Undrar om någon vet vilka höjder gäller det vid montering av handledare till en svängd trappa? Det gäller höjder markerade med rött.

Uppe: från ov golv till ovandel handledare.
Vid svängen eller nere mellan vangstycket och ovandel handledare.
 
  • Trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigGitt skrev:
Undrar om någon vet vilka höjder gäller det vid montering av handledare till en svängd trappa? Det gäller höjder markerade med rött.

Uppe: från ov golv till ovandel handledare.
Vid svängen eller nere mellan vangstycket och ovandel handledare.
Gäller och gäller. 90 c/c ovan trappnos är ett bra mått. Du får avväga hur mycket lägre resp. högre som blir lämpligt. Hellre för högt än för lågt. Kan du inte beställa en svängd handledare?
 
Johan Gunverth skrev:
Gäller och gäller. 90 c/c ovan trappnos är ett bra mått. Du får avväga hur mycket lägre resp. högre som blir lämpligt. Hellre för högt än för lågt. Kan du inte beställa en svängd handledare?
Vi gör en själva ;)
 
BigGitt skrev:
Vi gör en själva ;)

Hej!

Gammal tråd, men jag försöker ändå.

Jag har exakt samma problem med en svängd trappa precis som bilden överst i denna tråd.
Den nedre delen är ganska kort, dessutom med ett fönster precis ovanför så jag tänkte bara sätta en handledare längs med den långa övre delen.
Precis som bilden visar så blir trappan flackare när man går uppifrån och närmar sig 90 graders svängen.

Om man sätter höjden på 90 cm överst och nederst längs in i hörnet så kommer ledstången att vara högre mitt på. (som bilden visar).

Alternativt om man låter den gå med 90 cm höjd längs med den raka delen av trappan så blir den ju lägre inne i hörnet.
Har läst att den hellre ska vara för hög än för låg, vilket tyder på att alternativ 1 är bäst.

Eller ska man kompromissa lite åt båda hållen?
Vad säger ni?

- Med vänlig hälsning Håkan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.