Hej alla!
Har länge funderat på villalarm och suttit otaliga timmar med att bena ut vad som är rätt för oss.
Bor i villa på 150 kvm i 1 plan och inte jätteintresserad av väktartjänster för tusentals kronor om året.
Arbetar på orten så kan snabbt vara hemma vid ev larm, vill även ha möjlighet till skalskydd på natten. Har möjlighet att ansluta åtminstone halva huset trådbundet utan större problem och är osäker på trådlöst resten eller trådbundet mha expansionsenhet.
Tror jag har fastnat för Siemens SPC 4320..MEN vad väljer jag för tillbehör till?
För det första osäker på om jag ska satsa på trådbundet rakt över mha en expansionsenhet.
Läste nånstans att Siway modulen kunde vara lite svajig men osäker på om det var den som placerades i MAp eller Centralenheten isf. Tror det var den i MAP då den saknade yttre antenn.
Om jag köper den trådlösa vilka rörelsedeckare ska jag isf välja? (Kikat på Siemens IR-detektor ADM-I12WI E-line)
Val av Magnetkontakt ? Siemens eller finns det andra bättre varianter (Magnetkontakt IMKW6-10 SPC)
Rökdetektorer trådlös eller trådbunden? (Trådlös Rökdetektor HDv3007OS optisk)

Om jag väljer trådbunden vilken rörelsedetektor isf?

Siren har jag sett är en del snack om sir 500 där man varit oense om batteriet klarar driva den, kan nån dementera eller bekräfta det? eller räcker sir 300A eller finns det någon ännu bättre?

Måste man köpa motstånd själv för att montera i detektorer eller medföljer det? Är det 4.7kohm, 2.2kohm och 1 kohm jag måste köpa en bunt av isf?

Fungerar det att larma av med Appen SPCAnywhere eller måste man ha fjärrkontroll eller MAP i båda ändar på huset?

Kabel ELQXB 2x2x0,5 100m räcker det med den till detektorer och MAP eller är det fler trådar på MAP? Kan man lägga fler trådbunda detektorer på samma trådar om de sitter precis bredvid varann? Tex altandörr och fönster eller krävs det kabel med fler trådar i?

Sjukt många frågor men hoppas nån tar sig tid och hjälper mig på detta eminenta forum. Finns ju inget bättre än duktiga hemmapulare som verkligen grottat ner sig i teknik;)

//Jimmy
 
jimmyboy_666 skrev:
Hej alla!
Har länge funderat på villalarm och suttit otaliga timmar med att bena ut vad som är rätt för oss.
Bor i villa på 150 kvm i 1 plan och inte jätteintresserad av väktartjänster för tusentals kronor om året.
Arbetar på orten så kan snabbt vara hemma vid ev larm, vill även ha möjlighet till skalskydd på natten. Har möjlighet att ansluta åtminstone halva huset trådbundet utan större problem och är osäker på trådlöst resten eller trådbundet mha expansionsenhet.
Tror jag har fastnat för Siemens SPC 4320..MEN vad väljer jag för tillbehör till?
För det första osäker på om jag ska satsa på trådbundet rakt över mha en expansionsenhet.
Läste nånstans att Siway modulen kunde vara lite svajig men osäker på om det var den som placerades i MAp eller Centralenheten isf. Tror det var den i MAP då den saknade yttre antenn.
Om jag köper den trådlösa vilka rörelsedeckare ska jag isf välja? (Kikat på Siemens IR-detektor ADM-I12WI E-line)
Val av Magnetkontakt ? Siemens eller finns det andra bättre varianter (Magnetkontakt IMKW6-10 SPC)
Rökdetektorer trådlös eller trådbunden? (Trådlös Rökdetektor HDv3007OS optisk)

Om jag väljer trådbunden vilken rörelsedetektor isf?

Siren har jag sett är en del snack om sir 500 där man varit oense om batteriet klarar driva den, kan nån dementera eller bekräfta det? eller räcker sir 300A eller finns det någon ännu bättre?

