Pilbyggaren skrev:
Tackar!!  :D
Det var precis detta jag sökte. Klart intressant läsning för en amatör som vill veta lite mer. Sedan verkar det ju vara massa onödigt också i detta dokument, för mig alltså.
Min respent för elektriker har ökat!
Rop inte hej förräns... Jovisst detta är ju paragrafer och sådant tjafs, sedan finns det ju svensk standard också. Kan inte jag säga så mycket om det mesta är nog bortglömt och jag har inte tid att leta efter böckerna. Men dessa kanske finns att låna på biblioteket. Eller köpa från www.sis.se.

Senast idag blev jag tvungen att fråga efter hur högt man skulle planer belysningen på vägg i badrum, en bagatell jag hade ju kunnat satt den efter mitt mått, men ändå. Där står många intressanta saker som faktisk kommer till bra nytta när det gått fem år och man vill förnya sitt hem med något.
 
Enligt våra föreskrifter (läs lagtext) så är det inte tillåtet för någon annan än en behörig installatör eller av honom fast anställd elektriker att göra installationer av starkströmsanläggningar.

Slutsnackat alltså.....

Elinstallatör
 
JN skrev:
Enligt våra föreskrifter (läs lagtext) så är det inte tillåtet för någon annan än en behörig installatör eller av honom fast anställd elektriker att göra installationer av starkströmsanläggningar.

Slutsnackat alltså.....

Elinstallatör
Läs tråden igen. Det var nog inte det vi diskuterade ändå...
 
Undrar varför vi har regler och föreskrifter om det nu är så lätt att göra allt själv, oavsett om det gäller el, vvs, plåtslageri snickeri målning etc. Varför tror ni att det finns skolor där folk behöver gå i flera år för att lära sig ett yrke. Om allt är så enkelt, bara att sno ihop några trådar, varför skall vi då behöva kontroller.

När Ni sen har gjort det själva och det blev bara fel och en yrkesman skall komma och reda ut det hela, då är han en skrurk som tar hutlöst betalt för att fixa det som Ni har gjort så proffsigt.

Skärpning, tack!
 
Vad menar du nu ? Det är inget nytt att en del inte klarar av något, medans andra kan göra en hel del.

Detta gäller såväl lekmän som yrkesverksamma.

Att man inte själv skall/kan/får projektera/utföra/färdigställa en elinstallation är inget nytt och väldigt få(ingen ?) som förordar. Även något som i verkligheten borde vara ganska så svårt att göra i ett nybygge om man tänk ha lite värme och ljus i det nya huset. Men däremot är det inget som helst fel i att diskutera om man tycker att en elektriker är klantig/slarvig, eller vad som helst annat.

Och som vi pratar om i denna diskussion så är även en nyanställd/nyutbildad elektriker inget annat än en dåligt betald hantlangare åt en elfrima. Och många av det praktiska sakerna som jag skrev tidigare är väldigt enkelt, även om man inte för göra det på eget bevåg
 
Det jag vänder mig mot är att det ALLTID är fel på entreprenören aldrig på beställaren, det diskuteras inte hur klantigt egna hemmabyggare agerar. Allt detta är ett spel där det finns spelregler som oftas bara gäller en part.
 
Jo, jag läste det. "Han var så händig" Jo, jag tackar. Det ska till Martin T-inspiration för att ansluta golvvärme med stickpropp...
 
På förra bygget tänkte vi göra det säkra före det osäkra och låta en behörig elektriker göra allt. Som många nog redan konstaterat blev vi "kyngligt knyllade" och nu tänkte vi helt enkelt bryta mot lagen och göra så mycket som möjligt själva.
Jag undrar: Om vi skulle köpa allt material, dra rör, montera apparatdosor etc, men låta en elektriker, koppla in elcentral etc. Kan vi betala en elinstallatör (svart antagligen?) för att koppla in servisen och rita alla erfoderliga scheman? Vad tror ni om chansen att få detta gjort?

mvh
David
 
Jag skulle tro att bägge sakerna går att ordna, men det är nog lättare att få någon behörig att göra ett kopplingschema än att få någon att skriva på papperen.

