Hej! Ny här så om frågan hamnar fel får ni gärna rätta mig :)
Vi tänkte inte riktigt när vi började renovera vårat hus. Vi visste bara att vi ville ha allmogefoder runt dörrar och fönster. Men hur löser man det enklast och snyggast på detta fönster?
Någon som har en ide?
mvh fönster2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man tar bort salning och fönsterbräda, gör en ny bräda som är lite bredare och kapar ner salningarna så dom ligger i liv med väggen, därefter dit med foder.
 
Men som jag har fattat det går det inte att ta bort utan man måste isf lyfta ur hela fönstret (sa en snickare iaf) och de är ett alldeles för stort projekt för att få dit några allmogefoder hehe :)
 
Låter märkligt - finns det ingen skarv mellan salningen och fönstret? Borde gå bra att göra så som MathiasS säger...
 
Sitta efter små, små spikhål i smygarna (den bräda som går in mot fönstret. Det vore ytterst märkligt om smygbrädorna satt fast i fönstret och inte i väggen. Annars har MathiasS bästa lösningen på det.
 
ja blev med förvånad, trodde inte det var så himla omständligt att byta fönsterbänkar... Jo visst är det en skarv mellan salning och själva fönsterramen. Snickaren som sa det är våran granne och har likadana fönster, så tänker att han borde veta? Jag har ingen aning om sånt här men som han förklarade det så måste hela fönstret lyftas ut. Så då borde han väl mena att salningen går bakom fönstret om ni fattar hur jag menar? Alltså att man satt in salningen först och sen fönstret?
Men hur brukar salningen sitta fast?
 
nu uppstod en annan fråga :) Vad är salning och vad är smyg? När jag googlar verkar det vara samma sak :x Nej det finns inga spikmärken någonstans i fönsterna, så antar att de snickaren sa stämmer? att de är monterade inifrån väggen, alltså när huset byggdes så satte man fast detta innan man satte upp gipsksivor på väggarna
 
Redigerat:
Salning och smyg är samma sak i detta avseende, i min värld. Det är ytan mellan fönster och innervägg.

salning eller smyg invändigt brukarantingen fästas i ett spår i fönstret om sådant finns, eller så skruvas det i väggens reglar. Oavsett vilket är det svårt att förstå varför det inte går att demontera. Det är ju bara att såga det i småbitar.
 
Freckels skrev:
nu uppstod en annan fråga :) Vad är salning och vad är smyg? När jag googlar verkar det vara samma sak :x Nej det finns inga spikmärken någonstans i fönsterna, så antar att de snickaren sa stämmer? att de är monterade inifrån väggen, alltså när huset byggdes så satte man fast detta innan man satte upp gipsksivor på väggarna
De kan vara limmade också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.