OXYD
Behöver lite input från bättre vetande där ute :)

Vi skall slipa vårt gamla parkettgolv. Träslag okänt men det är ej EK. Vill inte lägga för mycket pengar på slipa och färg. Då kan man lika bra köra på nytt golv.

Vi vill ha ett underhållsfritt och tåligt golv. Därav har vi valt att lacka golvet.
Men då är frågan. Finns så många olika produkter och olika tillvägagångssätt. och butikerna ger olika förslag.

Vi vill få det vitpigmenterat och ha en matt yta. Hur gör man bäst det, bets, lasyr eller lack med pigment?

Hittade en spännande produkt Trestjärne golvmatt som verkar vara det vi letar efter. Men fungerar den över ett betsat golv eller blir det bara gult?

Hur har ni andra gjort?

http://www.trestjerner.com/scanox/20040097.nsf/2be92750e0338d91c12565070030b60a/99280e9f36d95c70c12576ab003f100b/$FILE/TDS-TreStj%C3%A4rne%20Golvmatt-SE-Swedish%20(se)-Scanox.pdf
 
A
Gjorde detta för ett år sedan. Vit dekorfärg + hårdvaxolja. Blev ok resultat. Lite ojämt, speciellt nära väggarna. Blev dock varnad för att det kunde bli så. Jag är dock nöjd med resultatet. Kostnad ca 180-200:-/kvm efter rot.
 
Eftersom du vill ha själva golvet vitpigmenterat så är det en bets du är ute efter. Inte speciellt dyrt, utan du betalar med "elbow grease" (det blir en jäkla massa gnussande med svamp och duk för ett helt golv). Sen lackar du över med matt parkettlack. alcros grejer funkar bra, men deras golvlack har ett rätt saftigt pris.

"Lack med pigment" = lasyr.
 
OXYD
Var på flugger igår. Fick bra bemötande och de kändes som de hade bra koll. De har ett färdigt system med. Vitpigmenterad grundlack med uv-filter. Som sedan lackades över med golvlack ultramatt 10.
Känns tryckt när det är samma märke på under och överbehandling.

Sen är ju frågan om vitpigmenterad grundlack ger samma resultat som bets :)
 
Jag föredrar bets när träet ska färgas utan att bygga yta. Kan inte ge någon specifik anledning annat än att jag tycker att det blir snyggast resultat. Fördelen med en tunn lack kanske är att det är lättare att få jämn infärgning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.