Frågan är alltså om det går att justera matningsvalsarnas presstryck alternativt höjd i relation till cuttern? Hittar inget om dettta i manualen.


Jag har även vid ytterst noggrann mätning funnit att utmatningsbordet på rikten är aningens, aningens ur parallellitet jmf med inmatningsbordet. Det skiljer ca 2 tiondelar över 400mm. Är detta så lite att det inte har någon praktiskt betydelse eller ska man försöka korrigera det?

Bortre änden av utmatningsbordet är alltså 2 tiondelar lägre än främre änden om jag mäter mot en skala som ligger dikt inmatningsbordet.
 
Nä rullarna går inte att justera gentemot kuttern i höjdled. Det som däremot (i alla fall teoretiskt) borde vara justerbart är fjäderförspänningen alternativt byta till mjukare fjädrar (kolla in i plandelen av hyveln så ser du hur det är konstruerat). Jag tror dock ett fjäderbyte kräver total nerplockning av hyveln.

Jag stör mig också lite på samma sak men tycker det går bättre o bättre, man får in nån sorts teknik på det efterhand o en känsla för när man ska ge plankan den där lilla extra knuffen för att trycka upp inmatningsvalsen. Jag tror jag vinklar plankorna aningen också.

Att valsarna ger lite mönster är inget ovanligt, inmatningsvalsen mer än utmatningsvalsen. Dom ser inte likadana ut, inmatningen har ett djupare rutmönster, utmatningen längsgående grundare skåror. Enkla regeln är väl att hyvla av mer än djupet på märkena från inmatningsvalsen.
 
Ola C skrev:
Nä rullarna går inte att justera gentemot kuttern i höjdled. Det som däremot (i alla fall teoretiskt) borde vara justerbart är fjäderförspänningen alternativt byta till mjukare fjädrar (kolla in i plandelen av hyveln så ser du hur det är konstruerat). Jag tror dock ett fjäderbyte kräver total nerplockning av hyveln.

Jag stör mig också lite på samma sak men tycker det går bättre o bättre, man får in nån sorts teknik på det efterhand o en känsla för när man ska ge plankan den där lilla extra knuffen för att trycka upp inmatningsvalsen. Jag tror jag vinklar plankorna aningen också.

Att valsarna ger lite mönster är inget ovanligt, inmatningsvalsen mer än utmatningsvalsen. Dom ser inte likadana ut, inmatningen har ett djupare rutmönster, utmatningen längsgående grundare skåror. Enkla regeln är väl att hyvla av mer än djupet på märkena från inmatningsvalsen.
Tack Ola för bra svar! Ursäkta att jag tjatar, men jag försöker lära mig allt om maskinen samt allt om rikt och planhyvlingsteori nu innan jag drar igång nästa projekt på riktigt (matbord). Du har ju bra koll generellt och på just denna maskinen i synnerhet så jag passar på att "pick your brain" nu!

En sista fråga. När du planhyvlar, hur ställer du in höjden på bordet? Genom att mäta plankans tjocklek och sen justera på skalan eller på känn genom att sticka in plankan i hyveln och känna när det tar emot? Jag har listat ut att ett varv på höjdjusteringen är exakt 2mm och det är bra att referera mot när man väl kört första passagen.
 
Det är lugnt, kul att kunna hjälpa till, jag grottar gärna ner mig i mina maskiner, min hyvel köpta jag som renoveringsobjekt och pillade en del med den innan den var körklar.

Nog om det. Det första du frågade om, dom där 0.2, jag tycker inte det är något att hänga upp sig på. Det viktiga är att stålen är rätt postade vs utmatningsbordet. Utmatningsbordet är ju referens och ska ha hyveltrycket så fort det går, om vi istället ser det som att det är inmatningsbordet som är 0.2 off. Så fort du fått över trycket på utmatningsbordet så spelar inmatningsbordet mindre roll.

