Jag funderar på om min 527 S har samma fel som din fars klippare. Flera gånger i timmen stannar klippmotorn men klipparen tuffar på som om inget har hänt. Klippmotorn stannar mellan 3 och 10 sekunder för att sedan gå igång igen.

Klipparen gör inga konstiga manövrar då kniven stannar utan den verkar helt normal förutom att klippmotorn stannar ett tag. Cirkel-klipper den så fortsätter den med det och stöter den emot något hinder eller områdestråd så agerar den rätt.

Men jag blir inte klok på varför klippmotorn stannar då och då. Kniven snurrar hur lätt som helst så det borde inte ske av överbelastning.
 
Uppdatera går inte att göra själv utan uppdateringsklienten som är till åf.

Dreambox= I ditt fall tror jag snarare på säkerhetshandtaget (bärhandtaget). Om det är smutsigt, väldigt fuktigt eller om gräset är något längre och når handtaget kan det "lösa ut" säkerhetshandtaget. Maskinen tror alltså att någon håller i handtaget och stänger av kniven men maskinen fortsätter gå. Du vet väl hur du kommer in i servicemenyn vill jag minnas, och där stänger du av "safety handle" så tror jag det kommer fungera. Finns en anledning till att den funktionen inte finns kvar.....
 
Boltis, jag skall testa att stänga av safety handle, fast jag är väldigt skeptisk till att det skulle fungera.
Anledningen är att den har betett sig så både förra säsongen och denna. Dessutom har det varit varm och torrt och inget smuts på bärhandtaget. (Men det kan ju vara en krypström)

I början trodde jag att temperatursensorn för klippmotorn var snålt ställd och sommarvärmen gjorde att temperaturskyddet löste ut.
Men nu när det är 12 - 15 grader ute kan knappast temperaturskyddet lösa ut. Det måste vara något annat.
Men som sagt, jag skall testa ditt tips.
 
Tror inte du blir missnöjd. fenomenet kan inträffa direkt eller efter tre år. Det kommer eventuellt se en stjärna vid siffrorna under safety handle utan att du håller i handtaget tex. Skulle definitivt gissa att det är det som är felet..
 
Redigerat:
Hej igen. Nu har jag fått bilder på hur inställningarna är satta på sändaren. Dock verkar det inte gå att ändra switcharna då de är inkapslade med någon form av lim el. liknande. Kanske är det något fuktskydd som man lägger över? Kan man pilla bort detta för att ändra eller hur går man tillväga? Måste man återinkapsla det igen efteråt?
Bilden med DIP-switchen är lite sämre men det ser ut som inställningarna är:
Channel A
24V
7KHZ
SIGNAL CHARG: NO
MARKER: ON
S: ON

Swticharna 1-4 förstår jag ju vad de gör men 5-6 är inte lika uppenbara? 7-8 kanske har med gräsmattans storlek att göra men ungefär vilka mått skulle då S,M,L och XL utgöra?
Tack för hjälpen hittils :)

Sändare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Switchar.JPG
 
Ta något lite vassare föremål och stick hål i plasten typ. Brukar gå bra med en sån plastspik som följer med maskinen. Har inga siffror eller så på s, m etc utan får väl gå på lite känsla.. Haha
 
5 är om sändaren ska skicka signal när roboten är i stationen eller ej och 6 är om sändaren ska skicka ut airmarker signalen som gör att roboten känner av om den är nära stationen eller ej. kort förklarat.
 
några framsteg?
 
Sorry för dålig uppdatering. Jag har informerat honom om vad som behöver ändras för att testa men tydligen så har maskinen helt plötsligt börjat fungera bättre så han ville inte ändra just nu. Återkommer symptomen igen så ska han prova.
Tack för hjälpen i alla fall :)
 
Jag skulle ge mig på att byta hjulmotorkol på min Wiper Runner XP (samma som Stiga 520) men jag kan för mitt liv inte förstår hur jag ska få ur motorn? Hjulaxel sticker ju ut för mycket för att det ska kunna gå att trä in den i chassit då vinkeln blir för snäv och den tar i den andra motorn. Jag antar att man kan ta loss den yttre delen men jag fattar inte riktigt hur. Någon som har en länk till en sprängskiss eller som kan förklara hur det går att få loss?

EDIT
Bifogar en bild på vad jag menar
hjulmotor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har för mig att den gick att lirka ut utan extra åtgärder, men jag kan ha fel. Annars underlättar om du demonterar den förlängda hjulaxeln först.
Inuti den sexkantiga hjulaxeln sitter en liten insexskruv som du måste ta bort. Den kan sitta rätt hårt för den är monterad med låsvätska.
För att få av hjulaxeln så använde jag en rörbit, hjulskruven och en stor bricka som avdragare. Ta vara på den lilla kilen som sitter på motoraxeln så att inte den försvinner.
Jag råder dig att på något sätt märka upp kablar mm så att allt kan kopplas ihop rätt. Slarvar man så får du en klippare som går baklänges eller snurrar i cirkel.
Och var försiktig när du trär på de nya kolen. Plocka inte av kolhållaren från det runda dornet som de sitter på. Det skall du använda genom att försiktigt skjuta över de nya kolen från dornet till motor axeln (kollektorn).
Använd låsvätska åtminstone på den lilla centrumskruven når du återmonterar igen. Om du har glapp i motoraxeln kommer annars den lilla skruven att lossna rätt fort.
Om den sexkantiga motoraxeln är den gjutna blanka modellen så är det stor risk att kilspåret är uppslitet.
I så fall rekommenderar jag dig att köpa nya hjulaxlar. Den nya modellen är av svarvat sexkantstål och är mycket hållbarare.
 
Redigerat:
Du behöver inte ta av axeltappen för att få ur motorn. Den går att lirka ut ändå. Var noga med att inte dra i kablarna när du ska ha ut den bara.
 
Gjorde ett nytt försök med motorn idag och det gick galant att lirka ur den utan att lossa axeltappen. Jag lossade båda motorerna och lyfte båda samtidigt i mitten uppåt. Kolen är nu utbytta och jag passade även på att byta kolen på klippmotorn.
Tack för tipsen (y)
 
  • Gilla
quilding
  • Laddar…
Hej,

Någon som vet om det kommit någon ny uppdatering i år till 520 som är värd att installera?

//AXO
 
Mors! Fick med en autoclip 520 vid husköp! Kört den bekymmersfritt 2 säsonger men tycker den går "snett" i slutet av förra säsongen och likaså nu när jag startade den i helgen! Lokala firman bytte hjulmotorkol vid service innan vintern! Varför går den ej rakt? Den svänger vänster när den skall gå rakt!
Boltis du verkar ju ha koll! Är det en taskig hjulmotor eller har servicesnubben satt dit kolen fel? Smuts?
Tacksam för svar eftersom klipparn sparar mig så mycket tid och det skall den fortsätta att göra:)) se bifogad bild så ser ni klipparns gång. Högt gräs förvisso men rakt skall dom väl gå? 😬
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.