Hej,

Jag undrar om följande är möjligt eller om jag kommer att stöta på problem.

Jag vill fälla in spotlights i taket, i efterhand. Det är finns ca 220mm höjd utrymme i bjälklagret och där finns ingen isolering. Möjligt att där finns en läkt som jag kan använda för underlätta rördragningen. Jag önskar att ha spots över en bredd av 4 takreglar.

1. Tror ni det är möjligt att borra upp hål för spotsen i taket och göra all rördragning genom dessa hål (får välja några större spottar så att ens händer går in)? Avstånden mellan spottarna är inte helt bestämt men antag 1 meter och en regel-CC (600mm?). Min tanke var sedan att leta upp reglarna mha magneter (skruvarna i takskivorna) och placera hålen för spottarna precis invid reglarna så att jag kan borra hål i reglarna för rördragningen via spot-hålet. Sedan blir det individuell rördragning mellan spottarna.

2. Använda befintlig tändtråd för att dra två nya tändtrådar eftersom halva gänget spottar skall gå på en brytare och andra halvan på en annan brytare.

3. Eftermontera två ny dimrar i väggen, precis under befintlig brytare.
 
Njaa, att borra igenom reglarna via hålet för spotten låter optimistiskt i mina öron.

Rent elektriskt värmemässigt så vore en sådan montering regelvidrig om det gällde halogenspottar. men även en del LED spottar har begränsningar om fritt utrymme i sidled.

Gör ett experiment. ta en bit gipsskiva och skruva fast på en träbit med någorlunda rätt dimensioner Och borra hålen.
 
Vad är kraven på avstånd till brännbart för en 5W led? Om jag väljer 230v system för att underlätta sladddragningen, måste alla anslutningar/skarvar ligga i en dosa? Inte jag som gör installationen men planeringen står jag för, vill inte gröt elektrikern ett omöjligt uppdrag. Att pilla rör genom ett litet hål kan jag göra.
 
Det finns ingen standard för hur LED-spots ska installeras utan du får titta i bruksanvisningen vilka krav ett visst fabrikat har på installationsutrymmet. LED blir dock inte så varm att det blir en brandfara, utan det har med lampans livslängd att göra. Det torde därför vara möjligt att hitta en som får sitta nära en takregel, men jag är dåligt på materielkunskap.

Konstantströms-LED är bra ur ett annat perspektiv, ledningsdragningen. Du behöver ingen flexslang eller annat skydd utan du kan fiska RKUB eller annan valfri kabel mellan spothålen vilket borde vara enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.