Hej du får faktiskt " skruva ihop din kontakt själv "
och det är lagen som sätter spelreglerna ang elarbeten, läs ...
mvh// Goerana
 
Kul att det blev en mäktig diskussion på tråden.
Ska bara säga att jobbet fungerar kalas med den nya elektikern !!!
 
Said skrev:
Vem vet kanske behöver jag hjärtmassage efter elarbetet jag planerar utföra.


Said
En läkar utbildning tar ca. 7 år..........
 
Om man drar allt el själv, kallar dit en elektriker som skriver några kråkor för godkännande. Sen dör nån av en olycka pga. elfel som man själv gjort.

Vem bär egentligen ansvaret?
Visst, elektrikern har godkänt men jobbet har utförts av en som inte är behörig.

Jobbig sits hursomhelst.

 
gluecifer skrev:
Om man drar allt el själv, kallar dit en elektriker som skriver några kråkor för godkännande. Sen dör nån av en olycka pga. elfel som man själv gjort.
Vet man att det har hänt i Sverige?
Om ja, vad hände sedan?

/Fredrik
 
gluecifer skrev:
Om man drar allt el själv, kallar dit en elektriker som skriver några kråkor för godkännande. Sen dör nån av en olycka pga. elfel som man själv gjort.

Vem bär egentligen ansvaret?
Visst, elektrikern har godkänt men jobbet har utförts av en som inte är behörig.

Jobbig sits hursomhelst.
Det är den som intygat att installationen är utförd på rätt sätt som bedöms ansvarig i ett sådant läge.
 
Undrar om man då skulle tycka det var värt kostnaden att spara in på att en elektriker gjorde själva jobbet....

Men som alltid kan man ju spekulera vad som skulle hända om man gör si eller så.
 
nu gör ju elektriken lite mer än bokstavligen skriver på ett papper...om man säger så. =)
 
råkade ut för en som "visste" vad han gjorde, han ringde mej och jag sa att jag kommer nästa dag, men då hade han redan kopplat själv! 3-fas 400Volt i en EKKJ3x2,5/2,5 som matade en stuga. tyvärr var det så att det bara varit 1-fas 230volt i den kabeln. så nu var det 400volt i vanliga vägguttagen!!!!Hans son sa at dom undrade varför kökslampan lyst så starkt innan den gick sönder. tur i oturen var att trinetteköket och uttagen som var jordade inte hade någon jordledare ansluten, för i så fall hade han ju spänningssatt diskbänken och alla jordade elapparater!!!så ni amatörer koppla på-det blir ju billigare än att leja en "dyr" elektriker, man kan ju tjäna riktigt bra om någon dör så livförsäkringarna faller ut :(
 
Intressant tråd!

Det som vanligt när man ska fixa saker själv, man måste inse sina begränsningar och bara göra sådant man är säker på att man klarar. Jag är mitt uppe i en badrumsrenovering och sköter mycket av byggandet själv. Men el och rör lämnar jag till proffsen, främst rör som jag har minst kunskap om.

Snubben som bodde i min lägenhet innan var en hemmapulare som gav sig på mer än han klarade. Alla våra dimmer sitter löst, han orkade ej dra i 2 st skruvar i hållaren...Tvättmaskinen var kopplad i en löst hängande kabel med ihoptejpad dosa! Det fattar ju vem som helst att så bör det ej se ut! Även rörjobben var dumt gjorda med rörgenomföring i vägg i duschen.....suck

Det som förvånar mig är att många hemmapulare inte har någon självinsikt/självkritik !? Jag är själv en hemmapulare men ska jag göra något så läser jag på/frågar proffs m.m. tills jag är helt säker på att jag gör rätt.

Sen att min elektriker lyckades borra hål i ett elementrör kanske inte hör hit..... :surprised:

/ PJ
 
PatrikJ skrev:
Det som förvånar mig är att många hemmapulare inte har någon självinsikt/självkritik !?  Jag är själv en hemmapulare men ska jag göra något så läser jag på/frågar proffs m.m. tills jag är helt säker på att jag gör rätt.

Sen att min elektriker lyckades borra hål i ett elementrör kanske inte hör hit..... :surprised:

/ PJ
Som om jag skrivit det själv..

Men min elektriker "eldade upp" diskmaskinen :surprised:

Han skickade in 400volt i den när han skulle koppla kyl och frys förbi jordfelsbrytaren. Det vara bara det att det var två av tre faser på samma nolla och den tredje fasen gick till diskmaskinen. Det såg han inte, och det var inte uppmärkt någonstans heller.

Så det blev rundgång på något sätt som han inte kunde förklara... ???

Det luktade fint i köket :p
Kanske skulle kopplat in i elskåpet själv  ;D

/Fredrik
 
hej fredrik!
hur menar du att det var kopplat med två faser på samma nolla? jag förstår inte riktigt det, kan du vidareutveckla det?
 
Jag är visserligen "hemmapulare" själv men det hindrar ju inte att jag vet vad jag gör, och vet jag inte hur det ska vara tar jag reda på det innan jag överhuvudtaget ens tänkt tanken "vi testar så får vi se om det funkar".
Jag blev uppringd av en sommartorpare som ville att jag skulle installera en jordfelsbrytare hos honom, men av princip installerar jag aldrig nå´t hos nån annan och eftersom jag då (det var när jordfelsbrytarna kom) inte hade den blekaste aning om hur en dylik skulle kopplas sa jag blankt nej, det gör jag aldrig, ring en elektriker.
Då sa han "ja skit i de då, ska det vara så märkvärdigt, ja då gör jag det väl själv om du inte ids bry dig", och slängde luren i örat på mig.

Hur det gick? jaa han lyckades med konststycket att elda upp både jordfelsbrytaren och centralen. Det var tur att den satt fristående på en stolpe i tomtgränsen annars hade han fått tälta. :-[

Kunskap är makt och inga frågor är för dumma att ställa. ;)
 
pellefant skrev:
hej fredrik!
hur menar du att det var kopplat med två faser på samma nolla? jag förstår inte riktigt det, kan du vidareutveckla det?
Om jag förstått det hela rätt så går det ut på att du drar trefas som är fem trådar (jord, nolla och tre ledare med varsin säkring) i ett rör.
Sedan kopplar du tre olika apparater med 220 volt till varsin ledare men med samma nolla och jord. Då slipper man dra tre rör enfas (3x3 trådar=9).

Han hävdade att det var tillåtet att göra så, men det måste vara tydligt uppmärkt i skåpet, det var det inte.

Andra fördelar/risker/nackdelar med en sådan inkoppling kan säkert någon med bättre kunskap yra vidare om..

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.