Behörig till att rita och konsulta inom el är dom flesta som gått någon form av el-utbildning. (Jag bland annat fast jag aldrig dragit en sladd eller gjort en elritning annat än i skolan). ::)
 
När jag skriver behörig menar jag någon som kommunen har som motpart när de kopplar in strömmen. Har för mig att det kallas behörig elinstallatör, vilket oftast är firmatecknareb, men jag har nog antagligen fel. I vilket fall som helst menar jag inte en vanlig elektriker som arbetar under firmatecknarens behörighet.

mvh
David
 
David, du har rätt tror jag, det finns något som heter behörig elinstallatör.

Sollentuna Energi hade det som krav att någon behörig skulle skicka in vår ansökan om byggel och installera vårt elskåp. Sen är det nog vanligtvis precis som du säger, att det är en på firman som har behörigheten, han som gjorde själva jobbet var en "vanlig" elektriker. Så det känns som om kravet är lite av ett slag i luften, men nu vet man väl vem man kan stämma om det går åt skogen!

Vi har också tänkt att göra all el själva, men låta någon behörig elektriker koppla in den. Vi har pratat med en firma som sagt att det är ok, men man skall nog kolla upp det noggrannare innan man börjar så man inte står där med alla tåtar och ingen vill koppla ihop dem!
 
En noggrann hemmapulare som tar god tid på sig är alltid säkrare än en slarvig hantverkare som har bråttom.
Sedan får lagbok, hantverkare och branschorganisationer säga vad de vill (är det inte lite charmigt att se en del branschorganisationer med panik i blicken försvara sina medlemmar så fort de inser att det finns andra som kan göra det lika bra, typ utländska hantverkare eller duktiga hemmapulare..).

Jag tror inte att något skrå mår bra av att isolera sig mot omvärlden och verkligheten med att peka på lagboken och hur det alltid har varit när det är uppenbart att så många struntar i det.

Och lagar och regler och andra förutsättningar kan ändras snabbt. Ibland ändras lagboken efter hur det fungerar i verkligheten och ibland kommer nya lagar och faktorer utifrån som påverkar.
Titta på hur byggnads (och Göran P) reagerar nu när det kommer flitiga och billiga hantverkare från de nya EU-länderna. Panik.

Jag tycker det är ganska uppenbart efter att ha läst den här tråden att många elektriker står ganska långt från sina kunder.
Hur länge dröjer det innan vi får använda en Estländsk elektriker till en tredjedel av kostnaden för en Svensk?
Då kan de svenska elpularna stå där med sin gamla lagbok och prata om att det var bättre förr.

För övrigt så brann diskmaskinen upp (tja en konding i alla fall) senast jag hade en behörig elektriker hemma och rotade med elen....

/Fredrik
 
Jag (har behörighet) skulle koppla in central, dosor mm om installationen är öppen (dvs inte dubblade väggar).

Dock skulle jag kolla att alla övriga vilkor som skall uppfyllas är uppfyllda utlösningsvilkor och övrig dimensionering.. Detta kräver lite ritningar och beräkningar.

Jag skulle INTE koppla in och skicka in klaranmälan om jag inte har koll på att allt är OK. Därmed inte sagt att jag som behörig måste göra allt.

Till tråden: dum snubbe som lovat detta, har kanske fått sig en tankeställare som fått honom att ändra sig.


/Stefan :surprised:
 
Planerar själv göra så mycket av el-jobben som möjligt.. Läste till elektriker på gymnasiet, och lite el-teknik på högskolenivå, men har ingen behörighet för det... :-/

Av ren självbevarelsedrift kommer jag givetvis inte göra mer än jag är 100% säker på... 8)

Om du har en ritning att gå efter (som jag inte själv gjort, utan gjord av behörigt folk) så är det faktiskt inte svårare än att få ihop en IKEA-möbel, antagligen lättare... ;D

Och för att knyta ihop med tidigare trådar... Laga bilen får man göra själv, Köra bil får man efter ett par veckors utbildning, samma gäller flygplan... Men skruva ihop en kontakt det är på tok för avancerat för svensson... >:(


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.