Vi har gjort intresseanmälningar på två olika tomter/husföretag och ser fördelar och nackdelar med båda. Hur ska vi välja och tänka? Känns som om vi inte kommer vidare. Viktigt för oss är förvaring, utnyttja utsikten samt att det ska fungera praktiskt i vardagen.

Hus 1 är ett tvåplanshus med carport och (för) litet förråd. Bra planlösning med kök och v-rum på bottenplan. Tomten är ca 400 kvm. På tomten mittemot byggs ett tvåplanshus så utsikten försvinner för oss. Belägen på ett berg. Pris nyckelfärdigt 3,295.

Hus 2 är också ett tvåplanshus med carport och tillval större förråd. Planlösningen är tyvärr sämre med kök och v-rum på övre plan, men med terrass och en fantastisk utsikt. Tomten är ca 800 kvm, i samma område som ovan. Pris nyckelfärdigt (med litet förråd) 3,125.

Vore så tacksam för era tankar och reflektioner. Vill inte göra bort oss:)
 
harry73
Varma sommarnätter är det fantastiskt att ha sovrum på bottenvåningen. Det är också lugnare när det stormar eller regnar. Utsikt är viktig är en av de saker som gör att läget är bra eller dåligt.
Har ni större tomt, är det enklare att bygga friggebod eller attefallare
 
  • Gilla
Linda87
  • Laddar…
Det är ju svårt att välja åt er, men jag hade åtminstone tänkt såhär; huset kan vi förändra, men läget är desto svårare att påverka. Alltså hade jag prioriterat utsikten och hur huset kommer ligga i förhållande till övrig bebyggelse istället för hur det är på insidan.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Tack för din reflektion. Vi har också diskuterat friggebod och det går ju att lösa på den större tomten. Kanske t.o.m är bättre än att utöka förrådet..? Den tanken har inte slagit mig, med storm och blåst så tack.
 
Pytt,

Förstår att du inte kan välja när vi inte ens kan:) men lite objektiva tankar hjälper bra. Ja insidan kan man ju ändra men det är ju det där med släpande av matkassar i trappa, vår dotters rum kommer ligga på botten, lösa lekhörna uppe osv. Jag tänker att allt går att lösa men hur praktiskt är det med denna planlösning? Är det värt det för utsiktens skull? Och att behöva göra om ett nytt hus om några år.. Eller vi kanske lär oss leva med det..

Hursom, tack för tankar!
 
MrPlow
Det finns tre saker man ska tänka på när man köper hus: Läget, läget och läget.
 
MrPlow skrev:
Det finns tre saker man ska tänka på när man köper hus: Läget, läget och läget.
Ja, du har så rätt! Lustigt att tomterna ligger bredvid varandra men har helt olika förutsättningar.
 
Jag hade valt huset med bra planlösning. Ja visst, utsikt och tjafs, men vem bryr sig om det när huset inte fungerar i vardagen? En bra och praktisk planlösning är A och O.
Det känns lite som så, när jag läser dina inlägg, att du också tycker hus nr 1 känns bäst innerst inne.
 
Hade för övrigt valt hus i ett plan då det är absolut mest praktiskt ;)
 
@luscious ja kanske, men tomten är på gränsen och förrådet är för litet. Så vardagen med cyklar, skidor osv blir inget bra heller. Moment 22...! Haha ja, fast möjlighet till enplans har vi inte tyvärr.

Jag kan också säga att detta är de sista tomterna som går i detta område, annars hade vi kanske avvaktat i väntan på ett bättre hus.
 
Hemmakatten
Finns det ingen möjlighet att ändra på planlösningen på huset med utsikt och större tomt? Eller är det ett souterränghus med entré på övervåningen? Enligt dagens byggregler ska det på entréplanet finnas kök/pentry, badrum, sovrum mm så att funktionshindrade ska kunna ha tillgång ett vanligt husliv. Är de kraven verkligen uppfyllda här? Fråga byggbolaget.

Trots köksplacering tycker jag utsikten och tomtstorleken är så pass stora fördelar att jag definitivt skulle välja denna fastighet.

Den lilla, pyttelilla tomten utan utsikt skulle ge mig en klaustrofobisk känsla.
 
  • Gilla
Linda87
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Finns det ingen möjlighet att ändra på planlösningen på huset med utsikt och större tomt? Eller är det ett souterränghus med entré på övervåningen? Enligt dagens byggregler ska det på entréplanet finnas kök/pentry, badrum, sovrum mm så att funktionshindrade ska kunna ha tillgång ett vanligt husliv. Är de kraven verkligen uppfyllda här? Fråga byggbolaget.

Trots köksplacering tycker jag utsikten och tomtstorleken är så pass stora fördelar att jag definitivt skulle välja denna fastighet.

Den lilla, pyttelilla tomten utan utsikt skulle ge mig en klaustrofobisk känsla.
Det är ett vanligt tvåplanshus, inte souterräng. Jag hoppades in i det sista att bygglovet inte skulle bli godkänt, men det blev det i veckan. Jag pratade med byggnadsnämnden och de gillade inte detta, men hade inget annat val än att godkänna. Husföretaget har lagt in förberedelse för pentry på bottenvåning och på så sätt är det okej. Med tanke på att bygglovet är klart och de andra husen kommer att byggas på samma sätt så har vi ingen möjlighet att svänga om planlösningen :confused:
 
Om någon är nyfiken så är hus 1 Götenehus och hus 2 är Skeppsviken/Calles bygg.
 
Personligen tycker jag kök på plan 2 låter galet men alla är vi olika :) bygga nytt är ju sällan lönsamt OM man skulle tvingas sälja och då tror jag tyvärr en alternativ planlösning skulle ligga er i fatet. Om man nu ska tänka på husets värde. Sen är ju Götenehus alltid Götenehus...

Bygger ni i Skaraborg?
 
Tänk lite hur ni kommer att använda ert hus:
1: När ni har varit och handlat och maten ska till köket, hur funkar husen då?
2: Om ni har / skaffar barn, finns det utrymme för dem när de är tonåring och vill spela datorspel / prata utan att bli störda av er och kan ni ha bekanta på besök utan att bli störda av blip blop blip från TV:n?
3: Hur står solen i förhållande till husens tänkta läge? Finns det plats för att kunna gå ut från köket och ta en kopp java i morgonsolen?
4: Ni ni ska grilla på kvällen, hur funkar logistiken då?
5: När ni varit ute i trädgården och är leriga, byter ni om i någon tvättstuga eller är det garage som gäller?
6: Vi som är i 20-30-40-årsåldern gillar ju att laga mat och umgås med gästerna samtidigt. Tillåter planlösningen detta?

För mig som precis byggt vårt andra nya hus så låter det tokigt med kök på övervåningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.