Hej,

Jag har på samtliga mina träd i trädgården beväxning av lavar, jag är ingen expert därför kommer frågan.

Träden ser ut att må riktigt dåligt och jag har fått ta bort några helt. Är det själva lavarna som är problemet eller kommer lavarna av något annat problem.

Jag har nu ändrat så träden fåt mycket mer sol, men de står ganska fuktigt tidvis. Träden är relativt gamla. Kanske 60 år eller liknande.
 
Lavarna är absolut inget problem, de lever på luft och solljus. Om träden mår dåligt beror det på något annat.

Vilka sorters lavar som växer på träden beror bland annat på vad det är för träd och hur mycket luftföroreningar det finns.
 
harry73
Och lavar är ett tecken på att det inte finns så mycket luftföroreningar
 
harry73 skrev:
Och lavar är ett tecken på att det inte finns så mycket luftföroreningar

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Vad är det för träd och hur gammalt brukar de blir?
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
Första bilden visar blåslav (till vänster) och slånlav (den stora till höger). Andra bilden är svårare att säga, det är en blandning av diverse buskiga lavar, men så där borde det se ut överallt tycker jag :)
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har rönn, plommon, päron och några andra jag inte vet. Alla har samma lavar enligt mina otränade ögon

Vad jag vet så är fruktträden gamla å lövträden kanske 30år?

Kan man hjälpa träden på något sätt?
 
Trädet på bilden har alltså inte tappat löven utan det är alla lov som växt i år
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plommonträdet har samma beväxning. Vissa grenar är helt döda och överväxta av lavarna
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rönnträdet är 50% dött, omsom döda grenar, omsom friska
 
Lavarna skadar inte träden men de är ofta en indikation på att träden mår dåligt, eller snarare att de nästan saknar tillväxt. Jag tror det beror på att lavar har svårt att leva på bark som expanderar för snabbt.

Dina träd har uppenbarligen problem, och jag misstänker att det beror på gräsmattan. Vad gör du med gräset när du klippt? Samlar upp och komposterar? Låt det ligga kvar istället, jorden blir utarmad annars. Gräsmattegödsling är inte tillräckligt, den tillför vissa näringsämnen men bara det gräset behöver. För att få en frisk jord behövs ett mikroliv, till exempel daggmask som äter dött växtmaterial och gräver gångar som luckrar upp jorden. Utan gräsklipp finns det inget för dom att leva på och jorden "dör". Sedan har vi problemet med vatten och torka. Gräsmattan blir snarare som den amerikanska prärien, det regn som kommer avdunstar snabbt när det korta gräset knappt skuggar jorden. Och träd kan i princip inte växa på torra grässlätter.
 
Jag samlar inte upp klippet, och de står väldigt fuktigt. Kan det vara för fuktigt?
 
De får inte jättemycket sol däremot, har tagit ner en del träd så nu får de mer sol dock.

Kan jag göra något för att bättra miljön? Spruta något för att ta bort lavar? Gödsla etc.

Tack för att ni engagerar er i mina stackars träd
 
harry73
Ta inte bort lavar, det är synd
 
Ja, det finns ingen mening med att ta bort lavarna.

Kolla vad du har för jord. Gräv ett par spadtag någonstans i närheten av träden, men helst inte närmare än ett par meter för att inte skada grövre rötter. Kolla hur jorden ser ut, om den är lättgrävd och om det finns daggmask eller andra djur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.