Enligt Miljöbalken kap 7§14 är strandskyddet 100 m från strandlinjen vid normalvattenstånd.
Detta avstånd kan utökas upp till 300 m om det behövs för att tillgodose något av strandskyddets syften.

Ett 200m avstånd måste altså motiveras med en anledning till varför avståndet utökats.
 
en följd fråga på detta med strandskydd. Någon som vet om man "normalt" får dispens för att såga ner träd på mark som har strandskydd, makerad som Natur. Notera, vill inte bygga men väl såga ner en dunge som ligger vid havet, det kommer att bidra för all och öka tillgängligheten. Marken är avstyckad och tillhör ett större område ( samma fastighetsbetäkning) på en kulle innan havet. Detta gäller Halland om någon har special kunskap.
 
Jag tror att man normalt inte får dispens. Men med en välformulerad ansökan kan det säkert gå.
 
Nya reglerna sätter tyvärr stopp för avverkning inom vissa områden vid kusten. Stäm av med LS så får du reda på om er mark ligger inom detta område. PS. Det är ganska sorgligt att man inte får gallra på sin egen mark, inte ens om den är klassad som skogsfastighet och är obebyggd :(
 
Vad tror ni straffet blir om man sågar... inga tjocka träd men 10 -15 cms och kanske 50 st i mkt tät dunge...?
 
Det kan säkert bero lite på läget, men i teorin kan du åka på att återplantera lika stora träd, i så fall handlar det om miljonbelopp.

Jag tror att den lägsta byggsanktionsavgift man kan åka på är ca 11 000 kr (1/4 basbelopp) (olika "brott" ger hel eller halva avgift), men det finns fall där kommunen krävt ut det för vart och ett av flera övertramp, i ditt fall skulle det då kunna bli 11 000 eller 22 000 per träd, och i extremfallet dessutom återplantering av vuxna träd.
 
hu!!!!

vad är svaret på om det är byggsanktionsavgift eller återbetalning. är det inte ofast de fall som någon fäller på annans tomt = kommunens som det blir riktigt illa?
Egen mark borde väl helt enkelt vara oförstånd och därmed fel och en knäpp på näsan... eller?
Jag vill helt enkelt inte ringa LS för då vet jag och ovetandes kan man just helt enkelt göra fel....
 
Njaa, oförstånd hjälper inte. Har en kollega som fällde ett dött träd på sin sommarstugetomt. Det var inte strandskyddat, men K-märkt område. En granne anmälde och han fick en sanktionsavgift på 11 000. Men det var för några år sedan innan senaste version av Plan o ByggLagen (PBL). Nu är sanktionssystemet kraftigt skärpt. Hade han gjort det där idag, så skulle han troligen ha råkat mycket värre ut. Han hade en annan granne som fick böta 50 000 för att ha monterat utedelen för luftvärmepump på fasaden (det var OK med fristående utedel). Min kollega hade tur och lyckades förhandla bort sin avgift, men på ett sätt som troligen hade gett fängelse för både kollegan och tjänstemannen om det blev känt.

Som sagt återplantering åker du troligen inte på, men teoretiskt tror jag att de kan kräva det.
 
Tack för svar, vad blir då "straffet" en sanktionsavgift baserat på, ytan fälld och något belopp?
 
I Karlskrona var det nån som körde ned en hel skog vid vattenlinjen utan tillstånd och det blev inget, fast en anmälan gjordes. Men så är Karlskrona byggnadsnämnd helrutten.
 
Tänk på att det skiljer i regelverket gällande strandskydd för vanlig fastighet, hus/fritidshus och som det beskrivs av länsstyrelsen: "För areella näringar, skogs- och jordbruk samt fiske gäller särskilda regler."

Här gäller även skogsvårdslagen, så man ska ta ned skog/träd för föryngring men även inom tre år beskoga via plantering eller naturlig föryngring, vanligt när det gäller löv. Det kan t.o.m. vara så att man t.ex. ska ta avverka barr i strandnära områden enligt skogsvårdsplan.
I de fall det brukar bli problem för skogsbruket brukar någon form av bebyggelse eller område som klassas som viktigt ur naturhänseende vara inblandat.
Sedan kan man också ha en liten fastighet på endast några ha och då kan de också bli lite mera problem med avverkning.
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
chevan skrev:
Tack för svar, vad blir då "straffet" en sanktionsavgift baserat på, ytan fälld och något belopp?
Vet inte, men det är inget jag skulle chansa på. Generellt i PBL så är sanktionsavgifterna uppbyggda med en fix del som är ett halvt basbelopp (22 000), för vissa enkla fall. ex. att du börjar stapla ved i en vedbod (om du nu byggt en lovpliktig vedbod) innan du fått slutbevis, halverar man det beloppet. I de flesta fall får du flera olika sådana avgifter. Ett rent svartbygge är ungefär 22 000 för at du svartbygger, + typ 2 - 3 000 per kvm, sedan ytterligare 22 000 för att du påbörjar svartbygget innan du fått startbesked, och 22 000 till för att du börjar använda bygget utan slutbevis.

Är det sedan ex. flera komplementbyggnader så blir det per byggnad även om de svartbyggs vid samma tillfälle.

Så om du fäller träd som du borde sökt tillstånd för så gissar jag att du får betala 22 000, och med stor risk att det blir 22 000 per träd, plus en teoretisk risk att du får återplantera lika stora träd.
 
känns som man skulle kunna leva med 22000 men sedan med en per träd kostnad då blir det mkt mkt för de är små men många...
 
Undrar om man kan dressera en bäver?
Borde finnas en stor marknad för dem. :-D
 
  • Gilla
chevan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.