L
Det är fukt som orsakar mögel. Orsaken kommer aldrig att vara på grund av att det inte städas. Bekanta hade samma problem, mögel i badrum. Husvärden mätte fukthalt och ventilation, inget fel. Han klaga till kommunen som tvinga till ett nytt test. Även detta visa negativt. Man satte då upp en pax fläkt och problemet försvann.....
 
Klorin dödar den mikrobiella växten, celler och sporer som redan bildats finns kvar.
Mögel sprider sig inte om det inte finns platser där tillväxtkreterier är uppfyllda. Men visst sporer från en skadeplats kan gro om de träffar en annan skadeplats.
För tillväxt måste det finnas tillräckligt mycket fukt (Rf <70% eller FK <17%), dessutom rätt temperatur (optimum 18-24C), passande PH (5-7) och tillgång till näring.
Död torr påväxt lämnar från sig sönderfallande celldelar, dessa innehåller samma ämnen som emmisioner från levande påväxt.
 
Påväxt på kakelfogar är sällan från någon av de kända problemorganismerna. Missfärgning på fogar i badrum/duschrum är oftast alger.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Sporer från många olika typer av mikroorganismer finns alltid i luften oavsett var på jorden man är. Smuts och duschvatten ger näring till missfärgade påväxt (ofta alger).
 
Lobocut skrev:
Bor man i ett hyreshus så ska man inte finna sig i detta. Att tvätta eller sanera med olika medel gör ingen nytta om man inte åtgärdar orsaken till varför det uppkommer. För dålig ventilation i 99% av fallen, det går att lösa med en tvingande fläkt i brummet. Anmäl först till fastighetsägaren, kräv att dom ska utreda vad det är för mögel, varför och sedan åtgärd. Gör dom inte detta går du vidare till hyresgästföreningen om du är medlem. Fult fungerande badram ska inte ha mögel.

Håller inte med att det oftast är dålig ventilation som är problemet. Dom fastighetsbolag jag jobbat på har 9 av 10 klagomål på misstänkt mögel berott på hyresgästen. Oftast dålig städning eller att man duschar jättemycket och sedan stänger badrumsdörren
 
Gammal tråd, jag vet, men kanske någon kan svara ändå:

Tänkte testa att spraya 1:1 blanding klorin och vatten på kakel och fogar i duschen - så dom flera här ovan rekommenderar. Undrar dock: Skall det sitta kvar länge? 10 min? 1 timme? 1 dygn? Och sen - skrubba, eller bara skölja?
 
L Lillekitte skrev:
Skall det sitta kvar länge? 10 min? 1 timme?
Något sånt blir nog bra. Det är städning och inte hjärnkirurgi det handlar om så det är inte så noga. Låt det sitta där en kvart och blir det inte rent så kör en omgång till är mitt förslag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Något sånt blir nog bra. Det är städning och inte hjärnkirurgi det handlar om så det är inte så noga. Låt det sitta där en kvart och blir det inte rent så kör en omgång till är mitt förslag.
Säger du att jag övertänker? :) Isf inte första gången… Tack, testar så!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag fixade till silikonfogarna i duschen häromdagen. Jag har läst här på BH (har glömt var) om någon som tog klorin, outspädd på hushållspapper och lät ligga mot silikonfogar. Så gjorde jag också och efter fyra, fem timmar var det jättefint. Jag sköljde ordentligt efteråt. Det är någon liten prick som syns svagt ff. Det skulle nog också försvinna om jag lät det dra över natten tex. Jag antar att klorin bleker prickarna också.

Det är alltså silikonfogar som jag gjort rent då här. Inte fog mellan plattorna, men det borde väl gå att göra samma med dem tänker jag.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag fixade till silikonfogarna i duschen häromdagen. Jag har läst här på BH (har glömt var) om någon som tog klorin, outspädd på hushållspapper och lät ligga mot silikonfogar. Så gjorde jag också och efter fyra, fem timmar var det jättefint. Jag sköljde ordentligt efteråt. Det är någon liten prick som syns svagt ff. Det skulle nog också försvinna om jag lät det dra över natten tex. Jag antar att klorin bleker prickarna också.

Det är alltså silikonfogar som jag gjort rent då här. Inte fog mellan plattorna, men det borde väl gå att göra samma med dem tänker jag.
I ett badrum som man sköljer väggarna sedan borde ju klorinvarianten fungera. Jag surfade runt lite och det finns ju för och nackdelar med allt. Kloret (natriumhypoklorit) omvandlas ju till salt som i sin tur binder fukt och kan öka mögelproblemet, sägs det. Så på träytor mm kanske det skapar problem istället. Nu verkar ju kända saneringsvätskor med betydligt högre literpris än klorin bestå av just 3-6% natriumhypoklorit och som används bl.a på vindar där det knappast går att skölja efteråt. Undrar hur bra det funkar i längden? Det finns ju konsumentvarianten Jape mögelfri som jag använt med gott resultat i just duschen. Det går månader utan att de svarta fläckarna kommer tillbaka och gör de det kan man stryka på det igen. Klorin är förstås billigare men medför viss risk för gasbildning om det blandar sig med "fel" ämnen. Ett gasfillter av typ B kan behövas.
 
Om man bara låter bli att blanda klorin med syra är det ingen fara.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag fixade till silikonfogarna i duschen häromdagen. Jag har läst här på BH (har glömt var) om någon som tog klorin, outspädd på hushållspapper och lät ligga mot silikonfogar. Så gjorde jag också och efter fyra, fem timmar var det jättefint. Jag sköljde ordentligt efteråt. Det är någon liten prick som syns svagt ff. Det skulle nog också försvinna om jag lät det dra över natten tex. Jag antar att klorin bleker prickarna också.

Det är alltså silikonfogar som jag gjort rent då här. Inte fog mellan plattorna, men det borde väl gå att göra samma med dem tänker jag.
Tack, bra tips, silikonfogarna är ju lite svårare!
 
Nu är det mögelfritt och fräscht i duschen! :)

Jag tog en 1:1 blandning av klorin och vatten, och skurade fogarna med. Lodsnade en hel del smits som INTE var mögel - tror jag behöver kolla med städerskan hur noga hon egentligen städar duschen…

Sprayade sen på 1:1 blandning, gick ut och sprang, och spolade av när jag kom hem. Hade blivit ganska bra, men körde en vända till efter duschen. Superfräscht! Lite mögel kvar på på silikonfogar i hörnen bara - klrde Mape Mögelfri på dessa över natten.

Sen kommer det säkert tillbaks med tiden, men då vet jag hur jag gör - tack!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.