Hej

Jag och leverantören av uterummet är inte överens, jag menar att karmen har en mycket allvarlig köldbrygga, de säger att det inte är en.

Det är glaspartier med tre skjutdörrar i ett och samma parti (har dessutom tre partier, men det förändrar inte poängen).

De tre dörrarna sitter olika i djup, så att de kan skjutas ihop för att öppnas maximalt.

Den vänstra dörren, inifrån sett sitter ytterst och där stör jag mig på att när dörren är stängd så kan jag inifrån sett röra vid insidan av ytterplåten i karmen. Detta kan jag göra både ovanför, under och vid sidan av dörren.

Det jag hade önskat mig är att karmen skulle ha ett veck eller liknande som tätar, men just den yttre dörren har inte detta. Jag tror att den mittre och den inre dörren har bättre tätning, men jag har inte riktigt kontrollerat detta.

Uterumsleverantören menar att den svarta ytan som sitter på mitten av djupet av karmen bryter köldbryggan. Ja, kanske mellan karmens yttre och inre del, men jag menar att köldbryggan måste göras på rätt del av djupet, inte för långt in, för då gör det enligt min uppfattning ingen skillnad.

På bilden rör jag inifrån på insidan av ytterplåten, detta kan jag alltså göra även då dörren är stängd. Man ser den svarta ytan som är på mitten av karmens djup, som enligt leverantören bryter köldbryggan, men jag menar att de har helt fel och att detta inte fyller någon funktion alls här.
2015-08-18 17.56.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Detta är ingen allvarlig konflikt, men jag är inne på att någon av oss har fattat riktigt fel kring vad en köldbygga är.

Jag menar att när det är endast en 2mm tjock plåt mellan insidan och utsidan så är det en köldbrygga av rang och vad man har för isolerande skikt (svarta ytan) några cm innanför detta gör ingen skillnad.

Har jag fel?

Tack för tankar!
 
Ingen expert, men ingenjören i mig skriker "KÖLDBRYGGA!". Aluminium isolerar i stort sett ingenting, och kommer att leda kylan rakt in.

Låt mig säga som såhär: Utmana byggaren att komma dit en riktigt kall vinterdag och slicka på metallen. Om han fastnar, så får han erkänna att han hade fel...
 
D
Vet inte om jag riktigt fattar vad det är du beskriver. Men om du när hela partiet är stängt kan ta i en plåt som sitter på utsidan, så är det ju en köldbrygga. Om själva karmen innanför har ett isolerande skikt så hjälper ju inte det om inte luftomsättningen hindras vid detta skikt också (genom t.ex. en extra ruta).
 
Halle partier va? Visst är det en köldbrygga, svårt att komma ifrån även om brytet(svarta plasten) bryter av på sina ställen. Du visste väl om u-värdet på partierna när du köpte? Då är denna köldbrygga inräknad i det värdet.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Visst är det på ett vis helt korrekt men samtidigt är det ju just ett uterum. När det gäller att hålla värmen inne och kylan ute är nog denna "list" ett relativt litet bekymmer kontra själva uterummet i sig.
 
DIY_freak skrev:
Vet inte om jag riktigt fattar vad det är du beskriver. Men om du när hela partiet är stängt kan ta i en plåt som sitter på utsidan, så är det ju en köldbrygga. Om själva karmen innanför har ett isolerande skikt så hjälper ju inte det om inte luftomsättningen hindras vid detta skikt också (genom t.ex. en extra ruta).
Tack för era tankar gott folk, här kommer några svar

Jag kan alltså röra vid den där ytan på samma sätt om luckan är stängd.

Jag är medveten om att glaspartierna har ett sämre u-värde än en vägg, däremot är det 10 meter glas som kostade över 100 000 kr och säljaren var rätt tydlig med det mesta. U-värdet på karmen är enligt uppgift 4, men säljaren har också varit tydlig med att köldbryggan är bruten och jag blir ju lite fundersam på hur man definierar bruten köldbrygga. Räcker 2mm plåt mellan inne och ute för att den enligt någon definition ska vara bruten? :)

Jag visar en till bild på hur karmen ser ut.
Om man tittar på det yttre spåret så ser vi att den är "U-formad" med en öppning som dörren glider in i, men bortom detta U så övergår karmen i en rak plåt som är utomhus, som man med lätthet kan nå med fingrarna.

Sen om man kan nå den eller inte gör väl rätt liten skillnad, men någon annan trodde att dörren går hela vägen förbi och möter karmens "sida", alltså hela vägen in, men så fungerar det alltså inte.

2015-09-29 17.27.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, troligen har jag fått vad jag har betalat för, jag är inte inne på annat. Men att köldbryggan är bruten ser jag som en lögn.

En praktisk lösning vore att klippa ut typ liggunderlag och peta in i springan, då blir nog u-värdet på karmen halverat. Lite svårt att beräkna och testa, men gissa kan man ju göra. :)

Rummet i övrigt isoleras med 40 cm på taket och 12,5 i väggarna, så glasen och dess karm är ju helt klart de svaga länkarna i kedjan. Tanken är att hålla ca 10+ på vintern mha ingjuten golvvärme.
 
D
Om det hade suttit ett glas hela vägen i det inre spåret så hade det varit en bruten köldbrygga. Som det är nu så kommer inomhusluften i kontakt med spåret för den yttre dörren och där är inte köldbryggan bruten. Om rammaterialet går i U, veckat eller rakt spelar inte så stor roll, då metallen leder kylan bra oavsett form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.