Hej,

En entreprenör som gräver ned fiber har anslutit vårt hus under förra året. Vi har betalt för detta och utnytjat ROT-avdrag. Nu får vi dock brev från Skattekontoret att de begärt extra information från entreprenören för att kunna kontrollera att ROT-avdraget gått rätt till. Företaget har dock inte inkommit med denna information, vilket innebär att ROT-avdrag ej medges. Fakturan har dock en notis om att om ansökan om skattereduktion avslås, ska återstående belopp faktureras kunden. Detta har jag tolkat som att om jag inte har tillräckligt utrymme för ROT-avdrag eller liknande, som rimligen kan krävas av mig, så får de fakturera resten --- inte att de får fakturera när de själva klantar sig.

Så jag undrar helt enkelt om någon annan har någon erfarenhet kring en sådan här situation, och kanske blivit extrafakturerade för missat ROT-avdrag som berott på entreprenörens slarv?
 
I detta fallet är det ju entreprenörens ansvar att inkomma med kompletterande uppgifter. Både entreprenör och köpare har ett ansvar att lämna riktiga uppgifter ang. ROT. Det finns mer att läsa på skatteverkets hemsida.
 
Entreprenören har alltså haft chansen att inkomma med kompletterande uppgifter, men inte gjort det. Det är därför avdraget inte medgivits. Kontentan av det jag undrar är om entreprenören kan tvinga mig att betala för den återstående delen av arbetet (som skulle täckts av ROT-avdraget).
 
Tittar du strikt på avtalet så som det uttryck i fakturan eller offerten (standardformulering), så har entreprenören rätt att få fullt betalt, oavsett vems som klantar sig med ROT.

Men jag har för mig att enl. en annan tråd här så hävdas det att entreprenören inte kommer att kunna driva in en sådan skuld från dig, när entreprenören inte sköter sin del av kontakterna med skatteverket.

Frågan är väl lite också om hur läget ser ut, ifall pengar redan betalats ut til entreprenören så är ju frågan om skatteverket kommer att kräva tillbaka från entreprenören eller från dig direkt.
 
dHela systemet med ROT-avdraget genom entreprenören (s k fakturamodell) är ruttet. För det första så är skatteverkets beslut om ROT-avdraget medges ett beslut gentemot kund. Med nuvarande fakturamodell har kunden inte möjlighet att överklaga skatteverkets beslut om det skulle vara felaktigt.
För det andra ligger hanteringen av ROT-avdragsansökan hos entreprenören som kan slarva eller ta oskäligt betalt flr ROT-hanteringen.
Och dessutom ligger det hos entreprenören att avgöra för vilka åtgärder han söker ROT-avdrag. Och det kan vara felaktigt. Det är inte alltid så självklart vilka åtgärder är avdragsgilla.
Till sist öppnar fakturamodellen för omfattande fusk från hantverkarsidan.
 
  • Gilla
b_hasse och 4 till
  • Laddar…
Att överklagansmöjligheten inte skulle ligga på dig som kund låter konstigt.
 
Håller med Thomas, den aom borde betala vid sådana här situationer är han/hon som drev igenom fakturamodellen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har varit med om exakt samma.
Sa till frun att det kan omöjligt hamna på oss men hon var väl så orolig så jag ringde firman och klargjorde att jag inte tänkte betala deras misstag om dom mot all vett skulle kräva oss på det.
Firman var seriös och sa att självklart så fakturerar dom inte oss på misstag dom gjort.
 
-MH- skrev:
Håller med Thomas, den aom borde betala vid sådana här situationer är han/hon som drev igenom fakturamodellen.
Och det lär ju vara SKV.....
Vilket iofs. är fullt förståeligt då SKV skulle bli formligen nerlusade med felaktiga ansökningar, frågor osv. osv.
Nu har dom ju att göra med återkommande ansökare.
 
Thomas_Blekinge skrev:
eller ta oskäligt betalt flr ROT-hanteringen.sidan.
Här tror jag det finns en stor okunskap bland slutkunderna om kostnaden för E vad gäller kostnaden av hanteringen. Den är större än vad dom flesta tror. Vi tar 300:- ink. moms och det är definitivt inget överpris, sen går det säkert att hitta skräckexempel, som alltid.
 
pappskallen skrev:
Och det lär ju vara SKV.....
Vilket iofs. är fullt förståeligt då SKV skulle bli formligen nerlusade med felaktiga ansökningar, frågor osv. osv.
Nu har dom ju att göra med återkommande ansökare.
Jag har för mig att SKV var emot den här lösningen, men att den drevs igenom från politiskt håll, för att det skulle se billigare ut och vara lättare för konsumenten.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
ROT-avdraget är flera tusenlappar, iponly kör med 3000:-.
 
J
...för arbetskostnad att handgräva? Kanske om man har en riktigt stor tomt då?
 
Schablon. Förutsätter att det är okej med SKV. De skall ju tatta fiber in i huset också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.