Vi funderar på att bygga ett vinterbonat fritidshus. Bottenvåning ca 50 -70 kvm + sovloft över halva. Kaklat badrum och bastu, 2-3 sovrum på bottenvåningen och plintgrund.

Ungefär vad kan det kosta? Vi vill inte göra något själva (kan väl tänka oss att skruva ihop ett ikeakök typ). Behöver inte heller vara specialritat för oss, utan färdigt från katalog går alldeles utmärkt.

Funkar det med en budget på ca 1,3 miljoner?
 
Jag är snart klar med lillstuga på min tomt. 40 m2 bottenyta + 30 m2 halvplans övervåning. Tänkt som åretruntboende, med kaklat badrum.
Har grävt nytt gemensamt avlopp till storstuga och lillstuga. Kulvert för för golvvärme till lillstugan.
Totalt sett kommer det sluta på 350.000 kr. Då har jag visserligen gjort allt, utom grävning själv.
Totalt sett har jag lagt ned 1000-1200 timmar.
 
Då borde ju vår budget ändå vara fullt rimlig. Har hittat kataloghus för ca 600 000 som borde passa och 1 200 byggtimmar blir väl ungefär 600 000 till. Och förhoppningsvis så går det snabbare att bygga ett hus som kommer med en byggsats än om man gör allt från grunden.
 
byggankan skrev:
Då borde ju vår budget ändå vara fullt rimlig. Har hittat kataloghus för ca 600 000 som borde passa och 1 200 byggtimmar blir väl ungefär 600 000 till. Och förhoppningsvis så går det snabbare att bygga ett hus som kommer med en byggsats än om man gör allt från grunden.
Glömde skriva att er budget absolut är rimlig. Sannolikt bör ni klara er lite under.
 
Man brukar ju säga 10-20000 kr/kvm så budgeten verkar rimlig.
Värt att tänka på är kostnader för bygget (bygglov, VA/Elinkoppling, KA etc) samt om det är klurig grundläggning/markarbeten som kan dra iväg.

Min stuga på 48 kvm (Modulhus + lösvirkesinredning) kostade under 300 000 inklusive tomt (byggkostnad under 5000kr/kvm), men då gjorde jag i princip allting själv utom mark och el

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.