Hej

Vi har under några år haft problem med inomhusluften i huset. Under de åren har vi gjort flera mätningar på luften m.m., haft en antal skadetekniker här som undersökt huset och kommit med förslag om åtgärder och vi har också gjort flera ombyggnationer på deras rekommendationer. Allt detta har dock inte lett till någon lösning på problemet, trots att det sammantaget kostat oss en mindre förmögenhet. :(

Därför försöker vi nu att hitta en duktig och erfaren husdoktor/skadetekniker som kan tänka sig att komma med råd, men mer med inriktningen att hjälpa till helt enkelt. Vi är inte jättesugna på att lägga ner ytterligare många tusenlappar på detta utan att vara säkra på att nå en lösning på problemet. Men givetvis kan vi stå för ren kostnadstäckning.

Om du är riktigt duktig inom detta område så har du nu chansen att visa det och samtidigt hjälpa oss. :)

Svara gärna via mail/pm.
 
B
Ta hjälp av den samlade kunskapen i forumet istället? Helt gratis dessutom!

Vad är huvudproblemet? Lukt/fukt/radon/mögel....?
 
Problemet är i huvudsak irriterad hud och luftvägar.

Orsaken är varken lukt eller fukt vad vi vet. Ingen skadetekniker som varit här, uppåt ett tiotal vid här laget, eller vi själva har känt någon konstig lukt. Någon fuktskada eller liknande har vi inte heller, åtminstone inte vad vi sett eller som märkts vid teknikernas undersökningar. Vi hittar heller inget mögel i huset och radon är, enligt vad experterna säger, inte känt för att orsaka såna besvär som vi har.

Det är uppenbarligen ett ovanligt knepigt fall, tyvärr.
 
Torr luft?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
MathiasS skrev:
Torr luft?
Gissar också på det

Speciellt om det är främst senhöst, vinter etc problemen dyker upp.

Provat att minska ventilationen något under vintertid då det är torrare luft ute?

Likaså om man eldar mycket hemma i t ex kaminen
 
En bra hygrometer som mäter luftfuktighet kan man köpa för 200kr. Skaffa en sådan så kan ni snabbt bocka av/verifiera en av de möjliga orsakerna :)
 
Har en hygrometer sedan flera år tillbaka och vi har inte torr luft utan helt normal, gott om tilluftsventiler och mekanisk ventilation. Problemet är tyvärr inte så enkelt. Det som möjligen sticker ut i mätningarna är ganska höga VOC-värden.
 
Är problemet kopplat till något särskilt rum, årstid eller liknande?

Kan det vara så enkelt att det är någon födoämnesallergi eller likande, där sambandet är att ni enbart äter detta hemma? Kanske någon parfym, deo eller schampoo som ni använder?

Är båda drabbade?
 
Varför drar ni slutsatsen att det är huset som är problemet? Försvinner symptomen när ni inte är hemma?
 
En bra början kan också vara att byta ut alla tvättmedel, sköljmedel, duschkrämer, rengöringsmedel och liknande kemikalier mot parfymfria varianter som rekommenderas av astma och allergiföreningen. Det är också en bra idé att boka in ett allergitest på vårdcentralen. Jag håller med MathiasS, givet den info som finns i denna tråd kan man inte dra slutsatsen att det är ventilationen det är fel på.
 
...jag gissar att det första inlägget inte riktigt var tänkt att delge oss all info för felsökning heller, men detta är ju ett forum så för att ta del av alla tänkbara nya infallsvinklar som forumet kan bidra med, så behövs förstås mer info.
 
B
Har någon av er möjlighet att tillbringa någon/några veckor borta från huset för att se om problemet försvinner?
 
Finns ovärderliga erfarenheter samlade på ett sånt här stort forum. Många människor, helt olika erfarenheter och förutsättningar osv (dvs de kommer inte alltid överens, tycker helt olika, tjaffsar lite.. - men det ger er bara mer tips!).

Passa på att nyttja dem också, även om ni (förhoppningsvis) får hjälp mer privat också!

Det är gratis dessutom :)
MVH Sandra
 
Tack för engagerade svar.

Läget för vår del är att vi är förbi alla andra förklaringar än att problemet kommer från huset.

Den dåliga luften känns särskilt i en del av huset, i källarvåningen och i mellanvåningen rakt ovanför. Det vi har gjort hittills i den delen är att lägga in ett ventilerat platongolv i källaren, att ta bort ytbeläggningen på källarväggarna i den aktuella delen för att för att sedan putsa om och måla med silikatfärg (den förra färgen släppte inte igenom fukt), att byta ut golv och isolering i bjälklaget ovanför källaren (det som återstår av det gamla är nu bara innertaket i källaren och reglarna i bjälklaget), att byta ut syllen på den av hussidorna som vi bedömer att problemet mest kommer ifrån och nu senast att montera en ventilerad platonmatta på väggen i en del av källaren.

Inget av detta har medfört att problemet försvunnit. Syllbytet gjorde istället luften sämre, i samband med syllbytet tätades det ordentligt nere vid syllen så att luft inte kan tränga in där på samma sätt som tidigare. Platonmattan på väggen tyckte jag till en början hade en positiv effekt, men nu är jag osäker, problemet är definitivt inte borta i alla fall. Min gissning för närvarande är ändå är att felet kan sitta i ytterväggen under marknivå. Jag har nyligen grävt upp lite på ett ställe och hittat en asfaltsliknande massa som strukits på huset och där skulle möjligen felet kunna sitta.
 
Alla äldre hus har asfalt på utsidan av väggen. Inget konstigt med det. När man dränerar brukar man dock fräsa bort det eftersom det hindrar väggen att torka utåt. Jag utgår från att ni mätt fukthalten i källarväggarna så det lär ju inte vara problemet heller.

Hur ser ni till att få luftomsättning i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.