Jag börjar ledsna på "hemmaroutrarna" á la D-link och Netgear efter 15-20 harvande med olika varumärken och modeller. Senast en Netgear R7000 i 1,5år som långsamt har degenererat och gett fler och fler drop-outs för att sedan totalt krascha - för som så många andra - med den senaste firmwaren. Ja, jag har "regelbundet" resetat routering och manuellt återställt den. Är nu inne i den gamla vanliga cirkusen med att backa i FW-release, reseta router, mata in inställningarna igen, hamna i lång rundgång hos supporten som ber mig installera om FW eller testa helt hopplösa beta-FW igen etc etc etc. Vettiga loggar som kan guida oss till rotorsaken lyser med sin frånvaro lika mycket som tillgången på kompetens hos tillverkaren och de som säljer den härtypen av burkar. Trial-and-error. Går jag in på de andra motsvarande routertillverkarnas forum känner jag igen tongångarna.

Jag har ett normalt hemma/kontorsnätverk med några datorer, skrivare, NAS, Sonos etc. Huvudsakligen kablad använding, wifi nyttjas huvudsakligen för att läsa morgontidningen på plattan.

Om man kliver upp ett steg i kvalitet och pris för nästa router, kan jag förvänta mig en mer professionell miljö (leverantör, produkt, support, forum etc)? Och vilka varumärken och modeller talar vi om då? Jag har t ex sett https://www.pfsense.org/ och https://www.ubnt.com/ nämnas.

Eller är opensource FW vägen att gå, exvis DD-WRT?

Och nej, jag har ingen lust att sätta ihop en egen dator med operativ för uppgiften. Om inte annat för att jag inte har en lämplig dator över.
 
Redigerat:
https://www.ubnt.com/ installerade jag på förra jobbet. De fungerade bra, men räckvidden är absolut inte bättre än budgetmodellerna. Livslängden kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte har sett dem i bruk så länge.

Hemma kör jag en AirPort Express, den tuffar på lika dant som när den var ny. Jag har kört samma router i tre år.

I alla fallen, så bör du ha en lösning där flera routrar kan bilda ett gemensamt nätverk. Då kan du enkelt komplettera med en router till, om du har dålig anslutning någon stans.
 
HP Server med Sophos, HP professional switch och Asus Router för Wifi AP. billigt njae men Stabilt och noll problem.
 
nexustwins skrev:
[länk] men räckvidden är absolut inte bättre än budgetmodellerna.
Spelar som sagt inte lika stor roll. Är trådfetischist :)...

nexustwins skrev:
I alla fallen, så bör du ha en lösning där flera routrar kan bilda ett gemensamt nätverk. Då kan du enkelt komplettera med en router till, om du har dålig anslutning någon stans.[/QUOTE]
Där tappade du bort mig. Hur ser en sådan setup up?
 
FLR skrev:
HP Server med Sophos, HP professional switch och Asus Router för Wifi AP. billigt njae men Stabilt och noll problem.
Kan du beskriva lite mer i detalj hur setupen med med HP-grejjorna och Sophos ser ut?
 
zorro_66 skrev:
Köp en sådan här
[länk][...]
Köper man dem via ÅF i Sverige eller...?! Eftersom detta är obruten mark för mig behöver jag också "support" kring vad tusan jag ska köpa, vad som är en lämplig setup för mina behov. Antar att det är ÅF'n i så fall?
 
swehjo skrev:
Eller är opensource FW vägen att gå, exvis DD-WRT?.
Ja...eller rättare sagt, det beror ju på vad du har för behov. Jag har en billig Netgear router som jag slängt in Tomato firmware på och den har i alla fall fungerat bra i ett par år nu.
 
Jag kör ddwrt på min r7000. Har funkar problemfritt sedan start. Det var lite stökigt att fixa permanent lease på ip via dhcp, men när det väl var fixat så har det funkat klockrent. Tycker du ska testa det innan du köper prylar för flera tusen.
 