Måste man köpa motstånd själv för att montera i detektorer eller medföljer det? Är det 4.7kohm, 2.2kohm och 1 kohm jag måste köpa en bunt av isf?

Fungerar det att larma av med Appen SPCAnywhere eller måste man ha fjärrkontroll eller MAP i båda ändar på huset?

Kabel ELQXB 2x2x0,5 100m räcker det med den till detektorer och MAP eller är det fler trådar på MAP? Kan man lägga fler trådbunda detektorer på samma trådar om de sitter precis bredvid varann? Tex altandörr och fönster eller krävs det kabel med fler trådar i?

Sjukt många frågor men hoppas nån tar sig tid och hjälper mig på detta eminenta forum. Finns ju inget bättre än duktiga hemmapulare som verkligen grottat ner sig i teknik;)

//Jimmy
Finns mängder med trådar om detta på forumet. Bara att söka.

Lite svar från mig iaf.
Trådbundet hade jag satsat på alla gånger, bökigare installation men säkrare och betydligt billigare detektorer. När det gäller trådlösa deckare tror jag bara du kan använda Siemens egna och då är det väl inte så mycket val.

Trådbundna rörelsedeckare finns det mängder av. Jag kör med Siemens Magic och installationen av dessa var extremt smidig då de levereras med slutmotstånd monterade. Många tycker att Bosch Blueline är bra.
Du får se till behovet, vilken yta som skall täckas och vilken miljö det är i.

Motstånd följer med centralen och även med i expansionsenheter om du köper detta.

Fungerar att larma och larma av med appen, men jag hade nog rekommenderat att köra MAP vid entréerna ändå. Appen är en bonus, men du måste kunna hantera larmet även om batteriet i telefonen är slut eller uppkopplingen strular. Fjärrkontroll kan man slarva borta.

MAP beror lite på hur du kopplar det. Kopplar du det i stjärnnät räcker fyra trådar.
Det går att lägga flera detektorer på samma kabel. Har du magnetkontakt behöver denna bara två. Däremot behöver en rörelsedeckare fyra trådar. Det går att koppla flera deckare på samma sektion men det är inget att rekommendera.

Lycka till!
 
  • Gilla
jimmyboy_666 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar!
Ja trådbundet har helt klart sina fördelar när det är gjort.
Men ang brandvarnare och utomhussiren, vilka rekommenderar ni då?
 
jimmyboy_666 skrev:
Tack för bra svar!
Ja trådbundet har helt klart sina fördelar när det är gjort.
Men ang brandvarnare och utomhussiren, vilka rekommenderar ni då?
Utomhussiren kör jag en jag haft sedan tidigare, vet inte vad den heter.
Brand kör jag med CQR, kommer inte ihåg vad de heter och hittar ingen länk nu heller. De MÅSTE vara fyrtråds-varianten, inte sådana tvåtråds som används till konventionella brandlarmscentraler. Rättare sagt, de behöver vara en med reläutgång.

Hittade en länk.
https://se.spiap.com/products/intru...ncendie/smoke_detectors/ficqr338-4hl-12v.html
 
Redigerat:
Ok ja läst mig till att rökdetektorerna måste vara med reläutgång.

Läste en lång tråd ang SPC och dess firmware igår, verkar inte varit helt smärtfritt med de uppdateringar som gjorts direkt. Sen som jag tolkar det är det molntjänst som gäller för senaste versionen. Är SPC det bästa valet eller finns det någon som har en annan åsikt?
 
Hade inga som helst problem med uppgradering till 3.6.5.
Ja molntjänst, huruvida detta är säkert eller inte lägger jag mig inte i. Kolla på Verisure och alla de systemen, säkert också molntjänst. Dessutom är ju inte SIemens/Vanderbilt någon lite källarverksamhet, så jag tror de har koll på sina system.

