Korrekt i denna kontext. Du kan få SÄV med högre öppn.tryck.
 
Det räcker inte alltid att bara lufta litegrann. Luften sitter inte nödvändigtvis precis innanför luftventilen utan kan sitta inne i rören. Då krävs det att man tappar ur mer (cirkulationen avslagen) eller lånar en avgasare nån månad.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ett annat test: Stäng alla radiatorventiler på bottenvåning och i källaren. Då måste vattnet ju pressas upp till övervåningen. Det kan ta en stund innan flödet har etablerat sig.
Om elementen inte blir varma uppe då är flödet strypt av trilskande radiatorventiler eller slam i radiatorernas botten.
Eller sätt på en radiator på övervåningen och vänta tills det får värme. Stäng ventilen på den första radiatorn och öppna ventilen på en annan radiator. Då kan du, om du har tur tvinga igång en radiator i taget.
 
Jenny Samuelsson skrev:
Sedan hör det ju till saken att vi också har gamla fönster..... kanske skulle det göra en stor skillnad.

Jag har verkligen ingen kunskap om detta ovan, så ni som svarar får gärna försöka vara så pedagogiska som möjligt:)
När jag bytte till "nya" fönster (energiglas-kassetter i de gamla bågarna) mycket snyggare med gammal stil och modernt glas))
Höjde jag temperaturen med ca två grader i min källare. Bytte även tätning runt fönster. Men om fönstren är ditt problem borde elementen gå på max där uppe
 
Jag tror definitivt på luft, har haft stora problem i vår tvåplansvilla med källare.
Det visar sig efter mycket strul (och onödigt byte av cirkulationspump) att det är i själva pumpen som luft samlas, monterad upp och ner av tillverkaren av någon anledning så en luftficka bildas i kaviteten som är svårluftad (och som dessutom ger en lömsk gradvis försämring av flödet).

Så mitt råd är att lufta även pumpen via skruven på axeln.

Sedan en kommentar beträffande tryckhöjd för pumpar:
Angivet för pumpen är tryckhöjden mot fritt lufttryck. Vanligen 4-6m.
Det har inget att göra med hur högt ditt hus är!
Radiatorsystemet är slutet och hade lika gärna kunna ligga i ett plan som på höjden.
Däremot gäller att desto fler radiatorer (=tryckmotstånd) desto kraftigare pump behövs.
 
Jenny Samuelsson skrev:
Sedan hör det ju till saken att vi också har gamla fönster..... kanske skulle det göra en stor skillnad.
Jag har verkligen ingen kunskap om detta ovan, så ni som svarar får gärna försöka vara så pedagogiska som möjligt:)
Gratistidningarna som tvingas ner i brevlådan hos alla villaägare (Villaliv och Vi i villa) och är helt finansierad av fönstertillverkare vill gärna framkalla ångest hos alla villaägare att man måste verkligen byta fönster för att få ordning på sitt liv.

Kärvande ventiler eller luft i systemet. Sätter mina slantar på att systemet behöver luftas upprepade gånger om det bara är på övervåningen som det inte värmer, och det är ju där luften samlas. Vet inte vad orsaken skulle vara att bara ventilerna på ovanvåningen kärvat ihop?
Lufta alla element en gång till tills det kommer vatten ur luftningsventilerna. Gör det sedan en gång till i samma sekvens. Börjar inte elementen bli ljumna inom kort så är det säkert ventilerna.

Som flera andra skrivit, ta dit en VVS-are som får gå igenom systemet om du saknar kunskap.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Stiften på radiatorventilerna sitter inte fast, det har jag kollat. Lyftning har vi fått hjälp med men det har inte hjälpt.
Och värmekurvan verkar vara enligt anvisningarna.

Vi ska testa rådet att skruva av alla element i källaren och på bottenvåningen, för att se om värmen trycks upp.
Tänker att det som återstår sedan är en VVS-reparatör.
 
En tanke slog mig. Om du har ett slutet expansionskärl dvs en röd "burk" nere vid pannan så kolla om du har luft i detta kärl. Om luft saknas i detta kärl kan systemet uppföra sig konstigt. Sitter en bilventil där du kan fylla på med luft. Förtrycket bör ligga på 0.5 bar.
Kommer det vatten ur ventilen när du trycker in den är kärlet trasigt och bör bytas.
 
I mitt hus är det konstigt nog ett tvårörssytem i BV och ett ettrörssystem u ÖV. ÖV har byggts på 10 efter BV. Det resulterar i att flödesmotståndet i ÖV genom alla radiatorer seriellt är mycket större än i BV och vattnet väljer gå i BV men ej i ÖV och därför är det kallt däruppe.
Jag har inga bra erfarenheter med rörisar (de flesta säger att den kombinationen finns inte och dumförklarar mig mer eller mindre) så jag kommer själv att bygga om vatten tillförsel till ÖV med egen C-pump.
 
Jag har också tvårörssytem på bottenvåningen och ett ettrörssystem på övervåningen vilket säkert fungerade bra när det eldades med olja.
Vattentemperaturen var betydligt högre då än nu när vi har värmepump.
Vi har plockat ner alla element och gjort rent dom samt bytt alla termostater vilket gjort det bättre men vi är inte nöjda.
Cirkulationspumpen går på max så det susar i rören på bottenvåningen.
Enligt mig finns bara två hållbara lösningar och det är att bygga om hela systemet på övervåningen eller en egen cirkulationspump till övervåningen.
Det sistnämnda kräver lite andra komponenter men så kommer vi lösa det.
 
Vi har ett hus byggt 1963 med tvårörssystem. 1979 byggdes det på en våning och då sattes det av någon outgrundlig anledning in ettrörssystem på övervåningen. Föregående ägare värmde huset med olja och senare el. Vi har värmt huset med el tills för några år sen då vi satte in fjärrvärme. Övervåningen har alltid varit kallare än bottenvåningen men då vi satte in fjärrvärme så bad jag dom sätta in en strypventil för radiatorslingan på bottenvåningen:

20151001_231736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite justerande så hittade jag en bra balans som gav mer värme till övervåningen. Vi har mycket jämnare värme mellan våningsplanen nu och vi är nöjda. Jag misstänker att om man har värmepump så vill man nog ha så öppna ventiler som möjligt men med fjärrvärme så funkar det här för oss i alla fall.

MVH

Anders
 
Hej!
Tack för alla era svar. Sammantaget fick svaren mig att kontakta en rörmokare:) Han luftade, bytte ventiler och satte in en starkare pump - nu är värmen tillräcklig.
 
  • Gilla
Karlbusen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.