Är det någon som lagt en mindre yta vattenburen golvvärme?

Jag har 5.4 m2 badrumsgolv på ovanvåning som jag överväger att lägga vattenburet.

Någon som har erfarenheter eller bra koll på utbudet?

Idag (innan rivning) Så är det in-vatten till en gammal vatten-handdukstork. Går de till och från -vattnet utnyttja?

Hur mycket spackel över ovan-vattenrör?

mvh
Johan
 
De stora, Wirsbo/uponor, LK, Roth osv har alla system och beskrivningar på nätet. Prismässigt så är det nog liten skillnad. Du kan använda bef inkommande rör om de är del av radiatorsystemet men du behöver en liten pump o shuntgrupp, typ Wirsbos Push 12. För 12 mm rör (minsta dimension, som jag skulle rekommendera dig) skall man täcka rören med 15 mm, inklusive klinkers. Kolla på rinkabyrör.se för bra priser. Ett problem kan vara var du placerar en push 12.
 
Ja den var ganska otymplig...  :-?. Har redan ont om plats...
2500 var billigare än vad jag gissade.



Får skaffa mig lite kunskap. Och räkna ut breakeven innan jag kan ta beslut.
 
En shunt/pump behöver nödvändigtvis inte installeras i samma rum som golvvärmen ifall man har det trångt.
Vår Roth golvvärmepump installerades dock platt mott väggen längst inne i handfatskomoden. Tycker inte det tar speciellt mycket plats faktiskt.

Vi har ännu mindre badrum men valde ändå vattenburet eftersom vi håller på att upphandla en bergvärmeanläggning. Dessutom är 2500kr inte markant mycket mer än vad kabel+termostat till en elslinga kostar; kanske en tusenlapp.

Tänk på att verkningsgraden hos el-slingor är högre än hos vattenburen värme om värmen är skapad av en elpanna/elpatron när du gör dina kalkyler.

 
Lilienberg skrev:
Tänk på att verkningsgraden hos el-slingor är högre än hos vattenburen värme om värmen är skapad av en elpanna/elpatron när du gör dina kalkyler.
Det måste vara svårt att prata om verkningsgrad för vattengolv om inte värmekällan är känd?
 
Självklart. Jag menade bara att värme som skapas direkt i en värmekabel lär ha högre verkningsgrad än vattenburen golvvärme där värmen skapats av el, överförts till vatten och uttransporterats till golvet för cirkulation. Värme i golvet per instoppad krona dvs, förlusterna på vägen värmer ju de rummet som rören går igenom, om än försumbart :)

Skapar man däremot värmen i vattnet med hjälp av vedeldning, pellets, värmepump av något slag - ja då är det en annan femma.
 
Trots att jag har värmepump så kör jag med elvärme i badrummen.
Varför?
1. För att slippa köra värmepumpen på sommaren bara för 2 fjuttiga smårum
2. Installationskostnad/tid
3. Bygghöjden.

Det räcker att flytspackla så att det täcker värmegolvet d.v.s. i mitt fall blev det ca 8 mm.
 
Om man bortser från bygghöjd och installationskostnad/tid - är det mer effektivt att köra direktverkande elgolvvärme än vattenburen värmepumpsgenererad golvvärme ifall man vill ha golvvärme under sommaren?

Värmepumpen är väl ändå igång för att göra tappvatten?
 
Jag har ny elpanna. Och radiatorer i resten av huset (förrutom ett annat badrum).

På sikt och i första hand, hade jag tänkt att få in vattenburen golvvärme i köket. Men nu när vi ändå snöat in på att renovera badrummet på ovanvåningen så kom funderingen upp.

El-slingan och flytspacklet köper jag mycket billigt. Om jag nu bestämmer mig för det. Men jag kan inte komma över utrustning för vattenburet till bättre priser.

Resterande del av övervåningen är nyrenoverad, så där kommer det i n t e komma in golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.