Min mamma och jag är överens om att jag skall köpa hennes hus (som hon äger själv, inga lån).
Jag har varit inne på att anlita jurist men efter att googlat runt funderar jag på om jag klarar det själv. Vi har fått huset värderat och är överens om att det blir en ren försäljning till marknadsvärdet. Mina två syskon är införstådda med detta och har gett sitt medgivande. Jag har fått lånelöfte på åtminstone en bank.

Klarar jag av det själv? Ekonomi och juridik är inte mina starkaste sidor men jag är inte dum! ;-) Vad jag förstått är är de stora dragen:

Köpebrev (finns mallar på nätet)
Köpkontrakt (finns också mallar)
Lagfart (sköter banken)

Nåt mer att tänka på?
 
Prata med den tilltänkta banken och fråga vad de kräver för att gå med på att låna ut till affären. Vet att vissa banker kräver att en mäklare upprättar alla handlingar. Dessutom kan banken samtidigt hjälpa dig att räkna ut vad pantbrevs/lagtfartsskatterna blir i sammanhanget.
 
Hemverket sköter allt pappersarbete för 3995 kr.

Använde det själv vid en lägenhetsförsäljning, och det fungerade utan anmärkning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ja om banken är med på det så borde ni klara detta utan att blanda in en jurist eller mäklare.
 
Cicaro: Skall kolla med banken!

HenrikP: 3995:- är förvisso långt under de 10-15.000:- som det kan kosta hus jurist eller mäklare.



Fler synpunkter, någon?
 
Det är klart att ni kan klara det själv!

Tänk dock på att din mammas deklaration nästa år (om köpet görs i år) blir lite krångligare eftersom hon ska redovisa försäljningen!
 
  • Gilla
bifrost.
  • Laddar…
Roev08: Jo, jag har tänkt på det! Om jag har fattat det rätt så kan hon göra avdrag på reavinstbeskattningen för tidigare utförda förbättringar. Kanske läge att anlita hjälp när den dagen kommer, min vana av deklaration inskränker sig till att godkänna den via SMS. ;-)
 
Jag har anlitat min banks jurist och det har inte handlat om några stora summor.
 
Borde inte vara några konstigheter - som sagt köpebrev och lagfart är ju det viktiga så det blir registrerat på rätt sätt hos lantmäteriet.
Banken lär väl sköta pantbrev också (om du skall låna av dom) så det är inte heller ngt problem.

Tror folk i allmänhet är lite skraja för "alla blanketter" och "tänk om något går fel" - men även om det kan vara byråkratiskt så är de mesta inte svårt att fixa till i efterhand om det skulle behövas någon komplettering, och iom att det är din mamma och syskonen är med på detta så verkar ni ju ha en bra relation, så blir det något pappersknas är det ju bara att fixa till det.

Det som kan vara värt att tänka på är just skatteplaneringen, se till att din mamma listar ned allt hon kan göra avdrag för eftersom huset troligen är värt bra mkt mer nu än när hon köpte det, och det är lite onödigt att slänga bort mer än nödvändigt i skatt ...

Man kan ju också kika lite på hur mkt du köper huset för - för dina syskons skull torde väl totalsumman vara viktig eftersom dom vid framtida arv nog vill ha sin del (som din mamma nu då får i form av köpepenning). Din del av framtida arv i husets värde är ju ett bra tillfälle att reglera nu dock (om din mamma inte behöver alla pengarna till ett nytt boende)...så blir det mindre vinstskatt för din mamma och lägre lån för dig...

/K
 
Jo, vi får nog ha hjälp med morsans deklaration. Jag vet inte hur mycket avdrag man kan göra, bl.a. så har dom bytt alla fönster nyligen.

Vad det gäller husets värde så har vi fått det värderat, jag skall köpa huset till det värdet. Sen verkar det som att morsan kommer att ge oss barn en del av pengarna.
Om jag köper det för under taxeringsvärdet räknas det som en gåva och jag kommer att få högre reavinstbeskattning den dagen jag säljer huset.
 
Jag gjorde en försäljning själv och det var en smal sak. Köparens bank bistod med deras pantbrev.
Av en händelse såldes fastigheten jag köpte i samma veva också av ägaren själv, inga konstigheter där heller.
Det är inget konstigare än att man klarar det utmärkt på egen hand, man måste bara våga försöka ;)
 
Jag vill minnas att all renovering som gjorts de senaste 5 åren kan dras av.
Om det gjorts någon form av ny eller tillbyggnad så kan kostnaden för den också dras av, har jag hört.
 
Ny, till eller ombyggnad har ingen åldersgräns, dock så skall investeringen skrivas av.
Förbättrande renovering får vara max 5 år gamla, viktigt att tänka på är att renoveringen skall vara förbättrande för att vara avdragsgill. Det egna samvetet sätter gränsen...
 
O
Jag vet att SBAB har som krav att objektet skall säljas via en mäklare...
Det gör att vissa problem skulle kunna uppstå om man köper ett objekt utan mäklare.
Men om man köper av sin mamma så borde det vara enklare att få banken med på noterna....
Annars så får man ta in typ hemverket...
 
P-plats P-plats skrev:
Jag har anlitat min banks jurist och det har inte handlat om några stora summor.
Längesedan? Det verkar som att de flesta banker har slutat med denna service (liksom mycket annat) vi har också gjort en husaffär med bara banken som hjälp men nu gjorde de det inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.