Var kan man hitta info om kraven på täthet för murad imkanal från 1953 (flerbostadshus)
Kollade i "Anvisningar till byggstadgan" från 1950.
Hittar bara att imkanal ska vara enskild i hela sin längd för varje kök, samt brandklass EL15.
Ingenting om provtryck eller max tillåtet läckage.
 
HSP skrev:
Var kan man hitta info om kraven på täthet för murad imkanal från 1953 (flerbostadshus)
Kollade i "Anvisningar till byggstadgan" från 1950.
Hittar bara att imkanal ska vara enskild i hela sin längd för varje kök, samt brandklass EL15.
Ingenting om provtryck eller max tillåtet läckage.
Svaret har du redan i att du har hittat kravet på avskiljning EI15. Dvs, kanalen ska hindra spridning av brandgaser (E) och vara isolerad så att farligt hög temperatur inte sprids till omgivningen (I) under 15 minuter vid en brand inne i kanalen. För att klara kravet på att inte sprida brandgaser måste alltså kanalen vara tät. Max tillåtet läckage torde alltså vara 0.

Kom ihåg att dessa regler finns för din säkerhet och inget hindrar dig från att bygga med bättre brandskydd.

För att underlätta googling, klasserna är för
täthet - E
isolering - I (alltså versalt i)
bärighet - R.
Exempel REI30
Vanligt missförstånd att förväxla det versala I med gement l, vilket gör det svårt att hitta de riktiga reglerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Som PNO skriver ovan. Du har redan hittat svaret.
Glidgjutning av skorstenskanal där det är möjligt brukar ligga på runt 1200kr /m ex moms.
 
läste tydligen EI15 i en för ny föreskrift. fel av mej....

i 1967 års regler hittade jag detta
1967.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i sbn 80 gäller fr.o.m 1982-01-01 står det om spisfläkt installeras måste den anslutas till en separat kanal med dokumenterad täthet.
A15 kom 1988 gäller fr.o.m 1989-01-01
EI15 kom 1995 gäller fr.o.m 1995-07-01

i 1950 års anvisningar står bara,
"frisklufts- och utsugningskanaler samt imrör skola givas släta innerytor och god lufttäthet"

så vad gäller hur ska min kanal provas? ska den provas? eller enbart inspekteras.
vid misstänkta fel kan jag förstå om den ska provas....
om den ska provas med vilket tryck isåfall? hur mycket läckage är acceptabelt vid "god lufttäthet" enligt 1950års regelverk.

givetvis kan man bygga om efter nyare bättre normer. det ska man även försöka sträva efter :)
 
Om du tänker ett steg längre om vad som händer vid en brand i imkanal så är det ju inget svårt att lista ut hur tät den ska vara.
 
Klart det ska vara så tätt som möjligt. men hur ska detta tolkas i ett prov i praktiken.
enklast är att dömma ut allt som läcker minsta lilla. men har det lagligt stöd?

för att vara petig så tar inte 1950års regelverk upp tider för brandspridning, tätheten , material och förläggningssätt måste vara avgörande för brandspridningens tidsförlopp

"imrör från kök skall utföras av murtegel eller betongmursten med en tjocklek av minst 11cm"
"imrör från kök skall framdragas på betryggande avstånd från byggnadsdel av brännbart material"
 
Redigerat:
Eftersom det står " Murat imrör bör för att hålla erhålla god lufttäthet utföras med väl fyllda fogar samt kringputsas eller på annat sätt tillförlitligt tätas." så menar ju texten att det ska vara tätt. Och mer exakt än så kommer det inte bli eftersom man 1950 inte hade metoder för att provtrycka imkanaler

Var vill du komma med den här disskusionen?

Det är inte så att du har i tankarna att sätta dit en spisfläkt i kanalen? För i såfall är det ju dagens byggregler du ska luta dig mot. Eller om det sattes in en spisfläkt för 20 år sen så är det ju dom byggreglerna du ska luta dig mot.
 
Lite nyfiken, då jag har fläkt idag.
O V K ej godkänd nu 2015 men godkänd 2006, samt 1997. Det fanns givetvis fläkt då också.
Min fläkt monterades in på 60-talet, baserat på fläktens ålder "husqvarna futurum" lika så fläktskåpet tidigt -60tal, samt andra uppgifter/foton.
Samtliga med fläkt har fått nerslag på köksfläkt 2015.

Vet att vid nyinstallation av fläkt så gäller dagens krav. men nu har det funnits fläkt i cirka 50-55år.
Alla rensningar/"sotningar" och kontroller tidigare har varit utan anmärkningar.

Blir bara väldigt fundersam varför det inte är ok nu.

Har ej fått protokoll ännu.
men blivit tillsagd att det ska vara kolfilterfläkt med utblås i rummet, samt en ventil i imröret.
Dvs. inte fläkt direktkopplad till pipan/imröret som det är nu och har varit sedan -60-talet.

Är även 100% säker på att alla har egen pipa/imrör ända upp till skorstenskrönet.
samt ingen har haft något som helst problem med någon annans matos.
 
HSP skrev:
Blir bara väldigt fundersam varför det inte är ok nu.

Har ej fått protokoll ännu.
men blivit tillsagd att det ska vara kolfilterfläkt med utblås i rummet, samt en ventil i imröret.
Dvs. inte fläkt direktkopplad till pipan/imröret som det är nu och har varit sedan -60-talet.