Jag köpte min USG här https://www.senetic.se/product/USG finns även hos Dustin fast då dyrare
satsa på ett bra Enterprise system lite dyrare och kräver lite mer kunskap.
men det har man igen iform av stabilitet, hastighet och drift säkerhet för dessa saker är gjorda för att vara i drift 24/7
https://www.ubnt.com/enterprise
Här är ett forum om du vill läsa på lite https://community.ubnt.com/t5/UniFi/ct-p/UniFi
Tveka inte och fråga har rätt så bra koll på Ubiquiti Unifi använt dessa i 4 år nu
 
nexustwins skrev:
[länk] installerade jag på förra jobbet. De fungerade bra, men räckvidden är absolut inte bättre än budgetmodellerna. Livslängden kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte har sett dem i bruk så länge.

Hemma kör jag en AirPort Express, den tuffar på lika dant som när den var ny. Jag har kört samma router i tre år.

I alla fallen, så bör du ha en lösning där flera routrar kan bilda ett gemensamt nätverk. Då kan du enkelt komplettera med en router till, om du har dålig anslutning någon stans.
Om du upplever att Ubnt är lika som budget varianterna då har du inte konfat rätt de är ljusårs skillnad
Sedan så ska man nog bara ha en router i nätverket annat är att skapa sig problem har man dålig täckning så komplitera med en access punkt till
 
D
Har en Ubiquiti (Ubnt) router som jag är nöjd med. Har kontaktat support och blivit imponerad av deras hastighet på respons. Men deras routrar är väl inte riktigt anpassade för hemmaanvändaren som vill stoppa in kontakten i väggen och få allt att rulla igång automatiskt.
 
DIY_freak skrev:
Har en Ubiquiti (Ubnt) router som jag är nöjd med. Har kontaktat support och blivit imponerad av deras hastighet på respons. Men deras routrar är väl inte riktigt anpassade för hemmaanvändaren som vill stoppa in kontakten i väggen och få allt att rulla igång automatiskt.
Nej de har du rätt i Är man som du säger en person som bara vill stoppa i kontakten och rulla igång.
Då ska man nog tänka "svensson"produkter UBNT kräver lite kunskap även om senaste controller program varan är skapligt användare vänlig för de vanligaste inställningarna för lite mer avancerad konfig så är det CLi som gäller
 
Bigfoot skrev:
Ja...eller rättare sagt, det beror ju på vad du har för behov.
Tja, inga speciella egentligen förutom att det ska funka.... Och det gör de inte out-of-the box. För mig. För eller senare. Och att man ska kunna felsöka/administrera och få en vettig support.

MathiasS skrev:
Jag kör ddwrt på min r7000. Har funkar problemfritt sedan start. Det var lite stökigt att fixa permanent lease på ip via dhcp, men när det väl var fixat så har det funkat klockrent. Tycker du ska testa det innan du köper prylar för flera tusen.
Lika aktiv på forumet som vanligt ser jag :) Jo, nog är det väl lite surt att lägga de 5-10kkr som föreslagna lösningar verkar kosta, men jag kör eget nu för tiden och fakturerar hellre än att sitta i ändlösa mailloopar med support som för x:te gången undrar om jag har återställt routern eller ber mig ändra wifi-kanalerna när inte ens den trådbundna delen funkar. Via min mobiltelefon.

Tanken är att byta router och kanske kunna återanvända min R7000 som AP i källaren då den nuvarande borde bytas ut. Tuggar och går sedan säkert 15 år men prestandan och räckvidden på wifin är ju sådär.

Men absolut, ska fundera på opensource till den oavsett...
 
swehjo skrev:
Tja, inga speciella egentligen förutom att det ska funka.... Och det gör de inte out-of-the box. För mig. För eller senare. Och att man ska kunna felsöka/administrera och få en vettig support.


Lika aktiv på forumet som vanligt ser jag :) Jo, nog är det väl lite surt att lägga de 5-10kkr som föreslagna lösningar verkar kosta, men jag kör eget nu för tiden och fakturerar hellre än att sitta i ändlösa mailloopar med support som för x:te gången undrar om jag har återställt routern eller ber mig ändra wifi-kanalerna när inte ens den trådbundna delen funkar. Via min mobiltelefon.

Tanken är att byta router och kanske kunna återanvända min R7000 som AP i källaren då den nuvarande borde bytas ut. Tuggar och går sedan säkert 15 år men prestandan och räckvidden på wifin är ju sådär.

Men absolut, ska fundera på opensource till den oavsett...
Vet inte var du fått summan 5-10kkr USG router 1200:- ubnt AP 1000:-/st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.