4
Hej,

Jag ska få fiber installerat av Telia. Samtidigt som vi får in fiber har jag tänkt att renovera några rum, vilket gör att jag kan dra delvis nya VP rör med ethernet kablar till varje rum. De rum jag inte kommer renovera kommer jag använda befintliga gamla VP rör.
Kravet är att det nya nätverket ska klara 1000 mbit

1) Kan jag dra kablar i krypgruden med hjälp av flexslangar eller vprör? (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Flexslang-2000017372/ alt http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/VP-ror-2000022449/)

2) Vilken kabel ska man ha cat5/cat6? Sedan har jag sätt en hel del olika a/b/c etc.

3) Ska man skärmat eller inte?

4) Då jag inte ska riva hela huset, måste jag använda ett par tomma VP rör (förut låg det telefonlina i den) på 16mm. Hur många enthernet kablar kan jag få plats i ett 16mm rör?

5) Som infällt nätverksuttag tänkte jag använda Schneider Exxact, men jäklar vad de var dyra. 299,00 på ClasOhlsson. (http://www.clasohlson.com/se/Nätverksuttag-Schneider-Exxact/36-4951 ) Någon som vet vart jag kan hitta de billigare? Alt vart jag kan hitta någon annan bra nätverksuttag. Försökt hitta på elbutik.se men hittar inte riktigt något likande. Vad tror ni om Elkos motsvarighet? http://www.elbutik.se/product.html/datauttag-elko-rs-kat6?category_id=464

6) Jag hade tänkt använda ”dubbeluttag” måste jag dra två ethernetkablar eller räcker det med en kabel?

7) Är det något annat jag bör tänka på när jag drar alla nya ethernet kablar i huset?

Hälsningar
4fun
 
2. Cat5e kommer du långt med, men får du in Cat6 blir det bra.
3. Oskärmat
4. Beror på storleken, jag har fått in en tunn Cat5e samt en Cat6 i samma 16mm flexrör.
5. Uttagen går också att köpa som lösa delar: http://www.elbutik.se/product.html/exxact-centrumplatta-lexcom-vinklad?category_id=15230
6. För Gigabit behöver du en kabel per uttag (alla fyra paren nyttjas)
7. Använd kabel för installation, dvs enkardelig (vill jag minnas). Samt att patchpaneler är bra =)
 
4
Hej,

Tack för snabbt svar.

5) Jag förstår inte riktigt, vad ska jag välja för att få en komplett dubbeluttag?


Tack!
//4fun
 
Alltid trevligt att hjälpa till, jag drog själv nätverk i lägenheten när vi renoverade.

"Kompletteras med RJ45-jack, Schneider Exxact-ram och ev färgkodning."
Men jag vet inte om det blir billigare, dedär lexcom-prylarna var rätt dyra.

=)
 
4fun skrev:
1) Kan jag dra kablar i krypgruden med hjälp av flexslangar eller vprör? ([länk] alt [länk])
Ja, det ska inte vara några problem. Själv skulle jag övervägt att bara sätta rör i genomförningarna och ha klamrad/buntbandad kabel i krypgrunden. Är det trångt i rören är det skönt att inte ha så långa sträckor.

4fun skrev:
2) Vilken kabel ska man ha cat5/cat6? Sedan har jag sätt en hel del olika a/b/c etc.
Kör på cat6a om det får plats rent fysiskt i rören. Tjockleken kan variera lite även inom samma kabelklass, beroende på tillverkare. Det är liten skillnad i kostnad mellan 5e och 6a, så försök med 6a. Dra 20mm-rör om möjligt. Då får du sannolikt in tre cat6a-kablar i ett rör. Där vi nyttjade befintliga 16mm-rör var det kämpigt att få igenom två cat6a-kablar, men det gick med vilja, våld, och kabelsmörjmedel.

4fun skrev:
3) Ska man skärmat eller inte?
Nej, inte skärmat. Det är bara svårt att dra, och du vinner inget i hemmiljö.

4fun skrev:
4) Då jag inte ska riva hela huset, måste jag använda ett par tomma VP rör (förut låg det telefonlina i den) på 16mm. Hur många enthernet kablar kan jag få plats i ett 16mm rör?
Max två, skulle jag säga.

4fun skrev:
5) Som infällt nätverksuttag tänkte jag använda Schneider Exxact, men jäklar vad de var dyra. 299,00 på ClasOhlsson. ([länk] ) Någon som vet vart jag kan hitta de billigare? Alt vart jag kan hitta någon annan bra nätverksuttag. Försökt hitta på elbutik.se men hittar inte riktigt något likande. Vad tror ni om Elkos motsvarighet? [länk]
Jag köpte mina från direktronik:
http://direktronik.se/prod/prod.asp?item=04-0685&action=viewitem&caller=long
Mycket nöjd med de. Jacken var föredömligt enkla att kontaktera utan verktyg.

