Gäller det grönsaker så är fördelen med att ånga istället för att koka att smak och vitaminer inte rinner ut i vattnet i samma utsträckning, även om en del förvisso ångas bort med, vilket man ser på vattnet under.
Är det bara grönsaker som ska ångas går det alldeles utmärkt med att ånga på en gryta.
Finns lite olika alternativ där men resultatet lär bli likvärdigt.

Potatis är dock bäst friterad i olja.
Eller råstekt i mycket smör :)
 
Jag undrar, jag tycker jag klarar mig riktigt bra med en vanlig ugn och sprayflaska för ånga när jag bakar bröd osv. Är detta något en ångugn kunde göra bättre, vilket är väl den huvudsakliga nyttan jag kan se med den.

Varmluft med pyrolys funktionen har jag hört kan vara en idé om man vill baka pizza också, fast jag funderar på att mura en vedugn/grill på bakgården.
 
Jag har just värmt en djupfryst halv pizza i ångugnen. Körde med ånga + varmluft, 10 min. Oj, oj, oj. Det blir ju en saftig pizza ungefär som när den kommer direkt från ugnen på restaurang. Inte alls den "skosula" som det blir i vanlig ugn.
 
Torkas av efter varje användning: Jo, principen är den att man behöver lämna luckan delvis öppen över natten. Vår ångugn är monterad högt, i ögonhöjd, och därför är det inget problem att låta den stå öppen - annars inte kul att gå emot en halvöppen lucka.

Även om den torkar ut på det sättet behöver man torka av insidorna lite då och då för att hålla den fräsch.

Vi ångar fantastiskt basmati-ris i ångugnen. Bränner aldrig fast och är spänstigt. Man behöver inte heller passa det när det är färdigt. Har inte provkört frysta pizzor dock....

Baka bröd i ångugnen som DennisCA talar om - jag vet inte om det är en bra lösning.... får väl pröva.
 
Jag vill bara väcka liv i denna gamla tråd för att undvika att någon här går och köper en ångugn i tron att man kan göra bra pizza i den.

Testade precis att köra en fryspizza efter att ha läst här... fy fabian säger jag bara. Pizzan blir förvisso otroligt fluffig och saftig men det blir ju NOLL stadga i botten, konsistensen blir som en slapp pannkaka.

Observera att detta är alltså en renodlad ångugn, utan varmluft eller andra funktioner.
 
Ångugnen står väldigt oanvänd här hemma. Används princip bara till att ångkoka dumplings eller göra Bao Buns och det gör den jäkligt bra. Men hade ju kunnat käka jäkla massa dumplings ute för pengen den kostade en gång i tiden...

Fryspizza har jag aldrig testat och nu fick jag ju ingen anledning att göra det heller!
 
A
Ångugnen är ju till för att rätter innehållande fukt inte skall bli torra och tråkiga
går utmärkt att köra ris, grönsaker, kräftor, baguetter samtidigt.
inte att man kör med full ånga alltid utan man ställer in vilken relativ fuktighet maträtten blir bäst i.
ett fantastiskt redskap när man väl kommit underfund med det
 
Om någon mot förmodan ändå skulle vilja ha möjlighet att tillaga dumplings, det perfekta riset eller fisken så säljer jag en riktigt från ångugn från Smeg! Bara att höra av sig.
 
Karligheten Karligheten skrev:
Om någon mot förmodan ändå skulle vilja ha möjlighet att tillaga dumplings, det perfekta riset eller fisken så säljer jag en riktigt från ångugn från Smeg! Bara att höra av sig.
Vill du byta den mot en från Siemens? :thinking::rofl:
 
  • Gilla
Karligheten
  • Laddar…
En ånginsats i en kastrull räcker ganska långt för grönsaker (och dumplings) .

Någon som har en ugn med Sous vide? Är de lika bra som sous-vide-pinne? Ganska rejäl prislapp (2x) för de med sous vide jämfört med kombiugnar.

Har en kombiugn, dvs ugn med ångfunktion och den räcker för det mesta jag vill göra.
 
Har en gorenje som jag kan göra 1 grad inställningar med är, sjukt nöjd.

Testar man lite med tid å temp så funkar dom flesta ångugnar som sous vide

Har även en circulator som gör samma jobb, blir fortfarande att jag använder den ibland. Ej pga resultat utan för att jag behöver ugn till annat vid större middagar, typ jul
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.