Är sugen på att skaffa pool och då vi bor på ett berg har de flesta runt omkring valt ovanmarkspooler som de byggt in, någon har glasfiberpool inbyggd i altanen (ovanmark)

Det jag är mest inne på är en toftapool från JN pool då den tydligen(?) går att ha delvis nedgrävd som vi skulle behöva ha då den kommer ligga i en sluttning.

Vi har en dröm och ett mål om att kunna byta upp oss till ett större hus och med större tomt om ca 5-7år så det jag undrar då är hur stor skillnad det är i värdeökning mellan en glasfiberpool från ex. JN (eller annan billig variant) och en stålpool från ex. rubinpool?

Är det värt att satsa på glasfiber eller kan man lika gärna köra stålpool, tänker om mäklaren värderar olika på det eller om det mer är "pool som pool" ?

Undrar också lite om glasfiberpoolerna, om man ex. köper en basic pool utan massa overflow och andra funktioner för runt 70.000 eller en för säg 170.000, är det någon skillnad mellan värdeökning på huset där?

Vore kul om någon vet/har någon gissning, kanske någon mäklare som läser? :)
 
Vissa vill ha pool andra inte....
 
Är det bara värdeökningsfrågan som ska redas ut har jag inget att tillföra. Vad gäller poolkonstruktion så är den betongfyllda Thermopoolen väldigt lämplig när man vill bygga i sluttning.
 
Kan du lägga in bilder på poolerna du menar, så skulle det vara lättare att svara.
 
Har ett minne av att en mäklare sa till mig en gång att de brukar räkna med (som en schablon) att en pool höjer värdet på huset med 100 000 kr. Tänker mig då en vanlig 4x8 meter.
 
Detta beror ju helt på vilka prisnivåer som gäller i området och om pool är något som är eftertraktat. Vad räknar ni med att ert hus är värt idag?

Generellt skulle jag säga att en pool ovan mark troligtvis inte höjer värdet på huset speciellt mycket mer än ett trädäck i bra skick eller liknande. Det kan höja värdet om det bidrar till helhetsintrycket av tomten. En riktig gjuten pool ökar i regel värdet, men endast om det finns utrymme för det. Att bygga en pool för 500' på en fastighet värderad till 2-3 miljoner är troligtvis väldigt korkat, men kan vara en bra investering om fastigheten är värd 5-6.

Angående din fråga om glasfiber kontra stål så tror jag inte det spelar någon som helst roll. De flesta har nog inte snöat in så pass mycket som ni har gjort på det utan tänker mer "jaha, en pool. Vad trevligt".
 
  • Gilla
pelle242 och 1 till
  • Laddar…
Även om mäklaren sätter ett startpris så är det ju inte mäklaren du ska övertyga om du nu vill investera för att skapa störst värde. För framtida köpare så skulle jag vilja säga att det är känslan när du går runt på en visning som är det som styr vad huset är värt. Har du satt in en pool som ser "billig" ut ökar det nog inte värdet särskilt mycket. Detsamma med ett kök som ser billigt eller fel ut. Då spelar det ingen roll om poolen eller köket eller vad det nu var för något var billigt eller dyrt att köpa in.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Poolerna ser likadana ut ovanifrån och folk lär inte ställa särskilt många frågor om poolen på en visning. Det är nog viktigare hur det ser ut runt omkring. På första poolen är det trädäck, på andra är det stenlagt runt om. Stenläggningen bidrar troligtvis mer till värdeökning än poolens uppbyggnad.

Mitt råd är alltså att hellre köpa den billigare poolen och lägg mellanskillnaden på att få ihop helheten runt omkring. En sådan pool mitt på en gräsmatta med ett litet däck runt tror jag inte ökar värdet alls. Det måste kännas naturligt i anslutning till uteplatser och umgängesytor.
 
Okej, tack för era svar!

Huset är idag värderat till 3,4 och då har vi inte inrett övervåningen ännu + nedervåningen är från 2001 med körsbärskök och blått-plastmatte-badrum! Så vi har en del kvar att göra,

större delen av tomten är idag fälld skog med en del fyllnadsmassa på, var skog där innan så vi håller på att planera hela baksidan, tomten är totalt på 1350kvm.

Oavsett poolmodell har vi tänkt bygga in med ett härligt trädäck med breda trappsteg så man kan ha sittkuddar och lyktor där, stengång till trädäcket och ordna fint med växtligheter runtom så det blir lite ombonat.
 
Det låter som en plan. Vad tror du taket är i området? Om ni har tänkt att renovera ovanvåning, kök och badrum innan försäljning är det inte en självklarhet att ni får igen pengarna med den prisnivån. D.v.s. det är inte säkert att ni tjänar pengar på att renovera. Ett tips är att be en mäklare göra en förhandsvärdering av era planer så ni har så bra information som möjligt innan ni kör igång med alla era projekt.
 
Om huset är värderat till 3,4 miljoner idag så kanske du får 4 - 4.5 miljoner år 2020. Detta om värdestegringen fortsätter med ungefär samma takt som idag. Nu vet jag ju inte alla förutsättningar men när vi sålde förra året så var det tack vare att vi hade ett stort hus som var nybyggt som vi fick bra betalt. Huset i sig var visserligen snyggt gjort osv. och med färdiga altaner, stenläggning och trädgård.

Så för att få mest ut av din investering, se till att badrum och kök är snyggt inredda och att det är ordning och reda och en röd tråd i övriga finishen på huset. Sen en välordnad trädgård med bra sällskapsytor. Om du väljer att skaffa pool till så får du väl försöka se till att du tjänar på det. T.ex. att en investerad krona ger två kr när du säljer alternativt ökar värdet med en viss procent.
 
Liknande hus som vårat i samma område (1,5plans villa om ca 130kvm) med liknande tomtstorlek, blandad standard men mestadels från 2001, utan pool, fast med garage/carport (också något vi ska bygga) Har sålts för mellan 3,6 - 4,2

Ett nybyggt hus på 200kvm gick för 7,2 innan sommaren, detta var utan pool, ett halvbyggt garage, utan vidare anlagd trädgård.
 
Tanken med all renovering och val av grejer är ju först och främst för vår egna trivsel men samtidigt med tanke på att det ska vara lättsålt i framtiden, så pool kommer det nog bli i vilket fall som helst då vi vill ha det,
men är det ingen större skillnad på värdeökningen med en glasfiber eller en stål så väljer nog mitt snål-jag en stålpool i högre prisklassen fast billigare än glasfiber + ser till att det blir J*vligt bra och snyggt gjort!

tack för tipset btw om att ta in mäklare på förhandsvärdering, det kommer vi göra! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.