peternicklas
Mitt nätverk har de sista dagarna börjat att ge problem.
Har rätt många Netgear switchar men det har fungerat bra fram till nu.
Har fiber in i huset. Den kopplas till en mediakonverter. Från denna går en tp kabel till en IP konverter och sedan vidare till en Netgear R7000. I denna kopplas en Tellstick.net samt 1 GS108. I denna gs108 kopplas några datorer, kabel till nätverksuttag samt en kabel vidare till en ny GS108. I denna kopplas datorer, NAS, en media konverter för fiber samt 1 gs108 och en GS 105. Till denn sista GS 108 kopplas en NAS. I GS 105 kopplas dator samt en annan NAS.
Det konstiga är att WiFi fungerar för det mesta samma sak gäller med Outlook (Epost) och jag kan se och komma åt allt i mitt eget nätverk. Routern har IP. Provade även med att koppla laptoppen till routern första och den andra GS108 och den fungerade, nu har den bara 100 MBs.
Pingar jag sunet.se 192.36.125.18 så fungerar det alltid.
Vad kan det vara för problem?
 
Redigerat:
tommib
Du verkar ha ett väldigt rörigt nätverk. En bild skulle hjälpa.
Vad menar du med IP-converter?
Vad är det för problem du har? Du beskriver att du ser allt på ditt egna nätverk, att ping mot SUNET funkar mm...

Vad kan det vara för problem i detta sammanhang är lite som "hur långt är ett snöre" ;)
 
peternicklas
Tyvärr så blir nätverket lite konstigt när man ska dra kabel i ett gammalt hus och 3 våningar som ska ha kabel. Kan bara dra 1 kabel mellan de olika våningarna och har rätt många saker som ska nätas.
Problemet liknar ett DNS problem, jag kan pinga få epost genom Outlook MEN skriva adresser till internet i textform fungerar bara till och från.
IP konverter är dosan för IP telefoni.

En switch ska ju bara dela trafik mellan olika enheter och har ingen intiligens i sig MEN kan många switchar skapa problem?
När jag felsöker i W7 så får jag DNS error som fel. Då skulle detta ligga på ISPn, i detta fal Bb2.
 
Redigerat:
tommib
Många switchar kan skapa problem såtillvida att du kan åstadkomma nätverksloopar. Kolla över att du inte har råkat koppla flera vägar mellan två switchar, det kan ge alla möjliga konstiga problem.
Går inkommande anslutning genom din SIP-box? Det vore sannolikt bättre att hänga på den separat på din router och köra inkommande direkt in i routern så slipper du en felkälla.

Precis som du beskriver låter det som ett DNS-fel. Prova att byta till t.ex. Googles DNS-tjänst (8.8.8.8) så kan du se om det fungerar bättre. Har din ISP haft någon känd driftstörning? Har du ändrat något nyliten i ditt nätverk?
 
peternicklas
tommib skrev:
Många switchar kan skapa problem såtillvida att du kan åstadkomma nätverksloopar. Kolla över att du inte har råkat koppla flera vägar mellan två switchar, det kan ge alla möjliga konstiga problem.
Går inkommande anslutning genom din SIP-box? Det vore sannolikt bättre att hänga på den separat på din router och köra inkommande direkt in i routern så slipper du en felkälla.

Precis som du beskriver låter det som ett DNS-fel. Prova att byta till t.ex. Googles DNS-tjänst (8.8.8.8) så kan du se om det fungerar bättre. Har din ISP haft någon känd driftstörning? Har du ändrat något nyliten i ditt nätverk?
SIP boxen måste sitta först. Har inte ändrat nätverket på länge alla kablar ska vara rätt kopplade. Ska prova med Google DNS.
 
Du kan lätt testa DNS-funktionen. Ta fram ett kommandofönster.
Så här testar man nuvarande DNS och Googles (8.8.8.8):

C:\>nslookup www.byggahus.se
Server: router.asus.com
Address: 192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name: ds5072.byggahus.se
Address: 46.21.97.203
Aliases: www.byggahus.se


C:\>nslookup www.byggahus.se 8.8.8.8
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: ds5072.byggahus.se
Address: 46.21.97.203
Aliases: www.byggahus.se


Ge samma kommandon och posta resultatet här så ska vi nog kunna se vad som är fel.
 
peternicklas
Har fungerat sedan jag startade denna tråd! Ska prova om det kommer fram igen. Har även kontaktat Netgears support, de tror att det är DNS server problem. Jag vill vara 100% säker innan jag går på ISP.
Tack så länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.