Hej,

har nyligen skaffat ett litet fritidshus för ganska billig peng. Och nästa projekt är nog att "renovera" altanen, dvs byta trall och reglar tänkte jag...antagligen nästa sommar. Jag har bytt trappan, men annars har jag ingen vidare erfarenhet alls....men jag tänker att jag lär mig av erfarenheten.

Eftersom jag bara ska byta trall och existerande bärlinor, så är det nog svårt att misslyckas helt med måtten tänker jag...

Hursomhelst, frågor:

* Hur gör jag med trallen som går längsmed fasaden och altanväggarna om jag vill ha grövre (stabilare) trall? Blir det fult om jag har 22x95 trall där, eller märks det inte? :confused:

* Någon nackdel med 28x95 trall? Då kan jag ersätta de existerande 22x95 enklare tänker jag...

* Jag saknar ström på plats...eller det finns en generator. Men det är en liten altan på 2.3x5.9m.
Klarar jag mig med en vanlig handsåg, eller blir det för jobbigt? Vore schysst att slippa köpa en "ubercirkelsåg 5000" för mycket pengar.

* Alternativt anlitar jag en snickare...vad kan det kosta med rot tror ni? Då måste jag göra det snart också...vilket jag helst inte vill.

* Hur får jag enklast bort den spikade trallen? Vilket verktyg är smidigast?

Har ni några andra tips för att göra jobbet så enkelt som möjligt? Ursäkta om jag "outsourcar min hjärna" nu.

Tack för ev. svar.
 
  • trall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borttag: Hammare och kofot. Använd typ sticksåg och såga av trallen mellan två bärlinor så blir det lättare att få bort första brädan. Sedan brukar jag slå upp plank underifrån en bit och sedan tillbaka från ovansidan då kryper spikskallarna upp och jag kan dra ut spiken från ovansidan. Det tar lite längre tid men jag slipper bryta så mycket och mycket lättare att hantera skräphögen utan all spik.

Virke: Är du nöjd med utseendet på trallen idag. Då menar jag bredd, Det kan upplevas som lite exklusivare med bredare trall. Du har ju en liten altan och då passar kanske 95 ganska bra. Men bygger man dagens jättedäck så ter sig 95 i bredd som tandpetare. Där väljer majoriteten 120 eller 145. Är det CC 60 mellan bärlinor så skulle jag tveklöst valt 28. 22*95 på CC60 blir lätt gungigt.

Fasad och Altanvägg: Jag tolkar din fråga som att du vill lämna dessa som dom är för att slippa detaljsåga. Jag skulle bytt dessa också. Både av estetiska skäl samt om golvet för övrigt är tåligt så har dessa plank vanligtvis tagit mest stryk. Inte jättesvårt att få till dessa med en sticksåg. För att lyckas med ett snyggt kapsnitt med en sticksåg så är det i första hand ett bra sågblad som är hemligheten. Ett alternativ är att se till att få bort dessa plank hela. Då kan du ta med dom till en snickare och be dom göra ett par kopior som du sedan monterar på plats igen.

Klart att det går att såga för hand. En gång i tiden så gjorde man inte på annat sätt. Det kräver dock en vass såg och gärna en sågmall så att du får vinkelräta snitt. Det svåraste blir att såga så fint så att dina skarvningar på längden inte syns. Skarvning menar jag att det inte är vanligt med trallvirke i 6m längder.

Tips: Ha koll på fuktighetsgraden i trallen och dess bredd. Köper du färskt impregnerad trall så kan en 28*95 mycket väl vara närmare 98-99 i bredd. I det läget så kan du lägga trallen dikt an vid montering för att båda brädor kommer att krympa ner mot eller strax under nominell bredd på 95. Har du åt andra sidan fått tag på lagrad trall som legat under tak och välventilerad så kan den ligga på 94-95 mm från början. I det läget så rekommenderar jag minst 3 mm mellan trallen när du lägger. För annars kommer dom att expandera när det blir fuktigare ute. Mindre problem om det är tak över golvet förstås. Men även med tak så kommer du ha rörelse i golvet.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tack för svaret!

Ok, så de golvplankorna som ligger an mot väggarna, de skulle man kunna såga till med sticksåg menar du? Eller menar du att jag helst ska byta väggpanelen också? :) Jag kanske är lite trög...

Något på hur jag sågar rakt med sticksåg? Gissar att jag behöver införskaffa ett bra sågbord, om jag kan få plankan att sitta fast i det så är det kanske inte så svårt att såga rakt. Använder jag en tving till det, eller finns det integrerat fäste i borden?

Sågmall vet jag knappt vad det är, och hur det skulle användas...finns det något fäste i sågbordet så man kan hålla sågen ganska rak när man sågar? Som en såglåda typ?


Tips på bra sågbord? Gärna ihopfällbart. Ursäkta dumma frågor :)
 
Altanen ligger under plasttak....som jag f.ö. tror läcker lite på ett ställe. Men det är en annan fråga...

Jag lägger väl plankorna "direkt an", antar att golvrörelserna inte är jättefarligt...men tack för tipset.
 
Jag har lagt smaskblött 28x120 trall utan att den sprack isär det minsta så jag tycker nog man kan kosta på sig en knivbredd / tumstocksblad emellan.

Det går hyffsat bra om du har en vinkelhake, drar ett streck och sen sågar. Satsa på en bra såg, typ Bahco Superior.

Om du ska fortsätta renovera så kan det vara en bra idé att satsa på en kap- och gersåg. Då får du garanterat rak snitt och kan även såg olika vinklar på snittet. Kostar från 1500 kr och uppåt.

Skruva sen trädecket istället för att spika!
 
Sågmall: Det var nog såglåda jag såg framför mig. Det är inte skitlätt att såga vinkelrätt i två riktningar med en fogsvans. Men en manuell gersåg eller en såglåda skulle absolut funka.

Jag sågade själv en 4 meters planka på längden med sticksåg i somras. På min sticksåg så har jag ett sidoanhåll vilket förstås underlättade. Men sågbladet är ganska viktigt här. Det finns blad där tandningen är lite bredare än själva bladet. Om det inte är det så kommer bladet att börja böja sig och snittet blir en kurva. När jag sågade hade jag trallen bara över bockar utan att sätta fast den.
 
ok, tack igen för bra svar. :)

En liten knivsegg mellan låter som en bra kompromiss. Och det blir väl en sån gersåg, lika bra. Jag har ju en generator, även om den låter som attan. Ska testa sticksågen lite mer också...och manuell såglåda, varför inte.
 
Att såga blött trallvirke med fogsvans är ingen lätt match, det blir mycket roligare med en riktig kap/gersåg.
Nu för tiden finns det ju batteridrivna sådana. Kanske är värt att satsa på en sån och kunna utöka med flera maskiner av samma fabrikat i framtiden så du kan använda samma batterier till allt.

T.ex denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...batteridrivna-kap-gersagar/kap-gersag-000284/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.