Jag har frågat Länsförsäkringar, och de säger att det inte spelar någon roll om man har våtrumsbeviset/kvalitetsdokumentet. Det vill säga, även om man har de intygen så ersätter de inte om inte arbetet är korrekt utfört.
 
T
Det är som sagt if som totalvägrar att ersätt någonting om certificat inte finns. Om cert finns och jobbet är fel utfört hamnar man i limbo ialla fall......
 
G
Om arbetet är rätt utfört och inget certifikat finns hur går det då??
 
Är arbetet rätt utfört så blir det inga skador
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
K
"Enligt plan- och bygglagen*ska att ett badrum byggas enligt någon av de två branschreglerna." Vart står det?
 
Det största skitsnacket i modern tid, "hantverkare med våtrumscertifikat gör bra och godkänna våtrumsrenoveringar."
Läser inte Marlen eskilson några inlägg om totalhavererade renoveringar, för att hantverkaren totalt har misslyckats med att bygga enligt BKR. Och som dessutom är certifierade...... ETT försäkrings bolag vägrar att försäkra, men alla de andra kräver att det skall byggas enligt bkr eller gvk.
Certifikatet handlar bara om att man som företagare skall betala 10000:- om år, för att göda nån kosymnisse.
Men tanken är ändå god med certifikat, om det görs på rätt....
 
Som medlem i BKR så kan jag bara hålla med tornberg, känns som helt bortkastade pengar...
Nu ska jag dessutom gå en uppfräschnings kurs för 1500 eller nåt plus 1 dags förlorade arbete hotell och resa

BKR skickar ut en pdf några gånger om året eller så från tekniska vaddomnukallardet och det är rent skrattretande vad det står i dom dokumenten...
En gång stod det typ att badrumsdörren ska helst liva med innervägg badrum för underlätta tätskiktningen men att det var många gånger det inte gick :)
Jaha men inget tips eller råd om hur man gör då....
Golftävlingar, årsmöten på fina hotell i sthlm och Göteborg, dit känns det som pengarna går
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
G
Är inte arbetet rätt utfört så är det endå firman som utfört arbetet som är ansvariga.
 
G
Anlitar man en seriös firma så har de anställda certifikat att utföra arbetet och det bör räcka för at bli godkänt av försäkringsbolaget, annars byt Fbolag.
 
Tornberg, läs texten innan du kommenterar den, särskilt från sida 5 och framåt.
 
Håller helt med Tornberg i detta oftast är det endast avgifterna som är intressanta för "experterna"
 
"Att använda obehörig personal kan också innebära att man mister behörigheten"
Ofta är det en person som har behörighet och resten av alla på firman jobbar då som "behöriga". När den personen slutar så är firman fortfarande behörig, certifikatet borde vara personligt, då skulle man fortare bli av med de okunniga hantverkarna. Om man nu blir av med certifikatet om man inte jobbar efter BKR/GVK.
 
  • Gilla
Noke
  • Laddar…
Det är en som måste ha gått alla 3 kurser, arbetare måste gå 2 kurser
 
G
Jag med kollega som är behörig bygger i medeltal ett badrum i månaden. Vi följer alla regler och i slutändan innebär detta att det drar iväg på materialkostnad. Skulle jag bygga eget badrum så är våtrumsgips ett skämt. Dock fuskar jag aldrig med tätskikt. Tror att bkr är i maskopi med byggföretagen. Tätt som fan blir det och inga klagomål på över 12 år! De som drabbas av klåpare har nog betalat (halva pris, jag känner pjotr, han gör badrum 30.000 svart). Det kostar att anlita proffs, men då får du ett bra jobb med garantier. Inte en chans att vi lämnar ngt åt slumpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.