Lättklinker håller mindre vatten per kubikmeter material och torkar betydligt fortare än lättbetong ;).
Det är därför man ser lättbetong murningar som är fullständigt intäkta med presenningar och plast - det behövs bara på en lättklinkermurning om det är risk för frost.
Och en DSM vägg innehåller ju inget fogbruk alls, så där finns inte ens en limsträng
 
JA, utan tvekan...
 
Det är skillnad på lättbetong och lättbetong. Små, lokala tillverkare försluter inte blockens porer, utan lämnar dem öppna, vilket i sin tur kan resultera i vattenabsorption. Ytong och Celcon har däremot förslutna porer vid ytskiktet, och det är först när man sågar ett block som man ser den porösa strukturen som gör lättbetongen isolerande.

Ett nybyggt hus i lättbetong kan stå oputsat ett år, och dess väggar behöver inte täckas med presenning.
 
Alla lättbetongblock är sågade ur sörre stycken och har därmed en öppen porstruktur.
Det skulle vara vansinnigt att följa ditt råd även om väggen var gjord av lättklinker.
 
Utdrag ur "RÄTT MURAT OCH PUTSAT" utgiven av svensk byggtjänst och spef i år som ersättning till gamla MUR90.

Sidan 59
"Risken för frostskador hänger främst samman med fuktkvoten. Om lättbetongen innehåller mindre än 60 viktprocent behöver frostskador inte befaras."

Sidan 62
" Lättklinkerblock innehåller normalt bara små mängder fukt. Jämviktsfuktkvot efter långtidsexponering vid 90-95% relativ fuktighet är i medeltal 6,4 viktsprocent."

"Lättklinkerblock är frostresistenta. Test utförs på laboratorium. För att få ett frostbeständigt murverk bör murverket putsas."

100 sänn till den som har ett frostskadat lättklinkerblock ;)
Hade lättklinkern kunnat suga lika mycket fukt som lättbetongen så hade de också frusit sönder.

"Isolde" vad tyckte du om min uträkning av u-värde?
Och "Byggaren" hur går det med sandokrylen?
 
Frågade föresten en stor leverantör av lättbetong varför man inte tillsatte vattenavvisande tillsatser i blocken, men det fungerade tydligen inte...
 
Hur är det med beständighet under mark?

Vill minnas att lättb. inte ska användas under mark.
 
Jag har aldrig påstått att de som förser malmöborna med vatten har speciell kunskap om fukt/betong/färg ;D
Sedan är det så att på betong, och för den delen myckat starka putsbruk (A-bruk), ställer dessa färger inte till annat problem än att de flagar av efter ett antal år.
Nu känner jag inte närmare till förutsättningarna för vattentornet i malmö - men min gissning är att det tidigare varit behandlat på något sätt, som omöjliggjorde användning av silikatfärg...?
Men jag väntar med spännig... vi tar det när det kommer...
 
LyckeK skrev:
Alla lättbetongblock är sågade ur sörre stycken och har därmed en öppen porstruktur.
Det skulle vara vansinnigt att följa ditt råd även om väggen var gjord av lättklinker.
Ja, tänka sig, så mycket vansinnigt folk det finns, som inte vet bättre än att följa producentens råd.  :'(
Nästa gång jag bygger hus, kommer jag definitivt inhämta information från betydligt tillförlitligare källor.

Än en gång - Ett nybyggt lättbetonghus kan stå oputsat i ett år utan att dess ytterväggar tar skada. Det är producentens uppgifter, och inget som jag själv suttit och spånat ihop.

Leca-väggar måste isoleras på utsidan, så det ter sig ganska naturligt varför ett leca-hus inte kan stå oputsat.

LyckeK skrev:
"Isolde" vad tyckte du om min uträkning av u-värde?
Vad vill du att jag ska säga om dina uträkningar?
Hela syftet med din uträkning har ju varit att kunna uppvisa bättre U-värde än det verkliga, som var rent uselt. För att nå dit har du på eget bevåg reviderat lambda-värdet från det av Maxit angivna 0,2W/mK ned till 0,15W/mK, och spätt på med andra förbättrande parametrar.

Nu väntar jag med spänning tills LyckeK bestämmer sig för att det är dags för nästa justering. Har du testat med lambda 0,1W/mK? Alla uträkningar påvisar klart förbättrat U-värde. Synd bara att Maxit inte ger sig utan fortsätter ihärdigt att ange lambda 0,2W/mK (sid 3).  ::)
 
Hej!

Mkt intressant tråd det här, nu när man står i begrepp att bygga!

Mvh Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.