyp sand jord lera.. med flyktiga vatten ådrer. Som mest troligt pressar vatten genom sand åsen året runt. Så borde vara fördelaktig. Tänkte geäva ner 2 ×500 för att vara i överkant på mitt hus på 198kvm. Timmer hus 1900talet.
 
Borde inte göra nått om det växer skog där men om nått träd blåser omkull så finns antagligen risk för skador på slangen.
 
Är väl inte så djup tjäle i skogen heller vilket ju är bra.. 2 x 500 kommer bli superba!
 
Njao.. d kanske om trädet skulle riva. Fast a
. Det är bara sand under .. räcker det med 2 ggr 500
 
M
Skog har väl massa träd och träd har ju rötter som växer. Finns väl en ganska överhängande risk att någon rot råkar antingen skada röret så det påverkar flödet, eller så att röret till och med ger vika någonstans?
 
Jag tänker mera att det är svårt att gräva mellan träden, går ju inte hålla rak linje och många rötter grävs av så träden trillar lättare. Men är det sly så är det väl bara att meja ner.

Protte
 
Jag la en slinga på 500m till mitt 1900 tals timmerhus på 150m2 som jag kör med en 7kw pump som jag köpte lätt begagnad, räcker gott och väl till mitt hus för tillfället har jag +12 grader in på köldbäraren, som kallast har jag haft typ + 2 in i slutet av februari.
Så som svar på frågan 2x500 kommer räcka bra! Hur stor pump hade du tänkt dig?
 
Sand är inte optimalt att lägga kollektorn i men det beror ju ju på hur mycket energi du ska ta ut ur slingan.
 
Fast med vatten som pressar upp ur sand/jord/leran så torde det snarare vara en fördel, då man alltid har relativt varmt vatten i anslutning till kollektorslangen.
 
Så bör det vara.
 
Jag borde klara mig med 8-9kw pump.

Å sedan den skogplätt som jag tänkt gräva på så är det mest större sly... några träd..
Men blir det så jag ska gräva där då kommer jag att ta dit en rejäl grävare, så då spelar det ingen roll vad det är för träd.

det är en stor sandås jag bor på så därför har jag tagit till i längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.