Hej!

Bor sen 3 år i villa.
En sida av tomten gränsar mot en kommunal cykelväg, där har vi en måbärshäck (ca 17meter).
Från häcken ner till tomten har vi en slänt med ett fall på ca 1,5m. Slänten var från början ett enormt land med buskar, träd och vildvuxna blommor som vi röjt upp och nu sått gräs (2/3, 1/3 är fortfarande planterat).

Saken är den att häcken inte växer...andra grannar som gränsar till samma cykelbana har breda, gröna och fina Måbärshäckar, men inte min, den är smal och gles...

Jag vill väldigt gärna få den både högre och bredare då den skulle utgöra ett bättre insynsskydd från cykel/gångvägen...

På de 3 åren vi bott i huset så har den kanske växt 1-1.5 dm som jag sen klippt ner runt midsommar.
Jag misstänker att anledningen är att det på ena sidan är en asfalterad gång/cykelväg och på andra sidan en slänt och att det då inte stannar/tillförs tillräckligt med näring i jorden som häcken står i.

Jag har funderingar på att gräva bort 2-3 dm i gräs slänten och tillföra jordförbättring/gödsel för att häcken ska ta sig (görs väl med fördel i vår antar jag?) kan detta vara rätt väg att gå? (såg att granngården hade 10x40l säckar jordförbättring för 199:- denna veckan)
Kanske även ska, för att få den bredare, plantera ytterligare måbärs plantor?

Tacksam för tips och synpunkter på har jag kan får häcken finare! :rolleyes:
 
KristinaRT
Är häcken nyplanterad, hur stor är den och hur ser bladen ut?

Ett större problem än jorkvalité är vatten - får den tillräckligt? Självklart kommer inget från cykelvägen, och förmodligen är det ganska väldrämerat precis bredvid en asfalterad yta (bärlager etc). Om häcken sedan står överst i en sluttning och dessutom har en gräsmatta precis bredvid lär den inte få mycket vatten....

Jordförbättring är insig inte fel, men jag hade satsat på en droppslangtill våren och att gräva bort gräsmattan ca 40 cm närmast häcken för att ge den en chans att hänta sig. Gräsmattor är fruktansvärt snikna och det är inte mycket vatten som går igenom (om det inte kommer stora mängder vatten)....
 
Det är nog inte dumt att tillföra gödsel varje år. Sen tror jag att måbärsbuskar ska beskäras på våren. Kanske hindras tillväxten av att du klipper den runt midsommar?

Jag har gödslat varje år och klippt ner buskarna till föregående års höjd + 15 cm runt april, och de har tagit en väldig fart varje år.
 
@KristinaRT: Nej det är inte nyplanterad, den var ganska vildvuxen och "ranglig" när vi flyttade in, den har säkert 10år på nacken...
Vatten givetvis! missade skriva det efter näring i första inlägget. Men precis, det lär inte stanna speciellt mycket vatten runt häcken heller...
Har ju som sagt tänk att gräva ut och sen lägga sten mellan gräsmatta och jord/häck för att underlätta gräsklippningen så det blir ju 2 flugor i en smäll :)
Kommer den med åren även öka på bredden om man nu följer "skötselplanen"?

@mg765: Ok, får se till att gräva ur, gödsla och vattna ordentligt så tidigt våren tillåter och sen kanske klippa den i slutet på april eller så.
 
Lägg ut en droppslang så får det sippra vatten i lugn och ro. Om häcken står i en slänt så rinner bara vattnet bort om ni vattnar med slang.
 
Jag planterade en Måbärshäck för några år sedan (barrotade plantor). Den växer nu frodigt utom ett parti mitt i raden som växer ungefär hälften så frodigt och där jag till och med har fått byta ut några plantor. Det visar sig att precis därunder passerar servicens för vatten, avlopp och el. Min föregående häck uppvisade samma problem på samma plats. Jag kan inte annat än dra slutsatsen att det beror på att det är alldeles för dränerat på denna plats. Så att tillföra och sedan behålla vattnet verkar vara viktigt.
 
Redigerat:
Vatten & gödsel som nämnts, så kommer den fint. Det låter som om det är brist på båda delarna.
 
W wilard skrev:
Hej!

Bor sen 3 år i villa.
En sida av tomten gränsar mot en kommunal cykelväg, där har vi en måbärshäck (ca 17meter).
Från häcken ner till tomten har vi en slänt med ett fall på ca 1,5m. Slänten var från början ett enormt land med buskar, träd och vildvuxna blommor som vi röjt upp och nu sått gräs (2/3, 1/3 är fortfarande planterat).

Saken är den att häcken inte växer...andra grannar som gränsar till samma cykelbana har breda, gröna och fina Måbärshäckar, men inte min, den är smal och gles...

Jag vill väldigt gärna få den både högre och bredare då den skulle utgöra ett bättre insynsskydd från cykel/gångvägen...

På de 3 åren vi bott i huset så har den kanske växt 1-1.5 dm som jag sen klippt ner runt midsommar.
Jag misstänker att anledningen är att det på ena sidan är en asfalterad gång/cykelväg och på andra sidan en slänt och att det då inte stannar/tillförs tillräckligt med näring i jorden som häcken står i.

Jag har funderingar på att gräva bort 2-3 dm i gräs slänten och tillföra jordförbättring/gödsel för att häcken ska ta sig (görs väl med fördel i vår antar jag?) kan detta vara rätt väg att gå? (såg att granngården hade 10x40l säckar jordförbättring för 199:- denna veckan)
Kanske även ska, för att få den bredare, plantera ytterligare måbärs plantor?

Tacksam för tips och synpunkter på har jag kan får häcken finare! :rolleyes:
Hur har det gått och nar det något som hjälpte för att få fart på tillväxten? Har exakt samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.