Hej!

Jag har nu byggt ett nätverk där jag har använt equip patchpanel för 12 portar. http://www.kjell.com/sortiment/dato...patchbox-for-cat-6-ftp-kabel-12-portar-p68897

Jag har gjort så att en del portar har jag dragit för datanätverk och det funkar utmärkt. Det som är problemet är telefonen. Jag har analog telefon och vill ha fasta telefoner och inte en trådlös.

Innan jag nu försökte mig på att göra ett parallellkopplat nät testade jag med bara en telefon. Det fungerar inte. Jag kan inte få telefonsignalen att passera patchpanelen.
När jag testar att koppla in telefonen direkt i min technicolor TG799 så blir det ton. Jag har testat med en nätverkstestare och ser att det går en signal till kabel 4 och 5 precis som jag hade tänkt om jag mäter i patchpanelen. Men den funkar inte så att det blir ljud i telefonen. Är rädd för att den bara är för data och naiv som jag är trodde jag att det bara var ett sätt att samla ihop kablarna och föra det vidare.

Är det så att en sådan patchpanel inte går att skicka analog telefonsignal i.

Med tanke på att jag nu har dragit mitt nätverk och satt upp dosor i varje rum där ena uttaget skall vara data och det andra tele så skulle jag gärna slippa bygg om den biten.

Jag har läst på Mats nätverksskola ( https://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-natverksskola.html )att det skall gå. Men hur och vilken patchpanel skall jag använda? Och behöver den vara separat eller går det i så fall att köra både data och tele?
 
Telefonin ska ligga på 4 och 5.
Jag kör ju så själv :)
Jag har gjort som så att jag har två paneler i mitt stativ.
en panel är ansluten till uttagen ute i huset.
Den andra har jag bland annat inkommande tele i. Där har jag parallelkopplat stift 4 och 5 på 3-4 uttag per nummer (har två).
Sen sätter jag bara en helt vanlig patchkabel mellan den panelen och den som är ansluten till uttagen och vips så har jag kopplat det telefonnumret till ett uttag ute i huset. Var jättepraktiskt när åskan tog det ena numret men inte det andra. Tog ca 30 sek att byta nummer på telefonen i köket till det nummer som fortfarande funkade - var ju bara att flytta en patchkabel
 
Vilken patchpanel använder du Mats? Jag fattar inte varför det inte funkar då jag ser att det går signal genom stift 4 och 5 Men ingen ton.
 
Nu har jag brottats en del ytterligare och jag tror jag hittat lösningen (y). I patchpanelen så verkar det som att jag inte kan ha alla 8 kardeler inkopplade utan bara stift 4 och 5. Parallellkopplar jag detta vidare till nästa jack på stift 4 och 5 så kan jag då flytta telefonen till det jacket. För säkerhets skull lät jag bara stift 4 och 5 vara inkopplade i patchpanelen på alla telejack. I nätverksuttaget verkar det inte spela någon roll.

Jag provade med att koppla in en gammal rebell plus. Men då fungerade inte någon av dem (inte ens ensam) så jag antar att den är för gammal. Jag kan visserligen få ton i den men på stift 3 och 4 tror jag men det brötar också). Får nog skaffa lite fler moderna telefoner. Men jag skall vänta med det till öppen fiber lyckas att ansluta (det är redan inkopplat och dosa på väggen men ingen signal - hur svårt kan det vara).

Jag hoppas att det kommer att fungera likadant med telefonen sedan när jag kör med fiber. Nu kör jag med ADSL.
 
Skogsborg skrev:
Nu har jag brottats en del ytterligare och jag tror jag hittat lösningen (y). I patchpanelen så verkar det som att jag inte kan ha alla 8 kardeler inkopplade utan bara stift 4 och 5. Parallellkopplar jag detta vidare till nästa jack på stift 4 och 5 så kan jag då flytta telefonen till det jacket. För säkerhets skull lät jag bara stift 4 och 5 vara inkopplade i patchpanelen på alla telejack. I nätverksuttaget verkar det inte spela någon roll.

Jag provade med att koppla in en gammal rebell plus. Men då fungerade inte någon av dem (inte ens ensam) så jag antar att den är för gammal. Jag kan visserligen få ton i den men på stift 3 och 4 tror jag men det brötar också). Får nog skaffa lite fler moderna telefoner. Men jag skall vänta med det till öppen fiber lyckas att ansluta (det är redan inkopplat och dosa på väggen men ingen signal - hur svårt kan det vara).

Jag hoppas att det kommer att fungera likadant med telefonen sedan när jag kör med fiber. Nu kör jag med ADSL.
Hmm, då är det något vajsing. Du skall kunna ha alla åtta kablar in i ett uttag, bara de inte är hopkopplade i andra änden. Det går i varje fall att bara trycka in en "RJ-11" kontakt i ett "RJ-45" uttag och få bra kontakt och att den mekaniskt sitter kvar. Uttagen är gjorda för det, så det är inte ens bara en tillfällighet att det är så.

Så det är något annat som är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.