På dessa hyveltyper så plockar man ju av utmatningsbordet vid planhyvling och lite beroende på hur hårt man spänner fast det kan det lätt diffa 0.2 gentemot när det satt fast föregående gång. Jag planhyvlar med utmatningsbordet på plats för att undvika denna felkälla (och spara tid), spånorna letar sig hyfsat upp genom "fingeröppningarna" i borden. Nu har du inga sådana fingrar ser jag så det kanske inte riktigt funkar. Du kan även prova att justera skruvspänningen aningen på inmatningsbordet, där sitter ju 2 skruvar per sida. Det ska glida glappfritt och inte trögt men det är ju en liten gråzon. Spänner du främre skruvarna så lutar inmatningsbordet aningen mer neråt mot kuttern och vise versa.

Ja jag mäter plankan/plankorna innan jag stoppar in dom. Är det många plankor med lite olika tjocklek så lägger jag dom på rad i omvänd tjockleksordning med text på dom hur tjocka dom är så vet jag när det är dags att stoppa in dom. Så jag kör alla plankor på en höjd innan jag ändrar till nästa höjd. Lät klyddigt men du fattar nog.
 
Är du nöjd med hyveln? Har möjlighet att köpa en liknande själv men vet inte om folk är nöjda med modellen. Utmatningsbordet är ju inte så långt, men om du anser att du kan hyvla virke till ett matbord på den borde det räcka för mig med :)
 
Sister ray skrev:
Är du nöjd med hyveln? Har möjlighet att köpa en liknande själv men vet inte om folk är nöjda med modellen. Utmatningsbordet är ju inte så långt, men om du anser att du kan hyvla virke till ett matbord på den borde det räcka för mig med :)
Nu, gör jag inte skivan till matbordet, enbart ben och sarg. Dock är sargen 180cm lång och den måste ju vara helt rak. Jag tror dock att det hade varit möjligt att få till en >2m lång limfogskiva av helstavar genom att använda metoden jag skriver om nedan.

Visst är bordet aningens kort för långt virke, jag har inte hunnit använda den supermycket än i ärlighetens namn så ta mina erfarenheter för vad de är värda.

Min känsla är att man klarar sig väldigt långt med en sänksåg med lång skena ihop med denna hyvel med ett kortare bord. Sänksågen kan användas för att få en rak kant på långa bitar där inte rikthyveln har bord som riktigt räcker till. Sen krävs bara en lätt putsning på rikten för att få till 90 grader mot motstånde sida och få högre finish på ytan. Slutligen skickar man igenom den genom planhyveln för att få paralella ytor och konsistent tjocklek.

Att rikta en lång planka som är skev "på platten" (hoppas du förstår vad jag menar) är i min mening knappt görbart oavsett hyvel då det inte blir något material kvar ändå. Förutsatt att plankan inte är alt för tjock så går denna krökning oftast att böja rätt när den används sen (limmas ihop med något annat eller på annat sätt, sätts fast i något).

Jag tror jag kommer klara mig långt men det hade naturligtvis varit ännu bättre med större och stabilare bord. Har man begränsat med plats tror jag dock inte man kan hitta mycket bättre (oavsett budget). Versionen med 1000mm bord är naturligtvis att föredra.
 
Jag hyvlade för övrigt upp en hel del igår, riktade 55mm plank (från teed) som jag först sågat till 75 mm bredd. Riktade ena sidan, och körde sedan igenom planhyveln. Gjorde sen samma sak med 25mm plank. Dessa skall nu limmas ihop för att slutligen bli ca 70x70mm stolpar (till bord).

Hursomhelst, det blir helt sjuuukt mycket spån. Jag bokstavligen vadar i spånet. Dammsugare är bara att glömma, det är skyffel och säck som gäller!
Jag borde ju skaffa en spånsug, men både utrymme och budget (nåväl, tillstånd från frun är väl mer korrekt) saknas just nu.
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Glöm ej heller att smörja borden, framför allt det undre i planhyveln. Det gör att all matning och hyvling går lättare med mindre problem och märken som resultat. Finns ett otal bra produkter för att smörja borden, ingen av dem är något du har liggandes hemma sedan tidigare och ingen av dem innehåller silikon.
 
phl skrev:
Glöm ej heller att smörja borden, framför allt det undre i planhyveln. Det gör att all matning och hyvling går lättare med mindre problem och märken som resultat. Finns ett otal bra produkter för att smörja borden, ingen av dem är något du har liggandes hemma sedan tidigare och ingen av dem innehåller silikon.
Både rikt och planbord var nysmorda med waxilit. Jag har tänkt skaffa det, frågan är hur ofta man måste lägga på en ny beläggning?
 
