vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag är ventilationen som det gråa på bilden.

Badrummet utanför bastuns dörr ska renoveras, och jag funderar på att sätta igen tilluftsventilen under aggregatet. Istället tänkte jag sätta in en bastudörr som inte går hela vägen ner till tröskeln, och på så vis få tilluft den vägen.

Vad tror ni om det?
 
Detta kommer gå utmärkt!

Är det elbastu eller vedeldat?
Om elbastu kommer du inte märka någon skillnad öht, tror inte ens man gör det om det är vedbastu.
Jag har en nybyggd elbastu och har tilluft under dörren så som du föreslår så gör dem flesta.
 
Vad bra!

Det är en elbastu.

Hur stor glipa bör jag ha mellan dörr och tröskel?
 
Om jag går efter mina empiriska studier :beer: så skulle jag säga att väldigt många bastu har ca 5cm springa under dörren.

Jag hittar även denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/bastu/49525-montera-bastudorr.html

Jag själv har faktiskt bara ca 2cm glipa, men det är en "glasbastu" och klinkers, snyggare då med mindre.
 
Standardglasdörrar för bastu (typ Harvia) brukar vara 1,90 höga och jag körde närmare 10 cm glipa för att långa vänner skulle slippa ducka när man går in. Skulle med facit i hand försökt hitta högre dörr då 3 cm varit fullt tillräckligt. Överlag tycker jag ventilation i bastu är rätt överskattat...
 
Det gör varken från eller till.
Bastun kan väll inte ha tilluft varken från badrummet under dörren eller ventil då badrummet bör ha undertryck
Själv har jag i bastun ventil vid aggregatet utifrån och sen frånluft under dörren pga luften i badrummet sugs ut via badrummets ventil i taket
 
TheGame skrev:
Det gör varken från eller till.
Bastun kan väll inte ha tilluft varken från badrummet under dörren eller ventil då badrummet bör ha undertryck
Själv har jag i bastun ventil vid aggregatet utifrån och sen frånluft under dörren pga luften i badrummet sugs ut via badrummets ventil i taket
Jo, det blir cirkulation i bastun om du har tilluft t.ex. under aggregatet och sedan frånluft upptill helst diagonalt där den varma luften går ut och båda mynnar ut i rummet utanför. Rekommendation gäller bastu, rum i rum, dvs inga direktanslutningar till uteluft eller mekanisk ventilation. Termiska egenskaper av kall respektive varm luft, så är det :cool:
Jag började med en springa under vår dörr för tilluft, men har även kompletterat med ventil under aggregatet för att få bättre cirkulation i just aggregatet. Min "känsla" är att det blir bättre cirkulation i bastun och även att den värms upp snabbare.
 
Tilluft utifrån? Enligt den princip du nämner suger du ju då in kalluft i bastun. Eller?
 
jenfor skrev:
Tilluft utifrån? Enligt den princip du nämner suger du ju då in kalluft i bastun. Eller?
Vilket inlägg är det som du sätter frågan till?
 
Nu är bygget färdigt.

Det blev 10 cm glipa enligt dörrtillverkarens rekommendationer. Jag tycker att det blev snyggt estetiskt. Gamla tilluften under aggregatet är igenlagd.

Jag har även provbastat och upplevde en bättre luftkvalitet än tidigare. Fick köra aggregatets termostat på en nivå högre än vad jag tidigare gjort.

Badrummet utanför har ju en frånluftsfläkt, och även bastun har ju en egen frånluftsventil till uteluft. Så jag var lite orolig för baksug, men det verkar inte ha blivit så. Temperaturen i bastun var jämn, och inget baksug kändes från bastuns frånluft. Det borde jag ha känt tydligt med 80 grader i bastun och 4-5 grader uteluft. Självdraget verkar tillräckligt stort för att både badrummets mekaniska frånluft och bastuns självdrag ska funka samtidigt. Körde dock med badrummets dörr mot hallen öppen.

Så det känns bra så långt!
 
J jenfor skrev:
Tilluft utifrån? Enligt den princip du nämner suger du ju då in kalluft i bastun. Eller?
Ett aggregat har så stor effekt så det är inget problem, gör man en ute bastu kan man med fördel bara slå en trall som golv blir aldrig kallt inte ens vid 35 minus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.