-MH- skrev:
Hos syrran i Bålsta, skall kabeltvbolaget dra in fiber för ca 4000:- i befintliga rör.
Det är bara att gratulera om det går!

Om det är flerfamiljshus så är det ju ett litet (men inte helt) annat läge.
 
Näe, det är faktiskt villaområde. Skall bli spännande. :)
 
Hos oss äger kommunen stadsnätet, och det kostar 10' att ansluta sig i efterhand. Gubbarna kommer ut och blåser in efter någon vecka. Sedan väljen man tjänsteleverantör själv. 100/100 kostar ca 300/mån.
 
-MH- skrev:
Näe, det är faktiskt villaområde. Skall bli spännande. :)
Rapportera gärna tillbaka med hur många kablar som satt som berget och de inte fick ut, och hur många rör som var ogenomträngliga för allt inklusive tryckluft... ;)
 
I grannområdet med radhus drog de in fiber i rören för kabeltv. Det verkade gå fort och utan grävning.

Jag tror att företaget SydAntenn gör det i rätt stor skala med antennföreningar som vill uppgradera sig.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Telia är inte kabel-TV leverantör (får inte vara det), så de är inte intresserade.
Eminent inlägg, dock en notering om detta. Telia har inga hinder av att leverera analog kabel-tv via befintligt koax nät sen ett par år och kan göra det som komplement (från fall till fall) om de samtidigt avtalar för byggnation av fastighetsnät eller gör en sk. "take over" av befintligt fastighetsnät (Fttb el. Ftth nät) och givetvis med krav på exklusivt Lan under x antal år samtidigt som den analoga paketeringen varierar mellan sk. must carry till upp till basutbudet på ca: 17 kanaler.

Inför sammanslagningen med finska Sonera var kravet att Comhem skulle avyttras med en restriktion inskrivet att TeliaSonera inte fick inkräkta inom koaxaffären under 5 år ( eller 7, kommer inte ihåg exakt). Dock fanns mycket "know how" kvar inom huset vilket sedermera nyttjades och nyttjas än idag om än i skuggan av dagens fiberutrullning.
 
Torslandaren skrev:
Inför sammanslagningen med finska Sonera var kravet att Comhem skulle avyttras med en restriktion inskrivet att TeliaSonera inte fick inkräkta inom koaxaffären under 5 år ( eller 7, kommer inte ihåg exakt). Dock fanns mycket "know how" kvar inom huset vilket sedermera nyttjades och nyttjas än idag om än i skuggan av dagens fiberutrullning.
Se där. Jag visste inte om att det fanns en såpass kort tidsbegränsning i avtalet. Men det är ju rimligt när man tänker efter.
 
Efter lite fram och tillbaka har jag nu hamnat i samma knipa som trådstartaren.. har Seth opennetwork idag = funkar bra och snabbt men oklart hur länge det nätet kommer finnas kvar. Fick erbjudade om öppen fiber från Telia som jag till slut tackade nej till.. anslutningsavgiften var helt enkelt för hög.. men nu har jag fått ett nytt erbjudande från ComHem om deras villafiber.. (oklart om det kommer vara samma fiber i slutänden.. känns tveksamt att de kommer gräva upp gatan själva igen) oavsett.. nu är anslutningenavgiften lägre men fortfarande en bra slant (ca 16k) och månadsavgiften kommer även vara något högre än idag.. (med några tior så ingen jättegrej) och jag har mycket svårt att bestämma mig... knäckfrågan är ju hur länge Coaxen kommer finnas kvar.. frågar man Seth så lär man ju inte få ett rakt svar.. om de ens vet själva... några som har några tankar?
 
Koax har faktiskt rätt skapligt bandbredd jmf. med vanlig tvinnad teletråd...uppemot 10Gb med nuvarande teknologi. Men i långa loppet är det kört...fibern har i princip obegränsat bandbredd.

Om coaxnätet inte är av "serietypen" (alla hus kopplade i en slinga) är det eventuellt OK att behålla den då det kommer att ta 15 år tills du har något som kan maxxa coax:en. Men ur långsiktsperspektiv och inte minst, värdeperspektiv är fiber att föredra.

Glöm ej att fibern inte kan störas ut heller då den inte är galvaniskt ledande.
 
Nicklas T skrev:
Efter lite fram och tillbaka har jag nu hamnat i samma knipa som trådstartaren.. har Seth opennetwork idag = funkar bra och snabbt men oklart hur länge det nätet kommer finnas kvar. Fick erbjudade om öppen fiber från Telia som jag till slut tackade nej till.. anslutningsavgiften var helt enkelt för hög.. men nu har jag fått ett nytt erbjudande från ComHem om deras villafiber.. (oklart om det kommer vara samma fiber i slutänden.. känns tveksamt att de kommer gräva upp gatan själva igen) oavsett.. nu är anslutningenavgiften lägre men fortfarande en bra slant (ca 16k) och månadsavgiften kommer även vara något högre än idag.. (med några tior så ingen jättegrej) och jag har mycket svårt att bestämma mig... knäckfrågan är ju hur länge Coaxen kommer finnas kvar.. frågar man Seth så lär man ju inte få ett rakt svar.. om de ens vet själva... några som har några tankar?
Välkommen till forumet.

Den situation som du inte vill hamna i är att Seth lägger ner butiken och du inte kan få fiber. Så det jag hade gjort är att kolla med Comhem om du kan få lägga in kanalisation för fiber när/om de gräver. Då är det bara att blåsa in och betala anslutningsavgiften om nu Seth skulle lägga ner sitt nät.

Det kan också vara värt att kolla vad grannarna tänker göra. Om de flesta avstår blir det nog inget den här gången. Det är bra, så lär det bli en fiberdrive om Seth lägger ner. Alt att någon köper deras kanalisation och drar in fiber.

Internet över fiber innebär inga direkt fördelar framför internet över koax för den vanlig hemmaanvändare idag. Däremot är det bra att ha alternativ, om en leverantör skulle få för sig att försöka suga ut kunderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.