Någon hade målat ett innertak med Scotte på gips men målat för tunt på några ytor så jag skulle måla om taket.

Nu blev det tyvärr inte bra för mig heller för vissa ytor har blivit mattare. Endera hade jag för lite färg eller så efterströk jag ut för sent på visa områden - gissar jag?

Jag hade en roller med lite kortare päls.
Går det bättra ytorna som blev matta eller måste jag måla om allt igen? :(
 
Allt igen
 
I så fall vilken roller drar minst färg för ett nytt lager?

Takets struktur är knottrig nu men nu skulle ett lager färg till behövas för att få jämn glans.
 
Har du bara målat 1 strykning? 2:a strykningen brukar jämna ut och då ser det mycket bättre ut, men se till att lägga på jämnt och flödigt så att du får rätt mängd färg i taket.
 
Taket var målat för ett par år sedan.
Rätt ok förutom att det var för tunt på en några ställen (inte målat av mig).

Men antagligen tog jag för lite färg på på rollern på en del ställen nu.

Burken (Scotte R2) jag tog var var ett par år gammal och öppnad men nära full. Vet inte om jag skulle blanda i lite mer vatten också om något avdunstat?
Men man vill ju inte den skall droppa heller.

Jag har en filt roller jag inte provat. Kanske det räcker att ta den nu när det blir 3 eller 4 varvet?
 
Skumt, R2:an brukar ju täcka kanon redan efter 1:a svängen så antagligen har du, som du skriver, för lite färg och rullar torrt. Filtrulle är inget för takfärg. Jag använder samma slags rulle som till matta väggfärger, en grön sak med låg gräng, eller helt enkelt bara en vanlig rulle.
 
Blir det inte för mycket struktur efter 3-4 varv med vanlig rulle?
 
Det låter som att du måste välja, vill du vara snål eller få ett riktigt bra resultat? Att ta genvägar med gammal färg eller verktyg som "drar minst färg för ett nytt lager" är sällan bra vägar till ett riktigt bra resultat ;)
 
Nybörjare gör ofta något misstag. :surprised:
 
Jag är tvungen att måla på kvällstid så det är konstbelysning som gäller.
Jag hade en 400w halogenstrålkastare när jag målade sist.
Är det någon fördel att ha 2 strålkastare eller något annat man skall tänka på när det gäller belysningen?
 
Vänta till helgen så att du kan rolla i dagsljus. Misslyckas du nu är risken att du måste tvätta ner taket.
... skriver en som har misslyckats ...
 
Tvätta ner, kan du utveckla det....?
 
Slipa ner? Det är inte kul och det tar tid!

Rummet har dåligt med fönster men i värsta fall kan jag nog skrapa i hop 4 strålkastare men skall man ställa en i varje hörn eller hur gör proffsen?
 
Belysningen spelar inte så stor roll för resultatet, utan så länge du kan se var du målar så ska det bli bra. Blir det flammigt ändå så är antingen färgen för gammal, eller så har du fel verktyg / snålt med färg, eller så är takmålning helt enkelt inte rätt hobby för dig :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.