Jag ska köpa belysning till mitt garage. Elektrikern tycker vi ska köra med vanliga lysrörslimpor. Själv tycker jag det blir lite för stelt och tråkigt. Spottar hade varit schysst, men taket är satt och det blir för mycket jobb att öppna upp och göra om.
Har ni några förslag på lampor man kan sätta i taket på ett garage som är lite roligare än lysrörslimpor?
 
Vad ska garaget användas till? Bara parking och förråd, eller kommer ni att använda det som verkstad (arbetsutrymme)?
Skulle skenor med spottar kunna funka?
 
Garaget kommer att användas främst till parkering och förråd. Jag är inte jätteförtjust i spottar på skenor. Takhöjden är inte tillräckligt hög så att det skulle bli snyggt.
 
Jag har köpt LEDbaserade avlånga lampor på Harald Nyborg, till mitt gräsklippargarage. De lyser som bara den och drar nästa ingen ström. Nackdel: de har stickpropp. Men man kan koppla de i serie så går de på bara en strömställare.
 
Någon form av rund platt armatur typ plafond, men avsedd för garage och liknande utrymmen.
 
Anna1984 skrev:
Jag ska köpa belysning till mitt garage. Elektrikern tycker vi ska köra med vanliga lysrörslimpor. Själv tycker jag det blir lite för stelt och tråkigt. Spottar hade varit schysst, men taket är satt och det blir för mycket jobb att öppna upp och göra om.
Har ni några förslag på lampor man kan sätta i taket på ett garage som är lite roligare än lysrörslimpor?
Anna1984 skrev:
Har ni några förslag på lampor man kan sätta i taket på ett garage som är lite roligare än lysrörslimpor?
sockel-240184.jpg + ny-glob-240200.jpg

Klassisk garagebelysning ;)

Jag har faktiskt själv satt upp tre i taket på mitt eget garage. Men då är det ju inte nybyggt..
 
En bekant satte upp spottar och visst är det snyggt men ger inget bra ljus. Alltid mörkt där man jobbade och man skuggade alltid spotten som va närmast.De byttes mot lysrör som gav enormt mycket mer ljus med samma total antal watt belysning.
 
Tyvärr så kan jag bara hålla med om att lysrörsarmaturer är det bästa ur ljushänseende, själv har jag 13 st armaturer med dubbla 58W lysrör i varje, det lyser upp rätt bra på de 55kvm som garaget är..... :)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Ja det kanske är det bästa trots allt. Kan se om man kan hitta någon snygg variant på dem. Fast det blir inga tretton st :).
 
Om det handlar om sådana mängder ska du verkligen överväga Harald Nyborgs LEDrör av märket Santano. Jag är skitnöjd med både pris och ljus.
 
Jag tänkte fyra armaturer i parkeringsdelen och två i förrådsdelen.
 
Och förresten, tänk på att förskjuta belysningen till sidan av bilarna. Många tänker lite galet och sätter tex 2 rader med belysning rakt ovanför bilplatsen/erna, men man får lite dåligt med lyse på sidan då.....
Mitt dubbelgarage har tre rader, en i mitten mellan portarna, och två ganak nära sidorna vilket gör att den mesta belysningen hamnar där man rör sig som mest....
 
fastmoving? skrev:
Och förresten, tänk på att förskjuta belysningen till sidan av bilarna. Många tänker lite galet och sätter tex 2 rader med belysning rakt ovanför bilplatsen/erna, men man får lite dåligt med lyse på sidan då.....
Mitt dubbelgarage har tre rader, en i mitten mellan portarna, och två ganak nära sidorna vilket gör att den mesta belysningen hamnar där man rör sig som mest....
Precis. Välupplyst biltak är ju ett klassiskt fel. När jag sätter lampor i mitt garage nu, tre lampor inalles, så sätter jag dem diagonalt i taket, just för att få ljus där det behövs och inte på taket på bilen.
 
Jag har plöjt alla trådar om garagebelysning nu.... sammanfattningsvis så rekommenderar de flesta T5 lysrör :)

Är det verkligen fortfarande så?

Jag kikar på Malmbergs prylar som brukar vara prisvärda, dvs man betalar inte för nåt märke i alla fall.
Led-armatur 48 W, kostar 570 kr ink moms.
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7298008#
Ger 3840 lm enligt spec, och 4000 K vilket jag vill ha.

T5-lysrör, 2 x 28 W, kostar 430 kr.
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7297868#
Hittar ingen info om ljusutbyte. Om 60 lm / W stämmer för ljusrör så skulle det bli 3240

Om man jämför dessa två så skulle alltså led ge 80 lm / W, alltså ungefär detsamma som lysrör om man inte grottar ner sig i decimaler. Samma sak med priset per W eller om man så vill, priset per lumen är inte en avgörande fråga.

Som ni förstår är jag sugen på LED. Ska väl ha kanske en totalt 15-20 stycken armaturer så oavsett vad jag väljer kommer det kosta en del pengar.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Om det handlar om sådana mängder ska du verkligen överväga Harald Nyborgs LEDrör av märket Santano. Jag är skitnöjd med både pris och ljus.
Vilken styrka har du köpt? Är det "våtrums"-modellen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.