image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkbart kök
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Imponerande bygge! Kämpa på!
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickras för fullt .

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
Livet är inte lätt. Man tvingas ta olika beslut i livet som gör saker svårare. Jag tog mitt svåraste i april.

Ni som följt oss vet att jag fick diagnosen Delaterad kardiomyopati i augusti 2012 blott 32 år gammal. Har sen dess fått en ICD en kombinerad defibrillator och pacemaker inopererad.

Barnen är 5 och 7 år om 1,5 månad ungefär. Bygget går framåt men mitt största orosmoment ät arr på min 35 års dag blev jag uppsagd från mitt jobb sen 15 år.

Livet blir inte alltid som man tänkt. Men med facit i hand mådde jag inte bra av det liv jag levde, med stress och butiksjobb och pendling. Pengar behövs till huset men jag gjorde valet och sa att mitt liv var viktigare än ett jobb.

Så resten av husbygget kommer bli under press men vi ska klara det. Sambon är underbart duktig och mitt hjärta mår så mycket bättre. Och jag kommer hitta tillbaka till livet och barnen växer ❤️

Men som jag sagt att jag skulle aldrig rekommendera någon att bygga ett hus när man är hjärtsjuk och har småbarn men jag ska överbevisa att det går. Nu sköter jag oftast marktjänsten om en så viktig tjänst.

Lycka till alla fina husbyggare. Ta hand om er och era familjer.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacc och 10 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Fint hus ni bygger. Kämpa på i er egen takt.

Tidigare i tråden skrev ni att handläggaren på kommunen sagt att den 5-åriga bygglovstiden räknas från den dag kontrollplanen antogs. Det är helt felaktigt!! Bygglovet räknas från den dag det beviljades enligt PBL 9 kapitlet 43 § "Om inte annat följer av 9 eller 33 §, upphör ett bygglov, rivningslov eller marklov att gälla, om den åtgärd som lovet avser inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft"

Och ni bygger alltså enligt den gamla PBL och dess regler. Om kontrollplansdatum skulle gälla så skulle man i princip kunna vänta ett par år och sedan få ytterligare 5 år på sig vilket faller på sin egen orimlighet. Så att huset måste vara helt klart innan inflyttning stämmer inte för er och ni behöver inte skicka in begäran om slutbevis förrän alla punkterna i kontrollplanen är uppfyllda.
 
Nu blev det snurrigt i mitt huvud. Sambon var i kontakt med bygglovshandläggaren i våras och frågade om vad som gällde eftersom vi själva trodde att vi skull behövt förlänga bygglovet från och med juni i år.

Bygglovshandläggaren ger då informationen att de räknar från och med att kontrollplanen togs. Bygget bör dock vara påbörjat 2 år från beviljat bygglovsdatum. Vårat bygglov blev beviljat i juni 2010 så vi har hela tiden trott att i juni i år gick det ut.

När vi då i år skulle söka nytt fick vi information att det var inte i år utan vår kontrollplanen blev inte godkänd förrens 2011 och det är inte förrens 2016 som lovet går ut.

Han var även bestämd med att hela huset inte som vi önskat botten våning samt källare gick att färdigställa och vänta med övervåningen eftersom vi då skulle skrivit i bygglovsansökan att vi ville göra så.

Får ringa igen och fråga. De har varit så extremt röriga på vår kommun det har varit otroligt trångsynta handläggare från början till män med makt som tror de kan bestämma allt och nya handläggare till nu ingen alls. Katastrof total katastrof.
 
Jag har nu läst och läst och läst om PBL 1987 och PBL 2010 . Jag har jämfört och försökt att förstå.
Jag tror det är så här min tolkning och antagande .
Antingen hade vi en okunning bygglovshandläggare eller så hamnade vi i skarven för den gamla och nya lagen.

Läste en jämförelse med gamla och nya och en konsekvensanalys om saker och hur nya ställer sig mot den gamla och min tanke är bara vi som hamnade i skiftet hur bedöms vi? Ja lovet söktes utifrån gamla men beviljades utifrån nya och började gälla utefter kontrollplanen som är betydligt viktigare i nya än gamla.

