som rubriken lyder...
vi kommer sätta ett ftx aggregat på vinden och skulle vilja dra ner frånluft i källaren. vi ska ändå öppna golven i boplanet, dock kommer röret behöva gå tvärs bjälklaget. är detta ok? kan man förstärka bjälklaget tillräckligt. det finns ju fyrkantiga ventrör i plast, det kräver ju mindre som behöver jackas ur reglen ( ca 5,5 cm istället för diametern på ett runt rör). bjälklaget är väl ca 20 cm. eller måste vi tänka om.

kommer bjälklaget bli så försvagat (trots ev förstärkning) att vi inte kommer kunna ställa en kamin på reglarna?
huset är ca 7 meter med en järnbalk i mitten så ca 3,5 m av bjälklaget kommer påverkas.

la frågan i ventilation innan men fick tipset att det framförallt var en bärighetsfråga.
 
Åsa Lund
Ta kontakt med en byggkonstruktör för titt på plats
 
tommib
Försök tänka om. Finns det verkligen inget annat sätt att dra röret?
Annars gäller ovanstående, kontakta en konstruktör som får räkna på just ert specifika fall.
 
Vi valde att dra till- & frånluftskanalerna synliga i källaren när dom går längs med huset (istället för att såga/borra i mellanbjälklagets reglar, där kanalerna går på tvären i huset har vi lagt upp dom i mellanbjälklaget.
 
Jag har några meter 100mm spiro draget genom mitt mellanbjälklag på ett ställe. Detta gjordes i samband med nybyggnation så jag jackade aldrig ur golvreglarna utan borrade hål och sköt in kanalerna från sidan.

På de ställen där jag borrade dessa hål så skruvlimmade jag en enmeters 45x45 både över och under hålet.
 
  • Gilla
herrfredriksson
  • Laddar…
Ganska självklart men... Borra ungefär i mitten på regeln i så fall.
/M
 
Jag skulle tänka efter mer än en gång innan jag drog ett ventilationsrör genom bjälklagets regelverk, och i det längsta undvika det. Men om man ändå måste göra det så gör hålet så nära regelns infästningar som möjligt, där är lasten som minst på regeln. Försök också att förstärka regeln, t.ex genom att kotla och skruvlimma plywood på båda sidor om regeln. Prata också med en konstruktör.

Även om ni kanske inte knäcker regeln riskerar ni definitivt svajighet och nedböjningar.
 
Belastningen är inte per automatik minst vid reglarnas infästningar. Momentet (böjspänningen) är visserligen mist där, men å andra sidan är skjuvspänningen störst där.
 
T
Jag diskuterade samma fråga med vår konstruktör inför vår tillbyggnad av en andra våning. Vi kommer att ha 45x220 reglar i mellanbjälklaget och vid ett par ställen så kommer vi att behöva dra spiro tvärs bjälklaget. Vi har också en järnbalk som bär upp på mitten och har spännvidd på ca 4 m på bjälklaget mellan balk och vägg.

Hans svar var att om man inte tar "för många" genomföringar tvärs reglarna, borrar 100-125 mm hål centrerat i reglarna och sedan förstärker med 45x45 skruvat på vardera sidan om reglarnas över- och underkant så ska det gå bra.
Det var alltså inte tal om att jacka ur reglarna, utan det var centrerade hål som "gällde".

"För många" var inte helt definierat men 3-4 stycken var inget problem, om det krävdes flera så skulle han räkna på det.

Vad gäller kamin så har vi även på sikt tänkt ha en braskamin i ett allrum på övervåningen och där har konstruktören ritat in reglar på c300, dvs dubblat mot normalt för att det ska tåla den extra vikten.
Vi diskuterade en braskamin och inte en rörspis eller kakelugn så det är inte en jättetung installation och just där kommer vi inte att gå igenom med spiro. Om ni avser att ha en kamin på den plats där ni måste gå igenom bjälklaget med ventialtionskanalerna så skulle jag absolut rekommendera att snack med en konstruktör som får räkna på det.
 
tack för alla svar! vi hade tänkt konsultera en konstruktör, vi är inte de som börjar såhär stora ingrepp efter att "bara" fråga här men jag antar att han skulle behöva veta exakt hur bjälklaget har för dimensioner och avstånd mellan reglar (dvs behöva öppna golvet) och det känns inte som vi är där ännu. håller på med en 50 kvm utbyggnad och behöver därför beställa en ventilationsritning asap. ville bara höra här lite om det fanns en chans. på testarn låter det ju så så vi kör, annars får vi be dem rita om ritningen senare.
 
Demmpa skrev:
Vi valde att dra till- & frånluftskanalerna synliga i källaren när dom går längs med huset (istället för att såga/borra i mellanbjälklagets reglar, där kanalerna går på tvären i huset har vi lagt upp dom i mellanbjälklaget.

hur tycker du det ser ut, är de framträdande? har du möjligtvis till och med en bild?

kanske har jag en fördom om att det ser jätteilla ut, men det kanske knappt syns...
 
Redigerat:
det är lite väl svårt göra hål i mitten av reglarna och trä i rören i ett befintligt bjälklag. Därav tanken på de fyrkantiga plastkanalerna
 
Så här ser det ut i tvättstugan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fjärrvärme retur/tillopp, frånluft tvättstuga, tilluft gillestuga, tilluft kamin.
 
lite "ny" info. Behövde öppna golvet på toa för att kolla hur vattnet kom. Då ser vi att bjälklaget består av en tjock regel och sen en 45a på. Denna har de då kapat, dvs gjort uppehåll i, där vattnet korsar. Förändrar detta bärigheten? dvs lägger vi plastkaneler behöver vi bara karva en cm ca ur huvudregeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.