Dessutom tror jag inte en random tjuv pallar hacka sig in i systemet såvida du itne har Mona Lisa på väggen.

SPC är modernt och enkelt att programmera. Teletec finns ju också, men känns som de ligger efter lite.
Gillar mitt SPC och hade aldrig installerat något annat i dagsläget.
 
RilleRock
jimmyboy_666 skrev:
Siren har jag sett är en del snack om sir 500 där man varit oense om batteriet klarar driva den, kan nån dementera eller bekräfta det? eller räcker sir 300A eller finns det någon ännu bättre?


//Jimmy
Flikar in på det som Rena inte svarat på.

Centralen laddar batteriet i sirenen som sedan driver den vid larm utan problem.
Sir 300 är inte att rekommendera pga strömuttaget som belastar centralen.

Själv tycker vi den här är snyggare och den ligger på 126dB mot sir 500 118dB.
http://www.teletec.se/tl-30x-siren-blixtljus
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
RilleRock
Har själv hållt på med detta system sen det lanserades 2009 och har jobbat med många andra system också.
Med dagens version av SPC är det extremt stabilt och har ett riktigt användarvänligt gränssnitt både för installatör och slutkund tillskillnad från många andra system i samma prestanda/prisklass.

För mig som installatör är det en trygghet att sälja in en SPC för jag vet att jag inte låser upp kunden utan ligger steget före med de tankar och funderingar kunden har som den vill förverkliga.
 
  • Gilla
gol och 1 till
  • Laddar…
Ja jag kanske har fel där, är det sir 300 som är problem då den inte har backup batteri?
För sitter det ett batteri i sirenenheten borde det ju inte belasta centralen eller?
Finns även enklare SIR 016-SY som drar 420mA, borde inte den fungera och sen en separat blixljus?
TL-30x kostar drygt 1000kr inkl batteri då, är det bästa valet?
Fått ihop följande paket på Låsshop som jag funderar på..

Manöverpanel LCD SPC K421
SKU : 50090739
Centralapparat SPC 4320-3.1
SKU : 50100927
Modul GSM SPC N310
SKU : 50090748
Ackumulator 12V 7.2 Ah 10-12 år
SKU : 50092973
KAMERASKYLT SJÄLVHÄFTANDE 127X197MM
SKU : 50111591
Blue Line Kombidetektor G2 pet 12m
SKU : 50091728
Rökdetektor DP721RTA, 2st
SKU : 50025678
Kabel ELQXB 2x2x0.5 vit 100m
SKU : 50091193
Passerbricka EM IB44, 5 st
SKU : 10013947
Larmdekal 47x73 mm dubbelsidig självhäft, 15st
SKU : 50090729
Magnetkontakt MC 440 SB, 8 st
SKU : 8062081
Kopplingsdosa JB 102, 1st
SKU : 50090615
Expansionsenhet SPC E652, 1st
SKU : 50091411
Pris ca 12000kr
Det som återstår är just sirenen, Någon som kan se så jag inte missat nått eller valt helt fel pryl?
 
RilleRock skrev:
Flikar in på det som Rena inte svarat på.

Centralen laddar batteriet i sirenen som sedan driver den vid larm utan problem.
Sir 300 är inte att rekommendera pga strömuttaget som belastar centralen.

Själv tycker vi den här är snyggare och den ligger på 126dB mot sir 500 118dB.
[länk]
Ja där hade jag ju svaret på min fråga som jag precis postade., om jag bara läst svaret ordentligt;).
Ja SPC valet har ni snart övertygat mig om, har varit övertygad många ggr men fallit tillbaka på att det är mkt och sätta sig in i, får man bara delarna beställda finns ju ingen återvändo;)
Siren funkar ju fint med TL-30x helt klart. Är bara om jag vill ha blixljus på samma ställe som sirenen jag funderar på. Men separata blixtljus har kanske inget sabotageskydd eller? Har annars tittat på SIR 016-SY och separat blixtljus. Den drar isf 420+83mA om jag räknat rätt. Eller är det backupbatteri i sirenen som gäller??
 
