River håret snart för att försöka hitta en bra blandare inom budget till nya köket. Hade spetsat mig på mora eller fmmattson men de är ju inte jätteroliga i designen.

Kollade på strand, snygga med många funktioner (utdragbar pip och dm avstängning). Sen dök jag på Primy, exakt lika blandare fast ett par tusen dyrare.

Har läst nånstans att strand eg. Är kinaimport, och att de håller internationell standard på kopplingarna vilket skulle kunna peka mot att de iaf inte är svenska (vilket jag får intrycket av på deras sida). Primy vet jag inget alls om.

Finns det någon som är upplyst i ämnet? Kanske till och med någon som har koll på kvalitet!?
 
Tjena jobbar som säljare inom VVS, har själv sett både Primy's och Strand's blandare, vad jag vet så har Primy lager och kontor i Halmstad, dem är ny lanserade i Sverige och har satsat på bara rostfritt, dem använder sig utav Neoperl och Kerox insats,
Dom skiljer sig lite mot strand då deras grejjer är lite mer slimmat/designat och känns mer kvalité iaf det jag fått känna på,
Sen är dem ju certifierade med Sintef och säker vatten,

Strand har ju vart med länge och lever väll mycket på att han varit den enda med rostfritt ett tag, men man ser ju tillexempel vissa grejjer så har han ej brytt sig om att byta ut Kina fabrikens märke "Sento" på sakerna.

Så det blir en intressant match att se hur det ser ut om några år, antingen åker Primy ut tidigt om inte många VVS affärer väljer att ta in dem också, många ser att en rostfri leverantör är tillräckligt. Men är dem kvar så är de nog marknadsledande inom en snar framtid inom rostfritt i Sverige.

Har du några fler frågor så kan jag nog kanske besvara några fler,
 
Åh! Vad härligt med lite expertis!
Om jag har förstått dig rätt så är strand kinaimport medands primy är kvalitet. Intressant när blandarna är typ identiska till utseendet.

Primy har ju lyckats kombinera utdragbarhet med diskmaskinsavstängning (något jag letar efter) med slimmad design, har du någon åsikt om det?

Vågar man köpa Primy om det finns risk att de försvinner från marknaden? Tänker på reservdelar och dylikt..
 
Alltså, man skall inte vara så negativ mot Kina, kan säga att alla blandar tillverkare i stort sett har någon slags kontakt med kina, Hans Grohe har fabriker där nere delar i FM/Mora skapas där nere men "sätts ihop" i Sverige
Med det sagts så finns det kvalitéts fabriker i Kina som har tester m,m som slår även de flesta EU/Svenska standards så det gäller ju att hitta en bra fabrik.,
Med tanke på vem som står bakom Primy så skulle jag inte se några som helst risker att köpa dessa, de har verkligen tänkt till, på efter marknad och reservdelar m,m finns i Halmstad. De kör konceptet "prisvärd premium" de har satsat på kartong, service , kvalité , etc etc. kör mycket som tex, Tapwell med design och "varor säljer varor i butik"
Kommer nog även utveckla sitt koncept inom snar framtid med lite saker, som tillbehör tex diskmedelspump och sån där på skruvad "strålsamlare" som du kan välja mellan dusch o vanlig stråle med. Kan nog lova att du kommer bli nöjd om du skaffar en,

Sen vad jag vet är dem som har utdragbar med diskmaskinsavstäning 38mm hål så att du vet, men sen enligt deras skisser med så har dem på de andra modellerna utan utdragbar ett slags snabbfäste som förmodligen kommer bli standard, det är en stor plasthylsa som man drar fast kranen med istället för den bökiga muttern och verktyget.

Dem har ju en chefsdesigner som går under namnet "Venkat tirunagaru" som Gustavsberg först hittade i Indien som sedan flyttade till Sverige och sen blev dem uppköpta av ett tyskt företag och han gick runt till Svedbergs och sedan till Westerbergs/hafa där han designade porslin och nu är han då på Primy och designar och har vunnit bla, "red dot award" på två blandare,


Hur som helst fredag som det är, Köp Primy jag har själv köpt en och är mycket nöjd!
 
Synd att jag inte såg ditt svar tidigare, nu har jag beställt en Grohe zedra. Hoppas det blir bra, blev lite orolig när du skrev om olika dimensioner på hålet. Har beställt bänkskiva med hålet färdigt, hoppas det passar!!!
 
Tänkte öppna denna tråd igen.
Jag väljer mellan Primy Steel Vision DM och Strand Solid SO-1503.

De ser mycket lika ut men skiljer en hel del i pris (strand billigare).
Någon som hunnit skaffa sig erfarenhet av kvalitet och/eller känsla för produkterna?
 
E
N Nickebygg skrev:
Tjena jobbar som säljare inom VVS, har själv sett både Primy's och Strand's blandare, vad jag vet så har Primy lager och kontor i Halmstad, dem är ny lanserade i Sverige och har satsat på bara rostfritt, dem använder sig utav Neoperl och Kerox insats,
Dom skiljer sig lite mot strand då deras grejjer är lite mer slimmat/designat och känns mer kvalité iaf det jag fått känna på,
Sen är dem ju certifierade med Sintef och säker vatten,

Strand har ju vart med länge och lever väll mycket på att han varit den enda med rostfritt ett tag, men man ser ju tillexempel vissa grejjer så har han ej brytt sig om att byta ut Kina fabrikens märke "Sento" på sakerna.

Så det blir en intressant match att se hur det ser ut om några år, antingen åker Primy ut tidigt om inte många VVS affärer väljer att ta in dem också, många ser att en rostfri leverantör är tillräckligt. Men är dem kvar så är de nog marknadsledande inom en snar framtid inom rostfritt i Sverige.

Har du några fler frågor så kan jag nog kanske besvara några fler,
99% VVSare vet ej vad som är insats i blandarna :) du gissade rätt samtliga komponenter i Primy blandarna.

Primy o strand bladarna görs i kina Gongzhou dem säljer på eBay samma blandare från 39e. Varför betala Primy 10ggr mer!? Primy har ocker priser ;)
 
Clys Clys skrev:
Tänkte öppna denna tråd igen.
Jag väljer mellan Primy Steel Vision DM och Strand Solid SO-1503.

De ser mycket lika ut men skiljer en hel del i pris (strand billigare).
Någon som hunnit skaffa sig erfarenhet av kvalitet och/eller känsla för produkterna?
Clys Clys skrev:
Tänkte öppna denna tråd igen.
Jag väljer mellan Primy Steel Vision DM och Strand Solid SO-1503.

De ser mycket lika ut men skiljer en hel del i pris (strand billigare).
Någon som hunnit skaffa sig erfarenhet av kvalitet och/eller känsla för produkterna?
Jag svarar här på min egen fråga. Jag har nu haft Strand Solid SO-1503 i två år och är mycket nöjd med den. Funkar perfekt och är riktigt snygg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.