4fun skrev:
6) Jag hade tänkt använda ”dubbeluttag” måste jag dra två ethernetkablar eller räcker det med en kabel?
Du måste dra två.

4fun skrev:
7) Är det något annat jag bör tänka på när jag drar alla nya ethernet kablar i huset?
Jag antar att du tänkt igenom placering av patchpanel m.m.? Ska du dra mycket är det värt att köpa en kabeltestare. Jag köpte en sådan här som jag är nöjd med:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ibotech-kabeltestare-for-natverkskabel-p38439 Den räddade mig från några missar. Jag är uppe i ca 500m dragen kabel nu, och då är jag inte klar i källaren än.
Jag köpte även nätverkskabeln från kjell.
 
jag säger som vanligt 2 16 mm rör/slang eller ett 20 mm rör/slang per dosa. Då får man igenom den kabel man vill utan problem
 
Jag hållet precis på att dra dubbla cat6 till ett antal rum. Själv tänkte jag dra 20mm VP-rör, men när jag väl kom till skott köpte jag 20mm slang med dubbla fördragna cat6. Eftersom jag skall dra ett större antal uttag i befintliga innerväggar kändes det övermäktigt projekt att sätta in VP-rör. Tog 20mm slang istället för 16 för att öka chansen att kunna dra om kabeln längre fram. Om det blir aktuellt.

Mycket smidigt att draslangen och inte så mycket dyrare med fördraget. Dock kanske man inte kan köpa dessa på löpmeter. Men jag kan rekommendera fördragen VP-slang.
 
Som någon annan sagt, men det tål att upprepas: Man måste inte dra i rör om det inte behövs. Det är vanligt att man förlägger utanför rör, exv. på kabelstege i proffssammanhang. Själv så drog jag exv. inte i rör på vinden utan hängde bara upp kabeln (ur vägen) på takstolarna. (Alltså rör till och från vinden, men inga rör på vinden. Det hade dessutom varit ett dj-a krångel att dra rör slang överallt. Den hade ändå blivit hängande på samma ställe).

Nackdelen är om man har problem med möss/råttor, men då vet jag inte om/hur rör/slang hjälper. Fördelen är att det är enklare att få plats med en "service loop". Det är att dra 50cm-1m extra kabel och lägga den i en snygg ringla innan den går in i uttaget/röret till uttaget. Om man behöver kontaktera om så har man då kabel att ta av (både vid installationen och i framtiden) och slipper alltså tatta om 25m kabel om det skiter sig. Men det kräver som sagt ett lite öppnare förläggningssätt för att kunna göras smidigt.
 
7) Trots att du drar in kabel till alla rum bör du tänka på att du kanske ska ha en eller flera extra accesspunkter för det trådlösa nätverket och därmed dra några extra uttag i andra änden av huset.

Jag har precis fått fiber indraget i huset och vips så upptäcker man att hela huset är fyllt av flaskhalsar. Bland annat så visar det sig att jag får 25 Mbit/s trådlöst i soffan, men 180 Mbit/s trådlöst i garaget och 50 Mbit/s på övervåningen med nuvarande placering av router/accesspunkt.I stället för att flytta ut soffan i garaget tänkte placera en eller flera accesspunkter i andra delar av huset för att jämna ut sprutten och då behöver de nya accesspunkterna trådad anslutning.
 
M
Angående priset - kolla vad dessa eller motsvarande uttag kosta på eBay, brukar hamna på en spottstyver av det svenska priset.
 
4
Hej,

Stort tack för alla tips! Riktigt härligt att se att det finns så många kunniga, hjälpsamma och härliga människor på samma ställe.

bakterie: jag har en fråga angående uttagen. Förstår jag det rätt måste köpa:
1x 27,80 Best.nr 04-0685 Infälld väggdosa, 2xRJ45, för skärmad/oskärmad kontakt.
2x 30,90 Best.nr 11-2072 RJ45 jack, Cat.6, inbyggt verktyg - vit
Sum: 89,6

Igen, tack för all hjälp

Hälsningar
4fun
 
4fun skrev:
bakterie: jag har en fråga angående uttagen. Förstår jag det rätt måste köpa:
1x 27,80 Best.nr 04-0685 Infälld väggdosa, 2xRJ45, för skärmad/oskärmad kontakt.
2x 30,90 Best.nr 11-2072 RJ45 jack, Cat.6, inbyggt verktyg - vit
Sum: 89,6
Precis. Jag köpte dock 4 st sådana RJ45-jack per väggdosa och satte två i andra ändarna på kablarna också. De passar nämligen även i en obestyckad patchpanel. Jag tror det är någon standard på hålen man sätter de i (minns inte vad den heter). Jag köpte min patchpanel på kjell, men de har även på direktronik och diverse andra ställen.
 
4
Tack för hjälpen! Tror jag har koll på allt nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.