Hej!

Är mitt uppe i ett husbygge och hittade hit efter lite sökande efter information.
Hoppas att någon här kan hjälpa oss med att göra en bedömning utav följande.

I vårt husbygge så ingår i stort sett all el (tror man kallar det "enligt Svensk standard").

Det som vi valt till extra är:

25 st spotlights i fönster (förberett med rör i husfabrik)
9 st spotlights i tak
10 st dimmers
5 st datauttag
Datauttag för ovan i mediacentralen
Astrour (styr spottar i fönster och ytterbelysningen)
Dimmerfunktion för spottar i fönster.
4 extra lamputtag i tak
5 extra vägguttag

Kostnaden för detta kommer att hamna på ca 80-85tkr

Vet att det kan skilja en del mellan hårdvara osv, men vi har kört på den gyllene medelvägen.

Är detta rimligt?

Vi har som sagt ingen aning, utan blev (som förmodligen väldigt många) förvånade över kostnaden :x
 
M
Utan kanske egentligen rätt bakgrundskunskap så nej - om inte Astrour är ohyggligt dyr eller svår att installera så tycker jag det låter dyrt. Men det är klart - ska dem börja göra massa extra arrangemang för uttag och lamputtag så springer ju timpengen snabbt iväg.
Är det inte förberett med rör för nätverkskablage så tar ju det en massa tid det med.
 
Kan nämna att vad gäller datauttag osv. så ingick det ett stjärnnät med tomrör från husfabrik. Så det som tillkommer är dragning, kabel och inkoppling.
 
M
Jag gjorde bara lite överslagsräkning i huvudet och om alla rör finns, så kan det inte ta många minuter per kabel, att sätta uttaget borde inte ta mer än 5-10min, så 45min per uttag borde dem klara det på tycker jag inkl kabeldragning. Total kabellängd vet jag ju inte - men 10:-/m är väl ett någorlunda rimligt pris. Uttaget kanske kostar 150:-, antar att andra änden slutar i ett patch-uttag så kostnaden där redan är tagen?

Totalt kanske då 6-7000:- för nätverket (med 50m kabel).

Det som jag funderar lite på är vad dem har valt för dimmer och vad den kostar, finns ju allt från 400:- till 3000:-, och det gånger 10 kan ju bli ganska mycket pengar.

El brukar ju finnas i varje rum så framdragning för det kan ju inte kosta mycket.
Inte uttagen eller att sätta uttagen heller.

Spottarna med färdiga rör borde dem ju även där sätta allt på några timmar tycker jag.

Eller så är det bara jag som år sjukt optimistisk över hantverkares entusiasm att göra saker snabbt och lätt, vilket man brukar göra när man själv håller på :)

Men som sagt, det finns lite dolda fällor där det springer tid. Till exempel om dem måste dra el-kablage eller liknande och då om dem ska dra detta dolt i väggar eller utanpåliggande.
 
Det som drar iväg misstänker Jag är spottarna. Fabrikat och modell? Om vi gör en schablonuppskattning 50% materiel och 50% tid så hamnar vi på ca 40k för materiel och 80h arbete. (Arbete inkl projektering, inköp m.m) Tycker du det låter rimligt med 40k för materiel? Skulle det kunna vara 80h arbete?
Annars får du väl be om nogrannare specat.
 
M
Där håller jag definitivt med tuktuk om att en bättre spec hade vart på sin plats.
 
Om man bara räknar antalet enheter som ska installeras, så landar jag på nästan 70 enheter. Om du ska ha både astrour och dimmer antar jag att det krävs en hel hiskelig massa kabel utöver det.
Lite drygt 1000 kr per installerad enhet alltså. Någon i kedjan gör garanterat vinst, men jag tycker inte det är alldeles hutlöst dyrt.
 
"Normalt" pris för den här typen av tillval är cirka 1000:- per enhet, typiskt då spot:ar som väljs till. Så det ligger inte så tokigt ändå.

Här tjänas det bra med pengar för el-firman. Svensk standard låter jättebra men innebär inte mer än en absolut minimi-nivå i praktiken. Och efter man skrivit på kontraktet har man noll förhandlingsutrymme tyvärr.
 
Här kommer de priser vi vet på hårdvara.

25 st spotlights i fönster (förberett med rör i husfabrik)
700kr/st inkl trafo, drivdon osv.
Tot: 17500kr

9 st spotlights i tak
900kr/st
Tot: 8100kr

10 st dimmers
700kr/st
Tot: 7000kr

5 st datauttag
?

Datauttag för ovan i mediacentralen
?

Astrour (styr spottar i fönster och ytterbelysningen)
3500kr

Dimmerfunktion för spottar i fönster. 2500kr

4 extra lamputtag i tak ?
5 extra vägguttag ?

Tot: 38600kr

Arbete/h =562,50kr
 
Vi stod i liknande situation. Hade jag gjort om idag, hade jag bett elektrikern köra allt löpande och i den mån det gått själv skaffat mtrl, eller bett att få ta del av deras rabatter.
 
Finns det någon elektriker här som kan uttala sig?
 
Eftersom du inte har priset på datauttagen, så gissar jag att priserna du har fått på spottar etc. kanske inte är från elektrikern? Utan priser som sett ex. i en nätbutik?

I så fall tror jag att du får räkna med att elektrikern vill ha rätt mycket högre pris för materialet.

Den här typen av tillägsbeställningar är ofta rena katastrofen för oss beställare. Elfirman har monopol på arbetsplatsen och kan ta ut i princip vilka priser de vill.
 
De priser jag specat kommer från elektrikern. Precis som du säger så har de monopol på arbetsplatsen. Det var tom så illa att han drog igång arbetet innan vi fått några som helst priser. Så vi var låsta innan vi hade någon som helst uppfattning om kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.