Jag har tänkt att sätta nytt kakel utanpå mitt gamla i köket, vad bör man tänka på när man gör detta?
 
Jag har tagit bort lite av den ena raden vilket resulterade i att jag varit tvungen att laga en stort hål i gipsskivan under och bar det lilla hålet kostade mig 250:-
 
Jag skulle inte rekommendera att sätta kakel på kakel.

Visst kommer underlaget gå sönder när du tar bort det befintliga kaklet, men då du har gips är det väl bara att byta ut hela gipsskivorna, avskurna så att de passar in där det gamla satt.
Alltså, inte så att du lagar hålen i skivorna, utan byter helt.

Ok, en eller flera gipsskivor kostar några kronor, men du får ett enklare arbete med kaklandet efteråt.
 
Ja, är det gips under är det bara att ta bort det gamla kaklet och sedan ersätta det gamla gipset med nytt precis som BoByggarn skriver...

Lycka till!

*Sandra*
 
Vi har kakel på kakel på flera ställen i vårt hus och det fungerar alldeles utmärkt då det gamla satt ordentligt fast. Detta kollade murarfirman noga och det var även de som tipsade om att det går att göra så. Tycker det är lite synd att överarbeta om det inte behövs.
 
Använd färdigblandat kakellim i stället för vanligt pulverfix. Biter som attan! :D
 
Inte för att det är aktuellt för oss just nu, vi håller som bäst på med första varvet....
Men bara för "kul och veta", måste man spackla el. dyl. innan man lägger på nästa lager kakel??
Hur får man annars plattorna i jämn nivå, spec. om det är olika storlek eller det underliggande är lite så där modernt "buckligt", eller spelar det ingen roll ???
/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.