Hej. Grannen har en rosbuske spm växer mågot fantastiskt. Det gör inget så läge den inte letar sig in i min markis och hängeännor. Min fråga: kan man beskära på något sätt så att den grenen inte växer ut igen? Jag funderade på om man kan typ sätta en bit vax eller tejp över det man klippt.
Stuprännan på bilden nedan är tomtgränsen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vax eller tejp på det du klippt hindrar inte busken från att växa på andra skott. Det ser ut som det är mycket årsskott (de lite ljusare gröna) så jag hade nog försökt att klippa in busken så den slutar ungefär en meter (sett på bilden) från där smygen till fönstret är. Du kanske kan knyta några snören från stupröret och utåt till något staket eller vad som är framför för att på så sätt hålla busken på din grannes sida.
 
Det är bara att säga till grannen att ta bort det som är på din sida och i framtiden vakta så inte mer kommer över tomtgränsen. Och det skall göras från den egna tomten om du inte tillåter personen att göra det från din. Att plantera en yvig buske i tomtgränsen är vansinnigt, den bör planteras så långt in på den egna tomten att man kan komma åt baksidan om det behövs för att beskära.
 
Det finns ingen möjlighet att stoppa en stor kraftigväxande ros från att skjuta in grenar på din tomt. Den typen av stora kraftigväxande rosor brukar dessutom kunna skjuta 2-3 m långa årsskott.

Rekommenderar att du pratar med grannen, (som kanske inte visste att rosen skulle bli så stor), och ger vederbörande tillstånd att gå in och klippa grenarna, (och ta med sig allt bortklippt), som växer in på din tomt, så fort de är t ex mer än 30 cm in.

Annars får du själv klippa bort allt som sticker in över tomtgränsen.
 
Ok. Då är det bara att se till att ha sekatören nära till hands alltså. Den var nerklippt till staketet i våras men den växer väl. Ser ingen anledning till att lassa över jobb på grannen men hade hoppats kunna höra klippningen till
 
Föreslå att grannen bygger en spalje och pergola som hen kan binda upp sin vidlyftiga ros på. Sedan måste hen varje vår ansa och binda upp grenar. Det är alltid lite jobb med klätterrosor, men det blir snyggt!

Det går inte att ha denna slags ros fritt växande som en buske i en tomtgräns. Ju mer man skär ner den desto mer stimuleras den att växa. Bättre då att välja ut några grenar och leda upp dem i en pergola, så att växtkraften styrs till där man vill ha den.

(Alternativt ta bort rosen och plantera något mindre starkväxande...)

PS Om ni fäster vajrar under taket så kan ni leda upp rosen uppför fasaden och hängrännan.
 
Redigerat:
Bra tips. Hade hoppats att det fanns någon mer pernanent lösning men det verkar det alltså inte göra. Får väl ta ett snack med grannen om det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.