Hejsan!
har nu varit i kontakt med 3 st olika brännar leverantörer.Alla tre säger att deras brännare är bäst.brännare 1.Ecotec A4 som är en under matad brännare m 2års garanti den här firman tyckte min panna var för gammal och ville att jag skulle byta(ville väl tjäna mera pengar) >:(. 2, Iwabo villa S1 fick bra respons och inget lovat att deras va bäst men en jäkligt bra service känsla fick jag(ska tilläggas att det är sotarn som säljer dom) iallafall. brännare nummer 3,kmp´s PX21 som är en övermatad framåtbrinande han hade bra koll vad som skulle behövas och inte göras med monteringen på min panna. Min panna är en Calmar v25
som är från -97 den går utmärkt nu med ved varför ska man då byta?? är det för att dom vet att Ecotec A4 inte är effektiv i min panna???? ???,Sotarn var bra och ärlig ville kolla först innan han sa bu eller bä,Men bäst känns ändå KMP PX21án för att det är samma Firma som byggt min panna och han visste bäst om monteringen dom hade förövrigt dom bästa garantierna 6 år förvisso mot ett litet tillägg men ändå!!
Min Fråga är : Är det någon som har en fläktstyrd vedpanna med omvänd förbränning som eldar mot ack tankar som har erfarenheter med dom här tre brännarna

vill veta om problem och så eller om det går som smort ;D tacksam för svar .........
 
Ecotec har problem med slussvingarna,och en del driftstörningar,den är undermatad,och kräver rengöring 1 gång per månad.Iwabo är fantastiskt driftsäker,men kräver rengöring 1 gång per vecka.Undermatade har mera rörliga delar,och är därför mindre driftsäkra,men kräver mindre underhåll.Övermatade är enklare,och därmed driftsäkrare,men kräver mera underhåll.Det är dilemmat,och gör det svårt att välja.Personligen har jag fått uppfattningen att Thermias undermatade är mera robusta än Ecotec,men det är den uppfattning jag har efter att ha talat med ägare av båda.
 
Det är omöjlig att svara på. Det enda man kan göra är att läsa så mycket som möjligt, ringa och prata med de olika företagen. Sedan får man gå på magkänslan. Vilket system passar bäst hos mej och för mej. Vissa pellets eldare jobbar så i i bomben för att optimera det ena och det andra och vissa system passar dem bättre andra vill ha ett så enkelt stabilt system som möjligt med liten arbets insats. De behöver inte vara samma brännare som tillfredställer dessa båda typerna.

Sedan ska du som du nämner välja brännare till din panna om du har för avsikt att behålla den.

Själv valde jag ett komplett system som jag fick inkopplat igår. :) så jag kan inte ge någon utförlig långtids utlåtande angående anläggningen.

Jag skaffade en Viking bio och en Comet panna från Värmebaronen. Anledningen till detta val… var först inne på en Thermia anläggning var dels en otroligt bra och trevlig service när jag ringde dem. (Thermia sa bokstavligen att jag inte fick ringa dom, ring inte oss ring en återförsäljare.) Sedan gick jag till en granne och kollade på en liknande Värmebaron anläggning. Jag tyckte den var mycket välbyggd och min granne hade inte haft några driftstörningar alls.

Anledningen till att vi bytte hela systemet var dels att pannan var 25 år gammal och förra ägarna hade inte skött något i huset så varför skulle man tro att dom skött pannan… Vidare blir ju verkningsgraden och därmed ekonomin bättre i ett nyttsystem och i ett system där brännare och panna är framtaget tillsammans. Ingick gjorde också draglucka, rökgastermometer, turbolatorer automatisk shunt sytem för dag och natt sånt som jag inte hade till min gamla panna.

Det finns billigare alternativ men jag gillade konceptet (Hoppas att jag kommer göra det i längden också!)

Betalar 83000 för allt inklusive moms (panna, brännare, skruv, veckoförråd, cirkulationspump, expansionskärl, montering, skrotning av gammal panna, intrimmning, elektriker osv samt 4 pallar pellets.)

mvh plexi


 
kolla me sotaren...dom sitter innne me massor av info......å så är dom opartiska.....i dom flesta fallen :p
 
jag har kört med en PX ca två år jag var väldigt nöjd med .
 
Vi kör Baxi Eurofire ocg är också nöjda ;D Vilken brännare som funkar bäst för dig, beror ju även på vad du har för panna osv.
 
ByggareBob99 skrev:
jag har kört med en PX ca två år jag var väldigt nöjd med  .
Ok men går den än idag?? har det varit något strul med den?
 
Far min har en Iwabo Villa S1. Den äldre modellen, och har fungerat fel fritt i två år. När jag själv skaffade kåk skaffade även jag en Villa S1. Den nya modellen. Fungar enkelt och utanproblem. Fick flera rekomendationer om att det var en säker brännare.
 
Ok men går den än idag?? har det varit något strul med den?
ja ,den går idag dock inte jag som äger den ,blev över när jag bytte panna i somras.den strulade med tändningen när den var ca6mån gammal hadde vist en gammal model med käramisk tändning fick en uppgraderings sats av de men fick göra jobbet själv satsen bestog av en ny tändare samt en eprom med ny mjukis, brännaren blev helt anorlunda till det bätre helt utan rök utveckling i uppstarten den har ej krånglat efteråt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.