Jag har en trähuv som ska upp på ladutaket, och vi skulle gärna måla den i sammafärg som ladan, dvs faluröd. Eftersom virket är hyvlat "flyter" färgen på trät.

Min fråga är om det på något sätt ändå går att använda faluröd till det hyvlade virket? Kanske om man sandpapprar ytan?

Mycket tacksam för era synpunkter!

Mvh
 
Nej, det går inte. Det som eventuellt skulle fungera är att måla med en matt alkydfärg istället, eller att rugga upp ytan med stålborste tills det blir som sågat.

Edit: Som toolman påpekade så går det så klart att måla - ladan kommer inte att spontanantända - men sett till livslängden på arbetet så är det i bästa fall en chansning.
 
Redigerat:
Det går men rinner som du säger och det kommer inte heller att tränga in i trät utan kommer behöva målas om rätt ofta för att hålla sig snyggt.

Jag har en hyvlad bod som är rödfärgad och framförallt på sydsidan så försvinner färgen väldigt fort.

Jag tycker att det borde kunna funka med riktigt grovt sandpapper max P40 som du kör med bandslip vinkelrät mit fiberriktningen. Ta en spillbit och prova.
 
Tack ska ni ha. Eftersom det är ett utsatt läge, och dessutom svåråtkomligt, så chansar jag inte utan väljer att endast köra någon impregneringsolja. Taket på huven är i koppar så jag tror de kommer åldras fint ihop.
 
Du kan ju alltid dra på någon oljefärg eller täcklasyr så får du lite skydd. Om det är ett utsatt läge så mattas färgen ner fort.
 
Jag kände att det inte fanns någon annan färg än faluröd som passar, så jag bestämde mig för tjärvitriol. Tror det blir kanon med den där lite gråa nyansen (och ja, visst är grått oxå en färg, men ni förstår vad jag menar 😜).
 
Har målat med Falu Vapen vit slamfärg på ett litet parti av huset med hyvlade plankor och den sitter som berget men det krävdes tre strykningar. Falu Vapen har en ngt annorlunda sammansättning med stärkelse som huvudingrediens/bindemedel.
 
Ruskenstam skrev:
Har målat med Falu Vapen vit slamfärg på ett litet parti av huset med hyvlade plankor och den sitter som berget men det krävdes tre strykningar. Falu Vapen har en ngt annorlunda sammansättning med stärkelse som huvudingrediens/bindemedel.
Intressant, jag såg den i färghandeln... Har du målat ohyvlat oxå? Jag funderar på den till huset, men i såna här lägen är jag vääääldigt rädd för nya grejer...
 
Bödde skrev:
Intressant, jag såg den i färghandeln... Har du målat ohyvlat oxå? Jag funderar på den till huset, men i såna här lägen är jag vääääldigt rädd för nya grejer...
Har målat hela huset med Falu Vapen. Tre strykningar på ohyvlat virke som varit renskrapat från tidigare slamfärgsmålning blev bra. Man måste vara noga med strykningarna annars finns det risk för flammighet. Blev rekommenderad Falu Vapens särskilda pensel av färghandlaren och det var bra även om det var jobbigt. Sträva strån men färgen blev väl inarbetad och det är viktigt då Falu Vapen till skillnad från "vetemjölsslamfärger" inte bygger skikt.
Så här gjorde jag: Tvättade bort all tidigare slamfärg med vatten och mjuk stålborste, enormt kladdigt men huset blev i stort trärent. Därefter sprutade jag med Jape-Prickfri och lät det torka (efter kontakt med Falu-Vapen och JAPE i Hässleholm. Sedan målade jag tre gånger med Falu-Vapen. Rekommendationen på förpackningen var att man skulle späda ut färgen vid första strykningen men efter ett par "provdrag" valde jag att måla med outspädd färg. Jag (kinkig) blev inte nöjd förrän efter tre strykningar. Efter ett par månader är färgen suverän. Den smetar inte vid kraftigt tryck med tummen och den har en matt fin glans. Ska bli spännande att se hur den klarar vintern. Återkommer.
P.S.Har blandat i grön umbra själv för att få fram rätt varmgrå färg, NCS kulörsystem fungerade inte då det är svart pigment i brytpastan vilket leder till blåstick. D.S.
 
Ruskenstam skrev:
Har målat hela huset med Falu Vapen. Tre strykningar på ohyvlat virke som varit renskrapat från tidigare slamfärgsmålning blev bra. Man måste vara noga med strykningarna annars finns det risk för flammighet. Blev rekommenderad Falu Vapens särskilda pensel av färghandlaren och det var bra även om det var jobbigt. Sträva strån men färgen blev väl inarbetad och det är viktigt då Falu Vapen till skillnad från "vetemjölsslamfärger" inte bygger skikt.
Så här gjorde jag: Tvättade bort all tidigare slamfärg med vatten och mjuk stålborste, enormt kladdigt men huset blev i stort trärent. Därefter sprutade jag med Jape-Prickfri och lät det torka (efter kontakt med Falu-Vapen och JAPE i Hässleholm. Sedan målade jag tre gånger med Falu-Vapen. Rekommendationen på förpackningen var att man skulle späda ut färgen vid första strykningen men efter ett par "provdrag" valde jag att måla med outspädd färg. Jag (kinkig) blev inte nöjd förrän efter tre strykningar. Efter ett par månader är färgen suverän. Den smetar inte vid kraftigt tryck med tummen och den har en matt fin glans. Ska bli spännande att se hur den klarar vintern. Återkommer.
P.S.Har blandat i grön umbra själv för att få fram rätt varmgrå färg, NCS kulörsystem fungerade inte då det är svart pigment i brytpastan vilket leder till blåstick. D.S.
Stort tack! Det ska bli intressant att höra fortsättningen!
 
Bödde Bödde skrev:
Stort tack! Det ska bli intressant att höra fortsättningen!
Idag inspekterade jag fasaden. Färgen sitter stenhårt och jag kunde inte hitta några svarta prickar. Särskilt glädjande efter den regniga och fuktiga hösten.
 
  • Gilla
Ma8e och 2 till
  • Laddar…
R Ruskenstam skrev:
Idag inspekterade jag fasaden. Färgen sitter stenhårt och jag kunde inte hitta några svarta prickar. Särskilt glädjande efter den regniga och fuktiga hösten.
Den här tråden hade jag glömt, ytterst intressant återkoppling. Tack!!!
 
Hej. Lovade att återkomma och nu är det 2021 Jag var noga med att tvätta bort allt gammalt o lade på en omgång Jape antimögel enligt konstens alla regler. Målade väggarna noga och som färgen upplevdes som något tunn strök jag tre gånger. Men på norrsidan var ljuset inte så starkt så där blev det bara två strykningar. Färgen har suttit ca 6 år. Den har tyvärr börjat få svarta prickar och vad förstår mögel på alla sidor utom på norrsidan. Så det blev besök hos färghandlaren och en bön om råd. Jag berättade hur duktig jag varit som strukit tre lager och direkt konstaterade färghandlaren : Där har vi förklaringen, den här färgen ska bara strykas max 2 skikt.
Så blir det när man är överambltiös. Det är bara att bita ihop och tvätta fasaden
 
  • Gilla
robbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.