Hej alla proffs!

Kan inte något heltidsproffs i detalj redogöra för hur man förvarar målarverktygen mellan arbetstillfällena. Då menar jag på superdetaljnivå. Dvs vid olika färgtyper, olika tider mellan jobben etc.

Magnus
 
Försök inte göra något enkelt krångligt.

Det man inte behöver gör man rent och lägger på hyllan.
Då har man rena fina verktyg direkt den dagen dom behövs.

Att ha dom ståendes i vatten eller såpa är eg. bara ett sätt att skjuta upp på tvättningen.
Och inga verktyg mår speciellt bra av att förvaras så länge.

Tvättning av verktyg görs helst med såpa eller 'penselrens/penseltvätt'
Och det gäller främst när man användt oljefärg.
Om det är vattenburna färger och om man tar det på en gång så räcker det oftast med vatten.

/Fredrik

 
Om det är svårt att få rent penseln från den vattenburna färgen, använd vanligt handdiskmedel (typ YES) att tvätta ur den med.
Har du torkad färg en bit upp i borsten, (kan ju bli det ibland om man har mycket att måla), låt den stå i ett glas med diskmedel och vatten i några timmar/över natten. Sen kan du få bort det mesta.
Glöm inte att skölja ur den ordentligt, låt sedan torka.

// Fia
 
Oljefärg med såpa? Någon speciell ellr går det med Grumme...? Men hylsor körda med I-tak (oljefärg) är väl helt oräddbara om de får ligga ett tag. Jag har löst det med att rolla ordentligt på en gipsskiva eller likn. om det behöver gå en längre tid och sedan in i tät plastpåse.

Vattenfärger brukar sällan vara ett problem, inte ens med hylsorna. Brukar försöka få dem att se ut som ett "våldtaget" vårtsvin :)) när de är färdigrengjorda.

Betydligt känsligare är lackpenslarna. Går dessa verkligen att få helt rena. Vet efter de 1000 timmarna jag jobbat som målare att bästa resulatet brukar vara att använda väl slitna penslar. Vad säger ni?

Magnus
 
När det gäller rullarna som du har målat med i oljefärg så brukar ja använda dom tills jag har gjort allt jag ska med dom sen slänger jag dom,därför att det är alldeles för jobbigt att tvätta dom.Rullarna är inte så dyra,själv så brukar ja be firman om nya rullar när jag använder oljefärg.Sen vad det gäller dina penslar så får du truga och gnida om och om igen tills att dom e rena.Dom blir bättre och bättre med tiden,men allt har ett slut så även dina penslar ,så vårda dom ömt ;).
 
Lagavulin skrev:
Oljefärg med såpa?  Någon speciell ellr går det med Grumme...?
Magnus
Svar JA på båda frågor. Jag brukar använda brunsåpa som rengöringsmedel för " glömda" penslar. Fungerar även i hoplösa fal ....men det kan ta tid ibland.... Såpan löser också hjälpligt intorkad vattenbaserad färg som annars är svår att ta bort med annat.
Oftast gör jag som Fredrik skrev men ibland blir man borta från penseln för länge ;).
Använder plastpåse, burk med vatten som parkering till dagen efter.
gaia
 
Såpa till oljefärg funkar jättebra. Jag brukar dock först ta lite lacknafta i ett huhållspapper och dra bort det värsta ur penseln. Därefter låter jag kranen rinna och "målar" med såpa direkt i handfatet. Vatten och såpa får färgen att rinna av penseln, till skillnad mot lacknafta i kombination med vatten som lägger sig som en beläggning i handfatet. Kolla procentantalet på flaskan. Grummes är perfekt, men även rapssåpa går jättebra och billigare varianter med ca 5% såpa funkar bra.
 
Jag förvarar ibland penseln i målarburken, altså nerdoppad i färgen. Detta fungerar alldeles utmärkt om burken är halvfull och färgen inte når upp för långt på skaftet. För lack och tjära är detta absolut bäst eftersom det är svårt att få rent penseln. I olja är det ocksåm bra. Enda nackdelen är att borsten har en tendens att böja sig.

Vatten fungerar bra för vattenbaserade färger, men max några dagar, sen rostar plåten. Plastpåse är riktigt bra för rollers, men man ska vara noga med att dra ur så mycket luft som möjligt och sen vira och tejpa. Om man inte får det lufttätt blir det lätt flagor i rollern.
/CC
 
Plastpåse!
 
Du ska bara stoppa rollern i plastpåse om du skall använda den igen inom en snar framtid 1- 5 dagar annars så blir färgen sur ock kommer att lukta skit :surprised:
 
Hej,

En kanonprodukt som finns bl a på Fredells vid Hammarbysjöstad är RollerCap, RollerCap skyddar din målarroller mellan målningarna upp till en månad.
Se även tillverkarens hemsida www.innocolor.com

Magnus
 
Hej!

Rullar - Unna Dig sparris och smör någon kväll, och bevaka att frugan inte slänger burken. Lägg beslag på den och stoppa i rullen, fyll med lösningsmedel och skruva på locket. Jag har flera burkar stående med rullar för olika färger och lösningsmedel, de kan stå i flera år. Inför användning sätter Du rullen på handtaget och rullar av mot några tidningssidor, sedan är den klar för målning.

Penslar - för dom har jag en hög glasburk med thinner. I penselskaftet är borrat ett hål, och penseln får hänga i vätskan upphängd på en stålpinne över natten. Sedan tvätt i varmvatten och diskmedel.

Penslar med runda handtag sätter jag i pelarborrmaskinen efter thinnerbadet varefter dom får rotera ett tag i en behållare med tvättvätska. Köper numera enbart penslar med runda skaft.

per
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.