Hej,

drar mig från att använda bastun för jag är rädd för att den ska spontanantändas (något som skulle va en risk enligt nått jag läste). Köpte därför en fuktmätare för att kolla hur fuktigt träpanelen är. Mätaren mäter bara över 6%s fuktighet, och den står på nollan. Allt trä jag testat på inomhus (bokhyllor, etc) har fått resultatet 0%, kollar jag ytterdörren eller andra trädetaljer ute är de runt 8-12%.

Är detta något jag bör oroa mig över? Är panelen i bastun för torr för att användas?
 
Kan jag aldrig tänka mig. Panelen borde ha som högst fuktighet nu (sett över året), torrast borde den vara runt mars-april.
 
Bastar man på riktigt vattenbegjuter man väggarna av trä för att få en bra luftfuktighet så gör du så och sluta oroa dig.
 
Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge inte trät ovanför aggregatet har börjat mörkna. (det har jag bara sett i offentliga anrättningar där bastun står på så gott som hela dagarna) Här hemma använder vi vår ca 50 år gamla bastu utan problem. Har ingen aning om fukthalt i panelen, men det har ju haft gott om tid att torka.
Enligt www.traguiden.se sker spontan antändning först vid 500-600 grader
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.