Har sökt och läst och och förvirrat mig in bland alla olika förslag om inställningar för fjärrvärme.
Tänkte nu ge er möjlighet att hjälpa mig med mina inställningar för så kostnadseffektiv/komfortabel fjärrvärme som möjligt :)

Det jag har i min fjärrvärmeanläggning är en Danfoss ECL comfort 100m, med en utomhusgivare inkopplad.
Radiatorer med fina Danfoss termostater.

Jag har även en kamin jag kommer elda i som påverkar inomhustemperaturen.

Huset är en 1 plans villa med källare och det finns radiatorer i källaren också(om det spelar någon roll).

I dagsläget har jag alla radiatortermostater på högsta flöde, kurvlutning 1,2, förskjutning +/-0°c och cirkulationspumpen på läge 1.

I detta läge har vi för varmt inomhus och radiatortermostaterna fyller inte sin funktion kan jag tänka mig?
Är det så enkelt som att bara sänka termostaterna eller bör jag börja med att reglera i värmecentralen?

Många frågor just nu,
Hur ska jag göra?
Tack på förhand :)
 
Du kan ju börja med att justera lutning på kurvan och steg två även ev förskjutning när du ändå håller på, men du behöver inte syssla med något finlir. Är dessutom lämpligt och enkelt att göra vettigt nu när vi går mot kallare årstider.

Resten fixar termostaterna perfekt individuellt när du ställer dem där du vill ha rumstempen, och i detta fallet med FJV är det i praktiken inget problem med att låta termostaterna sköta jobbet inom rimliga gränser men börja gärna lite med reglercentralens justeringar först. Är mest till för att inte behöva reglera bort mer än olika överskott tex kamin-, solvärme osv och där kommer lokala termostaterna in, grundeffekten anpassad via framledningstemp med centralen.

Sätt dig gärna in lite i hur VVX osv funkar för både värme och varmvatten, kolla lite på mätarens temp, flöde, effekt så du vet ett normalläge och inte har små smygförbrukningar. Enkelt då att felsöka eller upptäcka onormala driftfall framöver och inte bli överraskad om förbrukningen sticker pga sånt.
 
Har du nya ventiler på elementen också? Lågflödesmetoden ska väl vara det bästa för fjärrvärmesystem?
 
FG skrev:
Har du nya ventiler på elementen också? Lågflödesmetoden ska väl vara det bästa för fjärrvärmesystem?
Ja det är termostatventiler på elementen.

Vad innebär lågflödesmetoden då?
Cirkulationspumpen på 1'an, låg eller hög tillops värme? Termostaten på elementet reglerar värmen? Eller ska jag reglera det i värmecentralen?
 
Jobbar på det lokala fjärrvärmebolaget. Vi råder våra kunder att endast använda centralen som en grovshunt, oberoende av utegivare, inomhusgivare eller kombination av de båda. Riktiga termostater på radiatorerna är vad som krävs för ett behagligt inomhusklimat där du dessutom sparar mycket pengar mot för centralreglering. 90% av våra villakunder har Alfa Laval Mini City-centraler och den önskade temperaturen på displayen stämmer aldrig fullt ut med temperaturen i huset, utan den är bara en fingervisning. En grad ökning ger en grad varmare, så klart, men om det sedan står 20 eller 24 på displayen när den önskade temperaturen är 22 är mycket olika från hus till hus.

Måste tillägga att Danfoss verkar ha några riktigt fina termostater med trådlös styrning från touchpanel, de vore nog det bästa alternativet för rumsreglering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Trasan3
  • Laddar…
Antonol skrev:
Jobbar på det lokala fjärrvärmebolaget. Vi råder våra kunder att endast använda centralen som en grovshunt, oberoende av utegivare, inomhusgivare eller kombination av de båda. Riktiga termostater på radiatorerna är vad som krävs för ett behagligt inomhusklimat där du dessutom sparar mycket pengar mot för centralreglering. 90% av våra villakunder har Alfa Laval Mini City-centraler och den önskade temperaturen på displayen stämmer aldrig fullt ut med temperaturen i huset, utan den är bara en fingervisning. En grad ökning ger en grad varmare, så klart, men om det sedan står 20 eller 24 på displayen när den önskade temperaturen är 22 är mycket olika från hus till hus.
Så säg att jag vid 10°c utetemperatur, får 30-40 eller 50°c tillopsvärme till elementet spelar ingen roll eftersom radiatortermostaten är den som reglerar rumstemperaturen oberoende tillopsvärmen?
 
Din central shuntar upp värme när utomhustemperaturen sjunkit under en viss nivå (vanligtvis mellan 15-17 grader). Styrkurvan går då på beräknade temperaturer och parametrar som skall ge dig önskad inomhustemperatur i vad den tror är ditt hus. Beroende på hur centralen är inställd och placerad kan det då vara bra att "lura" centralen att du vill ha lite mer tilloppsvärme för att kunna reglera lokalt vid varje element istället. Intrimning för att kunna köra helt utan termostatreglering är en hel vetenskap och jag vet få som varit fullt nöjda med den metoden.
 
Antonol skrev:
Din central shuntar upp värme när utomhustemperaturen sjunkit under en viss nivå (vanligtvis mellan 15-17 grader). Styrkurvan går då på beräknade temperaturer och parametrar som skall ge dig önskad inomhustemperatur i vad den tror är ditt hus. Beroende på hur centralen är inställd och placerad kan det då vara bra att "lura" centralen att du vill ha lite mer tilloppsvärme för att kunna reglera lokalt vid varje element istället. Intrimning för att kunna köra helt utan termostatreglering är en hel vetenskap och jag vet få som varit fullt nöjda med den metoden.
Jag har inte förstått ordet/begreppet "shuntar", har du lust att förklara vad det innebär? :x

I princip hade det kunnat skickas ut 70°c konstant då för att regleras via termostaten vid varje element? Detta är väl inte optimalt antar jag och påverkar det min kostnad? Tar jag ut mer effekt än jag behöver?

Det går väl inte att ställa upp det på den temperaturen konstant men om jag sätter brantaste värmekurvan och parallellförskjuter den så högt det går så skickar jag ju så varmt vatten det går till elementen men det kanske inte är att rekommendera?
 
En bra utgångspunkt är att termostaterna ska bara kunna stänga vid värmeöverskott (matlagning, solinstrålning, eldning) Kör man ut onödigt varmt vatten är det alltid någon som öppnar för att det är enklare än att hämta en tröja. Börja med alla termostater öppna, justera kurvan så det blir 20 gr. i kallaste rummet, sänk sedan termostaterna till arbetsläge i de rum som kan få värmeöverskott (söderfönster, kök, sovrum)
 
  • Gilla
88-65 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.