RilleRock
jimmyboy_666 skrev:
Ja jag kanske har fel där, är det sir 300 som är problem då den inte har backup batteri?
För sitter det ett batteri i sirenenheten borde det ju inte belasta centralen eller?
Finns även enklare SIR 016-SY som drar 420mA, borde inte den fungera och sen en separat blixljus?
TL-30x kostar drygt 1000kr inkl batteri då, är det bästa valet?
Fått ihop följande paket på Låsshop som jag funderar på..

Manöverpanel LCD SPC K421
SKU : 50090739
Centralapparat SPC 4320-3.1
SKU : 50100927
Modul GSM SPC N310
SKU : 50090748
Ackumulator 12V 7.2 Ah 10-12 år
SKU : 50092973
KAMERASKYLT SJÄLVHÄFTANDE 127X197MM
SKU : 50111591
Blue Line Kombidetektor G2 pet 12m
SKU : 50091728
Rökdetektor DP721RTA, 2st
SKU : 50025678
Kabel ELQXB 2x2x0.5 vit 100m
SKU : 50091193
Passerbricka EM IB44, 5 st
SKU : 10013947
Larmdekal 47x73 mm dubbelsidig självhäft, 15st
SKU : 50090729
Magnetkontakt MC 440 SB, 8 st
SKU : 8062081
Kopplingsdosa JB 102, 1st
SKU : 50090615
Expansionsenhet SPC E652, 1st
SKU : 50091411
Pris ca 12000kr
Det som återstår är just sirenen, Någon som kan se så jag inte missat nått eller valt helt fel pryl?
Nej det har vart en diskussion ang sir 500 uppe för ett tag sedan.
Har själv haft 2 sir 500, 4 map, 4 exp inkopplade på en 4320 utan problem.
Viktigt är då hög area på det spänningsmatande paret så man inte får spänningsfall i systemet.

Bästa valet för dig är helt beroende på var du bor med tanke på grannar och hur ljudet kan studsa.
Skall du köra separat utomhussiren hade jag hellre valt ECO-1S på 118dB 300mA kontra SIR 016-SY 95dB 420mA.
Skiljer inte många kronor.

Det jag spontant kan se i ordern är det saknas sockel till rökdetektorerna.
http://lasshop.se/presta/sockel-til...50025679.html?search_query=50025679&results=8

Blueline kombdetektor är ett mycket bra val för en normal villa.
Oftast räcker det med Quad-modellen men kombidetektorn är såklart mycket mer driftsäker.
 
RilleRock
jimmyboy_666 skrev:
Siren funkar ju fint med TL-30x helt klart. Är bara om jag vill ha blixljus på samma ställe som sirenen jag funderar på. Men separata blixtljus har kanske inget sabotageskydd eller? Har annars tittat på SIR 016-SY och separat blixtljus. Den drar isf 420+83mA om jag räknat rätt. Eller är det backupbatteri i sirenen som gäller??
Att montera siren och blixtljus på olika platser är inte fel.
Har själv min siren ovanför mitt underslag här hemma och blått blixtljus monterat på garaget mot vägen.

På alla blixtljus för larm brukar det finnas inbyggd sabkontakt men brukar inte alltid finnas med
nedrivningskydd (dvs bakre sab) om det nu har någon betydelse för en villa?
Vilket blixtljus menar du som drar 83mA?

Skall man upp i högre volymer och blixtljus i samma kapsling är ett inbyggt batteri ett måste om man inte vill dra ner hela systemet och det gäller inte bara spc.
 
Utomhussirénen behöver ju inte vara den grövsta tänkbara. Det är innomhus det ska tjuta:wow: Förutsatt att inga husdjur finns förståss...
 
När jag köpte mitt på Ahlsell för ett halvår sedan sa de att DP721RTA hade utgått, men den kanske är tillbaka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.