"När det är dåligt glid" :) Svårt att säga, använder man Waxilit tycker jag man behöver lägga på mindre ofta än om man använder en flytande produkt som sprayas på.
 
phl skrev:
"När det är dåligt glid" :) Svårt att säga, använder man Waxilit tycker jag man behöver lägga på mindre ofta än om man använder en flytande produkt som sprayas på.
Var och skulle handla det idag på väg hem från jobbet. Det finns tydligen som pasta/kräm, flytande och som spray. Jag tänkte köpa pastan. Tyvärr blev det inget köp då dom inte tar emot någon annan form av betalning än kontanter. Kontanter har jag sällan nu för tiden. Det dröjer nog innan jag köper då öppettiderna inte direkt lämpar sig för privatpersoner, 08-16 med lunchstängt 12-13, Yippie!
 
Dags att göra något åt spånhanteringen. Detta funkar inte!
IMG_20151006_221449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Inomhussandlåda?
 
Läge att skaffa häst?
 
vectrex skrev:
Nu, gör jag inte skivan till matbordet, enbart ben och sarg. Dock är sargen 180cm lång och den måste ju vara helt rak. Jag tror dock att det hade varit möjligt att få till en >2m lång limfogskiva av helstavar genom att använda metoden jag skriver om nedan.

Visst är bordet aningens kort för långt virke, jag har inte hunnit använda den supermycket än i ärlighetens namn så ta mina erfarenheter för vad de är värda.

Min känsla är att man klarar sig väldigt långt med en sänksåg med lång skena ihop med denna hyvel med ett kortare bord. Sänksågen kan användas för att få en rak kant på långa bitar där inte rikthyveln har bord som riktigt räcker till. Sen krävs bara en lätt putsning på rikten för att få till 90 grader mot motstånde sida och få högre finish på ytan. Slutligen skickar man igenom den genom planhyveln för att få paralella ytor och konsistent tjocklek.

Att rikta en lång planka som är skev "på platten" (hoppas du förstår vad jag menar) är i min mening knappt görbart oavsett hyvel då det inte blir något material kvar ändå. Förutsatt att plankan inte är alt för tjock så går denna krökning oftast att böja rätt när den används sen (limmas ihop med något annat eller på annat sätt, sätts fast i något).

Jag tror jag kommer klara mig långt men det hade naturligtvis varit ännu bättre med större och stabilare bord. Har man begränsat med plats tror jag dock inte man kan hitta mycket bättre (oavsett budget). Versionen med 1000mm bord är naturligtvis att föredra.
Tack för ditt svar! Ja det var främst ben och eventuell sarg jag tänkte på. Tyckte jag läste i en annan tråd att utmatningsbordet sätter gränsen för ämnets längd när man ska rikta. Om ett av dina bordsben är lite böjt efter du har sågat upp det och du vill rikta upp det, då kommer ju ena änden av benet vara utanför utmatningsbordet innan den andra änden når kuttern (förutsatt att benet är längre än utmatningsbordet). Men jag vet inte hur pass detta är ett problem?

Själv gör jag en del fönsterbågar med udda mått till alla gårdshus här. Ofta är ena sidan längre än 1200mm. Om jag inte kan rikta ens en sån bit känns det ju ingen mening att köpa hyveln. Där behöver jag raka ämnen, det går inte att pressa eller limma dem raka. Men jag är ingen snickare och har helt uppenbart ingen aning om vad som är ett egentligt problem och vad som inte är det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.