Jag har sedan några år tillbaka en sommarstuga (västkuststuga) som jag donar med så fort tiden tillåter. Altanen har från dag ett varit skev och murken men jag har velat vänta tills dränering är klart innan jag tar tag i altanbygget. Nu är dräneringen gjord och altanbygget startat. Visionen är ett lagom stort altandäck med plats för matgrupp och häng, omgivet av ett snyggt krysstaket. Det är viktigt att det inte ser för blaffigt ut då stugan är liten och enkel.

Så här ser stugan ut med den gamla altanen (taket är dock nylagt! :) ):
20131019_171628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altanen står på ngt slags fundament som har satt sig ordentligt så att det lutar ut från huset. Efter att den gamla altanen var bortriven såg det ut så här:
20150705_204927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte för vackert men tanken är ändå att kunna använda fundamentet som stöd till den nya altanen.
 
Här är den första bärlinan på plats. Altangolvet ska ligga på nästan samma höjd som golvet inomhus. Jag valde 145-reglar till både bärlinor och regelverk, dels för att få rum ovanför det ojämna fundamentet men också för att altanen inte ska se för klumpig ut i slutändan. Använde den där tabellen som många refererar till här på forumet för att beräkna bärlinor och dylikt.
20150812_152005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan vara att jag körde väl tätt med franskskruv i bärlinan, grannen menade att jag hade tsunamisäkrat den, men då ska det iaf hålla. Här syns också den nya färgen på huset. En mörkgrå nyans (NCS 9000-n tror jag det var) med Becker Perfekt Matt. Väldigt nöjd med kulören men pollen och damm verkar fastna lätt och syns tydligt.

Här ser man första reglarna på plats och även plintarna med några stolpar. Satte en rad med 7 plintar och vid den bortre delen ytterliggare två plintar där det gamla altanfundamentet inte längre fanns som stöd. Tanken är att använda dessa stolpar även som staketstolpar vilket krävde lite precision vid placeringen av plintarna. Tyvärr använde jag inte plintar med skruvat fäste då det skulle underlättat precisionsarbetet mycket.
20150813_115211 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en bra början, men blir det inte jobbigt att ta bort buskar och träd när du har regelverket på plats?
 
Du har en bra poäng där Maah. Den buske som är precis bakom den utställda regeln från väggen är amerikanska blåbär som jag gärna ville spara. Så på bilden nedan är den flyttad framför altanen. Jag är velig av mig så ville vänta så länge som möjligt med att flytta den (mao att bestämma vart jag skulle flytta den). Dom två högre buskarna/träden är tänkta att vara kvar och sticka upp lite snyggt ur altanen. Denna idé med uppstickande har fått otroligt mycket mothugg bland grannar och bekanta :)

På denna bild får man även en känsla av storleken på altanen, den blir ca 28m2 stor.
altan buske borta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Då är jag med! :)
Kul idé med att låta trädet sticka upp, men blir det inte lite väl trångt då?

Fasaden blev riktigt snygg med färgen för övrigt.
 
Kan bli lite trångt, men jag tänkte att det är enklare att spara träd och testa än tvärtom, inte alltför stort ingrepp om jag kommer på att det inte funkar. Då är det bara några trallplankor som behöver bytas för att täcka de hål som blir. Dock så valde jag att endast spara det ena av träden. Det bortre "trädet" på denna bild är nu borttaget då det helt enkelt blev för trångt som du säger.
altan regelverk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna bild ser man också hur jag har använt det gamla fundamentet som extra bärlina och även kortlat för extra stabilitet. Jag tar för givet att det gamla fundamentet har satt sig ordentligt så att det inte rör på sig, tiden får utvisa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.