Vi har sökt lovet enligt den gamla.
Vi har haft byggsamråd möte samt behövde byggfelsförsäkring och kontrollplanen och diverse annat . Men Bygglovet klubbades igenom i Juni 2010.
Men vet i katten när den vann laga kraft enligt gamla är det när det beslutas men inte enligt nya.

Läser man den nya är dokumentationen helt annan och lovet vinner inte laga kraft förrens kontrollplanen är tagen och den har ännu mer vikt i sig än den gamla planen. Om jag läst rätt. Så frågan är om vi sökte lovet på gamla men kommunen har valt att sätta giltighetsdatum från det att kontrollplanen blev godkänd som det är efter den nya.

När det sen gäller slutbeskedet går det nog efter den gamla efter vår kontrollplanen som vi gjorde. Och jag har läst att med den gamla får man inga böter om man inte flyttar in innan slutbeskedet men de påtalar vikten av varför man borde tycka nya är bättre för vem vill bo i ett hus med brister.

Men de punkter som finns på våran kontrollplanen borde vi hinna med. Men som sagt det som jag nu bekymrar mig över är handläggaren och våran bygglovskontor hur de valt att räkna när de ska bestämma från när gäller lovet.

Nya lagen vinner inte laga kraft förrens kontrollplanen är ok gamla lämnade man in den efter lovet beviljades.
Ska i alla fall skicka in ansökan om förlängning. Och hoppas de reder ut saker. Har skriftligt svar på våran fråga som sambon ställde i början av året om NÄR ? Går vårat bygglov ut. Han bad att få återkomma och efter diskussion med kollegor blev svaret att vi skulle räkna utifrån när våran kontrollplanen var fastslagen och att vi skulle vara ute i god tid att förlänga om så blev önskan.
 
Nej det blir inte så öppen , vi har delvis stålbalk för vi kommer ha ett 750 liters akvarium stående ...inbyggt som vätter mot vardagsrummet. Sem har vi jutjärnsspis i köket så det krävde en del.

❤️❤️
 
Fönsters är gjorda själva ja... Och mycket annat 😊
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa är gjorda av sambon

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstrens som ska sitta brevid entrén.
Sen är det alla andra fönster vissa renoverar vi vissa gör vi själva. Men vi har investerat pengar i verktyg samt en hyvel för 15000 kr som vi hyvlar allt virke i. Det mesta virket är bonnsågat och hantverksmässigt gjort, detta bygge tar tid men kommer bli skärgårdens mest välbyggda ingen tvekan 😆
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddar batterierna emellanåt med denna utsikt från nuvarande vardagsrumsfönster. Min mammas hus 😀
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart kommer vinter igen......
 
Ni bor vackert och huset blir kanonbra.. Kämpa på!

//AA
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Skickade in förlängning på bygglovet förra veckan. Men samtidigt står det i tidningen att de byter datasystem så inga handläggningar görs just nu. Men vingar det som det är så är det helt enkelt.

Sotaren var idag 😀 fick godkänt. Annars har bygget stått still för sambon jobbar, betupptagning och maskinskriven men sen kommer det perioder som vi kan jobba på då det inte är så mycket jobb.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samlat sten... Varför kan man tycka men planen är utfyllnad på vissa ställen. Trot om ni vill men det finns de som går förbi på sina morgon promenader och undrar om de kan få köpa en sten... De vet exakt vart den ska passa... Och vet ni vart vi fått stenen ifrån ?.. Komiskt från olika markägare vars bredband som grävts och då har markägare och gräv killarna inte vetat vart de ska göra av sina jäkla stenar och varit mer än överlyckliga över att få dumpa det någon annanstans... Sen går de sin runda och kommer på att åh lite sten behöver vi påmolika ställen till olika blomm krukor men då de själva hade en hög med sten på tomten ville de inget hellre än att bli av med den.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före bild .......

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nutid....

Tvåplansvilla med källare...

Huset är 240 kvadrat +källare 😀
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.