Är även 100% säker på att alla har egen pipa/imrör ända upp till skorstenskrönet.
samt ingen har haft något som helst problem med någon annans matos.
För att om det inte finns eller om besiktningsmannen inte sett ett provtryckningsdokument är det inte godkänt.
Vill man ha kvar spisfläkten provtrycker man och påvisar täthet. Bara för att det har sluppit igenom innan betyder ju inte att det har varit godkänt. Snarare så att det varit en slapp besiktningsman

Ventil skall det defintivt inte vara i kök. Där ska det vara en imkanals lucka annars blir den fria arean för liten.

Om ingen har haft problem med matos är det väl bara koppla bort spiskåpan, sätta dit kolfilter på den för en 500 hundring och sen när besiktningen är klar gör du ju vad du vill i din lägenhet. Ingen kommer någonsin kolla detta förrens om 6 år igen.
.
Ibland är det enklare att simma medströms än att kämpa motströms. :D
 
C
HSP skrev:
Lite nyfiken, då jag har fläkt idag.
O V K ej godkänd nu 2015 men godkänd 2006, samt 1997. Det fanns givetvis fläkt då också.
Min fläkt monterades in på 60-talet, baserat på fläktens ålder "husqvarna futurum" lika så fläktskåpet tidigt -60tal, samt andra uppgifter/foton.
Samtliga med fläkt har fått nerslag på köksfläkt 2015.

Vet att vid nyinstallation av fläkt så gäller dagens krav. men nu har det funnits fläkt i cirka 50-55år.
Alla rensningar/"sotningar" och kontroller tidigare har varit utan anmärkningar.

Blir bara väldigt fundersam varför det inte är ok nu.

Har ej fått protokoll ännu.
men blivit tillsagd att det ska vara kolfilterfläkt med utblås i rummet, samt en ventil i imröret.
Dvs. inte fläkt direktkopplad till pipan/imröret som det är nu och har varit sedan -60-talet.

Är även 100% säker på att alla har egen pipa/imrör ända upp till skorstenskrönet.
samt ingen har haft något som helst problem med någon annans matos.
Jag har råkat ut för samma sak. Kolla min tråd här: https://www.byggahus.se/forum/ventilation/263934-ovk-hur-hantera-tolkningstvist.html
I mitt fall finns dock provtryckningsprotokoll.
 
fick ett utlåtande idag från en annan ovk:are, tyvärr från en annan ort.

Om spisfläkten är installerad före 1980:års regler så gäller inte kravet på dokumenterad täthet.

Samt 1950års regler ger utrymme för försämrat grundflöde när fläkten står still. efter som det i de reglerna står "kök eller kokvrå ska ha lätt reglerbar men ej helt stängbar ventil."

Så har lgh. innehavare stängt sin ventil max, så kan det tydligen jämföras med en spisfläkt som är avstängd.

samt i 1967 år regler står det att köksfläkt endast får användas i småhus samt flerbostadshus med ventilation typ S där varje kök sålunda har separat imkanal.

67.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul att prata med en som rabblade upp de här reglerna direkt på telefon. synd bara att han jobbar på annan ort.
 
Delar inte riktigt din uppfattning om några saker.

Behövs inte dokumenterad täthet är det okej att blåsa in skit till grannen då?
Finns det dokumentation på att spisfläkten är insatt med 1967 års regler eller är det en uppskattning från dig??

Men ditt bekymmer kvarstår ju. Ingen godkänd OVK

Så du har väl några alternativ om hur du ska fortsätta.

Go with the flow och minsta motståndetslag, gör som besiktningsmannens säger och gör vad du vill sen i 6 år.
Ta en disskussion med honom om att du tycker du har rätt och han har fel.
Ta in ny besiktningsman som besiktigar om fastigheten. Lämpligen den du har pratat med eftersom han är villig att godkänna via telefon.
Ta kontakt med Funkis och tekniska rådet för att få ett oberoende utlåtande av dem.
 
Redigerat:
C
Angående hur provet rent praktiskt går till, så har det i vår fastighet aldrig gjorts något täthetsprov vid OVK, och det har anlitats diverse olika besiktningsmän. Så antingen slarvar de regelmässigt med detta eller så är en sådan kontroll inte en vedertagen del av besiktningen.

Däremot har det fram tills nyligen alltid gjorts täthetsprov av imkanalerna vid sotarens brandskyddskontroll. Provet har gjorts med rökfackla och med fläkten på (fullt drag antar jag) i de fall det handlar om kanaler med köksfläktar, annars grundsjälvdraget. Dvs trycksättning sker inte till något specifikt kontrollerat tryck. En annan gubbe på taket kollar efter överläckage till andra kanaler. Dvs man har i praktiken ingen koll på ev. läckage till andra lägenheter. Som jag upplevt det är godkännandekriteriet då helt enkelt inget synligt läckage till andra kanaler.
 
Nej.
Röka av kanaler gör man bara för att härleda dem var de kommer ifrån.
Brandskyddskontrollen gör inga regelbundna provtryckningar av imkanalen och har aldrig gjort.
Däremot har man rensat den regelbundet innan.
Provtryckning går till så att man kopplar på en rökgenerator med eller utan rök. Bommar igen på toppen av imman och sen trycksätter man och mäter läckluftflödet. Precis som man provtrycker vilken skorsten som helst.
Vid OVK provtrycker man aldrig kanaler. Man konstaterar bara i det här fallet om det finns ett provtryckningsprotokoll eller inte.
 
C
Tjoa skrev:
Nej.
Tror du jag sitter och hittar på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.