Hej!

Har haft en del problem med min VVB nu under några månader. Saken är den att den bränner sönder steatitelementen. Spänningen mellan polerna till elementet ligger på 399v så det är ju ingen överbelastning. Metro säger att det är fel på elementen men det är mitt 3dje nu på loppet under 4månader.

Vad ska jag göra?

12053209_10203566914452317_1230899570_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv ner metroberedaren och häng up en Nibe istället.
 
Claes Sörmland
Jag hade samma problem med dessa element för några år sedan.

Först så gick ett element efter att det hade fungerat i fem år. Sedan dog utbyteselementet på några veckor. Element nummer tre har fungerat bra sedan 2010.

Rörmokaren som bytte elementet fick höra samma sak från Metro - att det fanns kvalitetsproblem med elementen.

Jag har ett element liggandes hemma för att slippa vara utan varmvatten om det händer igen.
 
Funderar på att hör av mig till http://www.ihp.se/produkter/steatitelement/ och kolla vad det kostar med ett "ordentligt"

Claes Sörmland: Du kan inte ta en bild på ditt element? Vill se hur tjock tråd du har på den. Hade varit intressant
 
Claes Sörmland
Här är mitt reservelement:

IMG_2008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten, vad gäller mina element så brann tråden av ute på själva elementet och inte vid elanslutningen som i ditt fall. Har du dålig kontakt där eftersom att det har blivit så varmt?
 
Din tråd ser lika tjock ut, så det kan ju inte vara nåt sånt. Greppar verkligen efter halmstrå nu känner jag:)

Har bytat kablar till 1.5mm2 eftersom de andra kablarna från fabrik brändes sönder. Men även dessa kablar gick åt helvete och nu sitter 2.5mm2 silikonkabel klassad till 200c. Isf är det flatstiften som är för dåliga och glappar eller är av fel material

Misstänker dock att förra ägaren kände nån som kände nån som kunde installera VVB för elarbetet ser inte så snyggt ut som hos grannen.
Fick tips av en rörböjare att mäta anoden och fick värde 1.3 och allt under 0.3 måste bytas så det kan ju inte vara det heller.

Hur ser dina eldragningar ut under pannan Claes Sörmland?
 
Claes Sörmland
Kan du ha problem med kylningen av elementet så att det går varmt? Jag tänker mig att om varmvattenberedaren fylls med slam så kanske elementet inte kyls ordentligt och du får varmgång?

Det sitter en plastkåpa över elanslutningen till elementet. Annars inte så mycket spännande att titta på. Hela varmvattenberedaren kommer ju färdigkopplad med en enda kabel för anslutning så det är inte mycket som kan gå fel där.
 
Claes Sörmland
Kanske vanligt, men det känns ändå skumt att gå ner till VVS butiken och be om ytterligare en. Dom tror nog jag driver med dem ;)

Enda sättet att kontrollera det är ju att riva ner hela tuben och dra ut allt. Hade iofs varit roligt att kolla men vi har varit utan varmvatten hela helgen.
 
kulle
Kan det vara termostaten som inte slår ifrån ? så elementet överhettas.
 
Claes Sörmland
Funderade på detsamma men i alla fall min VVB har dubbla termostater samt borde inte vattnet bli väldigt varmt och så småningom börja koka?
 
Dubble termostater? Vad menar du claes?

Tror inte det är termostaten, även om elementet värmer upp till 100c så borde inte väl inte elementet se ut så. Eller?
 
Claes Sörmland
För tidigt på morgonen. En termostat samt ett överhettningsskydd menar jag. Men resultatet är detsamma - elementet stängs av om vattnet blir för varmt.
 
Ja då förstår jag. Det är de två som sitter i dykröret bredvid elementet.

Snackar just nu med IHP.se om vad ett element från deras sortiment skulle kosta.
 
Claes Sörmland
Bygger på denna tråd.

I går gick jordfelsbrytaren i huset. Jag gissade vad det var men var för trött efter jobbet för att undersöka saken. I dag kallt vatten. Så nu är steatitelementet på Metro Therm VVB avbrunnet igen:

Närbild av ett brunnet steatitelement från en Metro Therm varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick i alla fall sedan 2010 denna gång. Tur att jag kan detta nu så ett nytt element låg hemma och väntade på olyckan. Och jag är inte ensam för jag fick hjälpa min granne att byta element för ett år sedan. Hon var glad att jag hade ett element liggandes hemma mitt under julhelgen.

Tips till Metro Therm-ägare - köp ett element redan idag!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.