Hej alla!

Detta kanske redan är besvarat i forumet men jag hittade inget när jag sökte.

Vi har äntligen fått vår parkering omgjord och lagd med Benders Troja Antik marksten. Jag har förstått att fogsanden kommer trilla ned i skarvarna framöver och vi har fått några påsar extra sand att sopa ned tills fogarna är fyllda och packade av väder och vind. Jag gjorde första utsopningen idag och funderade under arbetet på ifall det finns fel eller rätt metod att göra detta. Jag inledde med att sopa på samma sätt man gör när man fogar mellan kakelplattor, alltså diagonalt med fogarna, men sen testade jag att sopa längs med istället och tyckte nog att det gick åt mer sand på det sättet. Jag gissar att borstens strån pillar ned lite i springorna och att sanden därför får hjälp att falla på plats.

Är tekniken viktig eller är det bara att köra lite som man känner för det? Bör man vänta lite mellan omgångarna eller kan man köra på så mycket man orkar? Jag har försökt hitta information om detta men det står bara att man ska sopa sanden över springorna, inte hur.

När jag sopat hela ytan vattnade jag med en mjuk typ duschstråle på slangmunstycket och räknar med att få göra detta sopjobb många gånger. Någon som har en uppskattning av hur många gånger ytan kommer behöva gås över? Det verkar inte som att jag kommer få någon hjälp av regnet den närmaste tiden...

Mvh
Fred
 
Ingen som har någon åsikt om detta?
 
Ett par gånger iaf. För mig låter dom du gör helt rätt. Vatten, och sopa sanden fram och tillbaka i olika riktningar.
 
Jag brukar köra alla varianter. Enligt beskrivningarna ska man sopa diagonalt (antar att det är för att inte pilla upp sand igen med stråna). Men ju noggrannare man jobbar desto färre gånger behöver man sopa.

Sist körde jag sopa noggrant, padda, sopa igen dom håligheter som bildades (några gånger under några dagar).
 
Låt en del sand ligga kvar över ytan i början. Jag har sopat några gånger i 2 års tid. Räknar med att fortsätta nån gång nästa år med.
 
Så konsensus verkar vara att det egentligen inte finns någon exakt metod, utan man sopar på med olika riktningar lite "random" helt enkelt? Jag har tyvärr inte tillgång till någon padda så det enda jag kan använda är en sop och vatten...jag hoppas att det räcker.

Jag har en känsla av att vi har en fördel att parkeringen sluttar ned mot huset och är inramad av två betongmurar längs sidorna. Stenarna är därför låsta längs alla sidor utom mot allmän väg, som alltså är högsta punkten. Det lär inte finnas någon risk att vi får sidoförskjutningar i stenläggningen i alla fall. Dessutom kommer antagligen regnet (när det väl kommer) hjälpa till att spola sanden jag lämnar på ytan ned i fogarna. Jag tänkte att jag då kan lägga lite extra sand på ytan längs högsta linjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.